InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Zelf aardbeien en bessen plukken in Friesland, noflike dag!

Zelf aardbeien en bessen plukken in Friesland, noflike dag!

In Friesland zijn een flink aantal kwekerijen waar u zelf uw fruit kunt plukken, we hebben de leukste voor u opgezocht en geven er het adres, de openingstijden en het website-adres bij zodat u snel een keus kunt maken waar u wilt gaan plukken. Verras de kinderen eens met dit leuke en smaakvolle uitje, het staat garant voor een heerlijk middagje kinderpret en u zult het zelf ook leuk vinden om te doen, lekker bezig zijn in een natuurlijke omgeving werkt kalmerend en rustgevend. Bovendien kunt u meteen genieten van vers geplukt fruit, dat is zo veel rijker van smaak dan wat u in de winkel treft. Ga mee zelf fruit plukken in Friesland!

De leukste kwekerijen en hun fruitassortiment

Net als in de aangrenzende provincies Drenthe en Groningen liggen er ook in Friesland een aantal bijzondere fruitkwekerijen met een groot aanbod aan fruit dat u zelf kunt plukken. In Friesland vinden we ook kwekerijen met minder bekende soorten fruit zoals wichters of de appelbes. Alle kwekerijen die behandeld worden liggen op een mooie locatie en er is van alles te doen.

Denk hierbij aan rondleidingen, workshops, speciale activiteiten voor kinderen of misschien wilt u er wel een tijdje blijven logeren. We vermelden natuurlijk duidelijk alle belangrijke gegevens zoals openingstijden, het adres, telefoonnummer en website adres.
We hebben ook goed gekeken naar de sfeer en de uitstraling van de kwekerij en we bespreken alleen de leukste zelfpluktuinen!

De Fruittuin in het Friese Woud, idyllisch gelegen zelfplukkerij met een breed assortiment

Paul en Dianne Schouten heten u van harte welkom op hun fruitboerderij De Fruittuin waar u in het zomerseizoen zelf uw klein fruit kunt plukken. De boerderij is prachtig gelegen in de Friese Wouden tussen de dorpen Eastermar en Rottevalle, het landelijke gebied garandeert een rustige omgeving. Het fruitassortiment is breed, in de pluktuin staan rode bessen, witte bessen, zwarte bessen, rode kruisbessen, groene kruisbessen, zomerframbozen, blauwe bessen en bramen. U krijgt een emmertje mee en er wordt verteld welk fruit op dat moment rijp is en op welk deel van de kwekerij u kunt gaan plukken. Proeven mag en na het plukken wordt het fruit in de boerderijwinkel gewogen en u betaald per gewicht. In de boerderijwinkel is ook vers geplukt fruit, sap en siroop te koop en u vindt er informatie over het fruit en de periodes waarin de verschillende fruitsoorten geplukt kunnen worden.

De Fruittuin
Robyntsjewei 22
9261 XV Oostermeer (Eastermar)
Telefoon: 0512 341138
E-mail: fruittuin@hotmail.com
Website: www.defruittuin.nl

Zelf plukken: vanaf eind juni t/m begin september, dinsdag t/m zaterdag
van 9:00 tot 17:00 uur, zondag van 12:00 uur tot 17:00 uur. Maandag wisselend.

De Fruittuin ligt in een van de mooiste delen van Friesland, het coulissenlandschap met zijn houtwallen en bossages is zeer geschikt voor wandel- en fietstochten. Bij de boerderij is ook een groepasaccommodatie en een appartement voor zes personen, dit is een prachtige plek om met familie of vrienden vakantie te vieren, dat kan het hele jaar door. De groepsaccommodatie is ook geschikt voor het geven van trainingen en workshops die u zelf organiseert. In de herfst en winter geeft Dianne er haar workshops aquarelschilderen en in het voorjaar kunt u een cursus fruit snoeien volgen. Het is een fijne plek waar altijd wat valt te beleven!

De Hagen in Haulerwijk, prachtige oude boomgaard met een biodiversteit die uniek is in Europa!

