InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Frietfeestje – PotatoParty

Frietfeestje – PotatoParty

Frietfeestje – PotatoParty In het tweede decenium van de eenentwigste eeuw lijkt een nieuwe rage geboren die Frietparty of Frietfeestje wordt genoemd. De Social Media zorgen ervoor dat de beelden van de feestjes zich razendsnel over de wereld verspreiden en dat mensen zich kunnen vergapen aan deze nieuwe hype. In sommige attractieparken doet men al niet anders: patatten opdienen op een dienblad.

Azië

Het begon in 2012 in Japan, maar heeft een jaar later ook Korea bereikt en breidt langzamerhand uit. Jongelui in Azië hebben voor een nieuwe rage gezorgd; de zogenaamde frietfeestjes. Heel feestelijk gaat het er niet aan toe bij die frietfeestjes. De jongelui bestellen in een fastfoodrestaurant een enorme hoeveelheid friet, soms wel voor honderden euro’s. De friet wordt uit de verpakking gehaald door het op een dienblad uit te strooien. Voor de hoeveel van honderden euro’s friet hebben je meerdere dienbladen en een grote tafel nodig. De grap zit hem in het feit dat de vriendenclub gaat aanzitten en de bult friet als gemeenschappelijk voedingswaar begint op te peuzelen tot het laatste frietje verdwenen is.

YouTube

De medewerkers van de fastfoodrestaurants ergeren zich bont en blauw aan de groepjes die bakken friet bestellen. De andere klanten moeten lang wachten en worden ontevreden en de tafel bedekt met een lading patat ziet er niet fraai uit, het is geen reclame voor de zaak. Tot overmaat van ramp is het maken van foto’s en filmpjes een onderdeel van de rage. Dat beeldmateriaal wordt via YouTube, Facebook en Twitter de wereld ingestuurd.

Toko

De hele rage is in slechts enkele woorden te omschrijven. Het heeft niet veel om hakken:
  • Je gaat naar een fastfoodtoko;
  • je bestelt een wagonlading friet;
  • je gooit de friet uit het bakje of zakje op een dienblad;
  • de dienbladen zet je op een tafel;
  • je gaat met je vrienden rond de tafel zitten en eet alles op;
  • Je maakt een foto of filmpje;
  • wie niet herkenbaar in beeld wil bedekt zijn gezicht;
  • je publiceert de beelden op social media.

Zuid-Korea

In Zuid-Korea ging een groep vrienden een McDonalds binnen om voor 200 euro friet te bestellen. De foto’s en het filmpje van de vretende jongens zorgde wereldwijd voor ophef. Tot in Amerika toe was de PotatoParty in het nieuws. Het zijn tieners die zich aan deze bijna dodelijke hoeveelheden friet wagen en vanwege de hype worden vriendenclubjes door fastfoodzaken met argusogen bekeken. Ondanks de hogere omzet. De wereldwijde aandacht beschouwen ze niet als reclame en er worden al groepen jongeren geweerd uit fastfoodrestaurants in Korea. Ze willen de braspartijen niet meer aan hun tafels. Velen vinden de filmpjes en foto’s grappig, de fastfoodsector is er allerminst gelukkig mee. Op social media en internet-fora krijgt het eten van ongezonde hoeveelheden Franse frietjes er ongenadig van langs, niet alleen omdat een grote hoeveelheid friet eten nu niet bepaald gezond is, maar ook de kwaliteit van de frietjes wordt naar aanleiding van de rage veelvuldig besproken. En lang niet altijd in woorden waar de fastfoodbranche blij mee is. Huns ondanks tiert de rage.

Escaleren

Het grappige wint het van het gezonde en in Azië lijkt de rage in 2013 te escaleren. Men is bevreesd voor de gezondheidstoestand van de jongeren, die door de rage wel eens obese trekjes kunnen gaan vertonen. Daarnaast wordt de onhygiënische eetwijze genoemd. Niet alleen worden de frietjes uitgestrooid op een dienblad, waarvan je je mag afvragen hoe schoon dat is. Ook grijpt iedereen in de frietbult, dat bepaald niet hygiënisch te noemen is. Zoals dat met rages gaat is ook deze van voorbijgaande aard. Wat blijft is het Frietfeestje dat wordt verzorgd door professionele frietbakkers.

Frietfeestje

In Nederland staat het begrip Frietfeestje voor een verjaardagspartij waar een frietwagen wordt gehuurd om de gasten te verrassen met een lekker portie versgebakken patat friet. Er zijn bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in het verzorgen van een feestelijk frietfeestje voor familiefeesten, bruiloft, kinderfeest of personeelsfeest. Het bedrijf neemt dan niet alleen de frietwagen mee, maar heeft ook partytenten, statafels en meer in het feestverhogende assortiment. Dat de patat dan ook nog in 100% plantaardig frituurvet wordt gebakken levert een heerlijke goudgele friet op, die bijdraagt aan de feestvreugde. Deze Frietfeestjes hebben helemaal niets te maken met de rage en hebben er ook niets mee gemeen. De friet wordt geserveerd in puntzakken en niet op een dienblad.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Amsfrank / Flickr
  • www.frietfeest.nl
  • Spits
  • www.frietfeestje.nl
  • www.nu.nl
  • www.hin.be
  • www.dutchbodybuilding.com
  • www.frisbelegen.nl

Reageer op het artikel "Frietfeestje – PotatoParty"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 04-01-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Rages
Schrijf mee!