De Hagen is een prachtige oude tuinderij waarop binnen muren van hagen allerlei soorten fruit wordt geteeld zoals bessen in alle kleuren, bramen, pruimen, kerspruimen, ouderwetse appels, stoofperen en bijzonder fruit als kweepeer, veredelde vlier, jostabes, appelbes, arctische kiwi, duindoorn, kornoelje, eleagnus, mispel, buffelbes, ginkgo biloba, gliditsia triacanthos en nog veel meer andere soorten. De kwekerij is opgericht door Dr. Bart Kuiper en wordt inmiddels gerund door zijn dochter Jenny en zoon Willem.
De biodiversiteit in deze gaard is met meer dan vijftig verschillende soorten bomen en struiken zo groot dat deze tuin gerust een unicum genoemd mag worden in Europa. Plantenliefhebbers en botanici vallen hier van de ene verbazing in de andere...

Ecologische boomgaard De Hagen
Slotemaker de Bruïneweg 34
8433MD Haulerwijk
Telefoon: 06-34500457
E-mail: dehagen@planet.nl
Website: www.dehagen.nl

Zelf plukken: van juni tot eind oktober, in principe van maandag t/m zondag van 09:00 tot 17:00, vooraf bellen of er iemand aanwezig is en of er fruit plukrijp is.

In het seizoen is het fruit te koop aan de boomgaard maar wij komen natuurlijk om het zelf te plukken want dat kan hier ook, bij de entree krijgt u uitleg over de pluk, welke vruchten er rijp zijn en waar u die vindt en vervolgens gaat u voorzien van een emmertje de boomgaard in om zelf te plukken. Wanneer u genoeg geplukt heeft rekent u af op gewicht. U kunt ook reserveren voor een van de workshops waarin u leert om zelf jam, siroop, chutney of vruchtenlikeur te maken. Hierbij wordt u ontvangen met koffie of thee, dan krijgt u een rondleiding door de boomgaard en u krijgt uitleg over het maken van de producten. Daarna gaat u zelf het benodigde fruit plukken en vervolgens wordt er onder leiding van een ervaren kok hard gewerkt zodat u na afloop allerlei heerlijke producten mee naar huis kunt nemen. Bij De Hagen organiseert men ook excursies en lezingen, die zijn inclusief wijn en sap proeven.
Het bedrijf is lid van de de Coöperatie Wrâldfrucht en verkoopt tal van smakelijke fruitproducten zoals sap, siroop, jam en wijnen.
Geniet u tijdens het zelf plukken vooral van de heerlijke ambiance waar u zich in bevindt, deze plek is goud waard op onze planeet!

Fruitparadijs Lauwershof in Engwierum, biologisch fruitbedrijf in zeezilt kleigebied

Bij Fruitparadijs Lauwershof kunt u niet zelf plukken maar het bedrijf is absoluut de moeite waard om te bezoeken vandaar dat we het hier toch vermelden. U kunt rondlopen op de kwekerij en zien hoe bedreigingen van de kweekproducten op biologische wijze worden bestreden, indien u van te voren even reserveert kunt u een rondleiding krijgen. U kunt altijd gebruik maken van het mini-terras en fruit, jam en sappen kopen. Fruitparadijs Lauwershof kweekt fruit in het noorden van Friesland vlakbij het Lauwersmeer. Eigenaresse Marja Woudstra begon hier in 1999 met de teelt van ecologisch verantwoord fruit en bouwde het bedrijf in de loop der jaren samen met Rien Vink uit tot een professioneel fruitbedrijf waar onder andere rode bessen, pruimen, duindoorn en kersen geteeld worden. Het bedrijf levert aan biologische inkooporganisaties die het fruit zo vers mogelijk in de winkels brengen, er is daarnaast veel huisverkoop en er wordt geleverd aan restaurants, winkels en webwinkels. Het fruit wordt ook verwerkt tot sap en diverse andere producten die onder de naam Waddengoudlijn gepresenteerd worden. In 2010 werd de Lauwershof door het publiek gekozen tot Held van de Smaak in Friesland, het beste bewijs dat het fruit van de Lauwershof van hoge kwaliteit is.

Fruitparadijs Lauwershof
Mounebuorren 2A
9132 EG Engwierum
Telefoon: 06 51256674
E-mail: info@lauwershof.com
Website: www.lauwershof.com

Let op: niet zelf plukken! Het bedrijf bezoeken kan van maandag tot en met zaterdag, van 9.00 tot 17.30 uur. Rondleiding telefonisch reserveren.
De winkel is het hele jaar open, alleen op zondag gesloten.

Het assortiment? Aardbeien, frambozen, kruisbessen, rode bessen, zwarte bessen, bramen, pruimen, kersen, peren en appels. Op de kwekerij experimenteert men voortdurend met nieuwe en oude fruitrassen in biologische teelt, hoe zij gedijen in dit zeezilte kleigebied en hoe zij zich ontwikkelen in de loop der jaren. Er wordt ambachtelijk gewerkt, vrijwel alles gebeurt met de hand en er heerst een prettige gezonde sfeer op het bedrijf zoals we dat steeds tegenkomen op biologische bedrijven, men is zich zeer bewust van de verantwoordelijkheid die wij mensenkinderen hebben ten opzichte van moeder aarde. Fruitparadijs Lauwershof heeft een klein gezellig terras waar u even uit kunt puffen en waar u zelf koffie of thee kunt maken en vruchtensap kunt drinken. Wanneer u Fruitparadijs Lauwershof bezoekt ervaart en proeft u wat respect voor de natuur en toewijding eraan kan opleveren: de rijkdom van prachtige, gezonde en smaakvolle producten! Hier wordt een topprestatie geleverd, chapeau!

Frytsjam in Twijzel, bijzondere bessensoorten plukken op professionele biologische kwekerij

Oane Kloosterman zwaait de scepter bij Fruitkwekerij Frytsjam, een biologische kwekerij die het fruit zelf verwerkt in producten als siroop, sap, jam, puree, honing, wijn en azijn. Frytsjam is een van de grootste biologische fruitverwerkers van het noorden en is gespecialiseerd in streekproducten uit de omgeving van de Waddenkust. Het is erg leuk om op zo'n professionele kwekerij zelf uw fruit te plukken, als u uw ogen en oren goed de kost geeft steekt u hier heel wat van op. Op de kwekerij van 2½ hectare staan ruim 5000 fruitstruiken: vlierstruiken, duindoornstruiken, blauwe bessenstruiken en aroniabessenstruiken, het grootste deel hiervan zijn de blauwe bessenstruiken die de heerlijke grote bessen geven die we kennen als de Amerikaanse bosbes.
De kwekerij heeft aan de noordzijde een fraaie oude boomwal, de percelen zijn verder omzoomd door wilde bramen en er zijn een aantal bijzondere fruitsoorten aangeplant waaronder eetbare lijsterbessen en wichters, een kleine inheemse pruimensoort.

Frytsjam Fruit en Fruitverwerking
De Wedze 22a
9286 EV Twijzel
Telefoon: 06 22916758
E-mail: info@frytsjam.nl
Website: www.frytsjam.nl

Zelf plukken: van begin juli tot eind september,
maandag t/m zaterdag van 09:00 tot 18:00, zondag gesloten.

Kortom, het is hier goed toeven voor de zelfplukkers! De kwekerij is vanaf mei open, zij doet namelijk ook dienst als beeldentuin. In de oogstperiode van juli tot september kunt u naar eigen inzicht en smaak fruit plukken zoveel als u wilt, na het plukken wordt het fruit op gewicht afgerekend. Proeven mag en het fijne van een biologische kwekerij is dat u pure gezondheid proeft, hier geen angst voor resten van bestrijdingsmiddelen die schadelijk zijn voor u en uw kinderen. Op verzoek kunnen er rondleidingen over de kwekerij worden gegeven waarbij u meer leert over de biologische teelt. Deze rondleiding kunt u reserveren voor een groep en duurt ongeveer een uur. Frytsjam ligt op 20 km van de zee en in zijn vrije tijd is Oane Kloosterman een fanatiek wadloper, als waddengids laat hij veel mensen de schoonheid van het Wad zien, vraag naar de excursies van deze inspirerende fruitkweker!

Kwekerij Simmerfruit, zelf plukken in Noardburgum op een heerlijke landelijke locatie

Simmerfruit is het Friese woord voor zomerfruit en kwekerij Simmerfruit is ook nog eens gelegen aan de rustige Zomerweg in het buitengebied van Noardburgum, wat wilt u nog meer. Naast de nieuw gebouwde in oude stijl opgetrokken boerderij vindt u de ingang van de kwekerij waar ook een fruitstalletje is voor de verkoop van vers geplukt fruit. Op het terrein van de kwekerij staat een charmant houten tuinhuisje met een uitnodigende picknick bank ernaast, men voelt zich hier meteen thuis. U wordt vriendelijk ontvangen door eigenaresse Agatha Miedema en zij geeft u pluk instructies en vertelt welk fruit er rijp is en waar op de kwekerij u kunt plukken. Het aanbod op de royale tuin is zeer divers, er zijn aardbeien van verschillende rassen en allerlei soorten bessen.

Simmerfruit
Zomerweg 94,
Noardburgum
Telefoon: 0511 473740
E-mail: agathamiedema@planet.nl
Website: simmerfruit.nl

Zelf plukken: vanaf juli tot begin augustus, alleen in het plukseizoen open van
maandag t/m zaterdag van 9.30 tot 16.30 uur, zondag gesloten.

Wanneer u eenmaal aan het plukken bent ervaart u de weldadige rust van het Friese platteland terwijl u tijdens het werk wordt begeleid door het lied van de vele zangvogeltjes die huizen in de houtwallen rondom het terrein. De sfeer is gemoedelijk, proeven mag en al gauw hebben uw kinderen roze gekleurde snoetjes van het aardbeien of bessensap. U mag plukken zoveel als u wilt en rekent het fruit na het plukken af op gewicht. Ervaren plukkers onder ons weten inmiddels dat zelf plukken een stuk voordeliger is dan wanneer u het fruit in de winkel koopt en bovendien gaat er niets boven de smaak van vers geplukt fruit. Als u eenmaal bij Simmerfruit bent geweest komt u hier vast nog een keer terug in het plukseizoen, het is een heerlijke plek om te vertoeven!

Fruit Yn Fryslân

Tot slot willen we u hier ook nog even attenderen op de stichting Fruit Yn Fryslân, kortweg FYF, die zich inzet voor het behoud van- en het weer terugbrengen van oude fruitrassen in Friesland. Op www.fruitynfryslan.nl vindt u een grote hoeveelheid buitengewoon interessante informatie over het Friese fruit zoals dat door de eeuwen heen werd gekweekt maar nu veelal is verdwenen.

De stichting beheert ook een unieke collectieboomgaard in St. Nicolaasga op het landgoed Eysingastate, een belangrijke DNA-bank voor Nederlandse fruitrassen. In het voorjaar kunt u een cursus volgen over het zelf enten van fruitbomen, de cursus wordt op verschillende locaties gegeven, meer informatie vindt u op de boeiende site.

Meer leuke activiteiten met kinderen

Dat kinderen veel plezier hebben in het zelf fruit plukken staat buiten kijf en het kan op veel meer plaatsen in het land, kijk eens bij onze bundeling van artikelen Zelf fruit plukken op de leukste kwekerijen, misschien is er vlak bij u in de buurt wel een leuk adres. Andere activiteiten met kinderen doen? Kijk bij Er op uit, iets leuks doen met uw kids!, veel speel- en plukplezier!

Lees verder

© 2013 - 2017 Fijnesteyn, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De zelfpluktuinDe zelfpluktuinZelf een boeket bloemen of een mand met fruit plukken, dat is iets wat veel mensen leuk vinden om te doen. Helaas heeft…
Fruit plukken als vakantiewerkFruit plukken als vakantiewerkZit jij ook een beetje krap in kas terwijl de zomervakantie alweer bijna voor de deur staat? Fruit plukken is één van de…
Zelf aardbeien, bessen en kersen plukken in ZeelandZelf aardbeien, bessen en kersen plukken in Zeeland voert u naar het Zeeuwse platteland waar u nog rust en ruimte vindt.…
Zelf aardbeien, bessen en kersen plukken in Noord-HollandIn zelf aardbeien, bessen en kersen plukken in Noord-Holland vindt u een vijftal bijzondere locaties waar u zelf op de k…
Zomerse bessencocktail en zomerse strawberry fizzZomerse bessencocktail en zomerse strawberry fizzAlcoholloze cocktails zijn niet alleen gezond, maar ook erg lekker. Wie een tuin heeft met veel vruchten kan te kust en…
Bronnen en referenties
  • Defruittuin.nl
  • Dehagen.nl
  • Frytsjam.nl
  • Lauwershof.com
  • Simmerfruit.nl
  • Vaneigenerffryslan.nl

Reageer op het artikel "Zelf aardbeien en bessen plukken in Friesland, noflike dag!"

Infoteur: Fijnesteyn
Laatste update: 24-07-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Fruit plukken
Schrijf mee!