InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Gevolgen van wel of geen vlees eten

Gevolgen van wel of geen vlees eten

Uit verschillende enquêtes is gebleken dat ongeveer 30% van de mensen bijna elke dag vlees of vis eet. Minder dan 10% van de mensen eet uitsluitend plantaardig ‘vlees’ en is dus vegetarisch. Er zijn wel veel mensen die af en toe vleesvervangers eten. De redenen hiervoor zijn verschillend, maar er zijn maar weinig mensen die het doen omdat het beter is voor het milieu. Dit percentage is maar 5%. Er zijn meer mensen die het gewoon lekker vinden. In het artikel hieronder komen vooral de gevolgen aan bod van het vlees eten of het juist niet eten van vlees.

Vegetarisme

Vegetarisme is een soort levenswijze waarbij je let op wat je eet. In Nederland zijn er ongeveer 750.000 mensen die vegetariër zijn. Deze mensen hebben niet allemaal dezelfde vorm van vegetarisme, maar sommige eten bijvoorbeeld wel vis maar geen vlees en andere eten het allebei niet. India is hoogstwaarschijnlijk het land met de meeste vegetariërs, dit is zo’n 30% van de bevolking en slaat op ongeveer 310 miljoen mensen! Mensen maken dus een afweging of zij wel of geen vlees willen eten. Degene die dit niet doen, kiezen vaak voor vleesvervangers. Daarentegen zijn deze nog lang niet bij iedereen bekend. Het komt voor dat mensen niet bekend zijn met vleesvervangende producten. Dit is dan ook een reden waarom sommige deze nooit zullen kopen.

Gevolgen van vlees eten voor de mens

Mensen die dagelijks veel vleeswaren en rood vlees eten, lopen een verhoogde kans (tot wel 50%) op, op dikke darmkanker. Bij het eten van een dagelijks stukje vlees zijn de gevolgen wat minder, maar ook nog aanzienlijk. In Nederland behoort darmkanker tot de top drie meest voorkomende ziektes. Dikke darmkanker is ook nog eens één van de meeste ernstige kankervormen die je kan krijgen.

Daarnaast bevatten veel vleeswaren veel verzadigd vet. Dit vet zorgt voor het dichtslibben van de bloedvaten, wat weer zorgt voor hart- en vaatziekten. Deze ziekten zijn doodsoorzaak nummer één van Nederland. Door geen of minder vlees te eten voorkom of verklein je de kans op dikke darmkanker en hart- en vaatziekten.

Naast de negatieve effecten zijn er natuurlijk ook goede kanten aan het eten van vlees. Er zit vitamine B12 in, wat je nodig hebt voor bijna al je lichaamsdelen. Er zit ijzer in, wat je door plantaardig voedsel minder makkelijk binnenhaalt dus is het beter als je wat vlees eet. Ditzelfde geldt voor eiwitten. De eiwitten uit vlees zijn beter aangepast op de behoefte van de mens dan plantaardige eiwitten. Als laatste voordeel zit er zink in vlees. Dit is goed voor je weerstand en je hebt het nodig voor je voortplantingsorganen.

Gevolgen van géén vlees eten voor de mens

Een persoon die geen vlees eet, heeft een aantal nadelen t.o.v. mensen die wel vlees eten. Vlees bevat namelijk ijzer, wat een vegetariër wel uit spinazie kan halen, maar het ijzer uit vlees is makkelijker op te nemen dan die uit spinazie. Daarnaast sluiten de eiwitten uit vlees veel beter aan op de behoeften van de mens dan plantaardige eiwitten. Daarom hoef je dan niet zo veel vlees te eten om aan die eiwitten te komen, en bespaar je jezelf van een grote kans op dikke darm kanker en hart- en vaatziekten. Er zit een vitamine in vlees die vitaal is voor je alle lichaamsdelen van rode bloedcellen tot je zenuwen. Dit is de vitamine B12. Een strenge vegetariër zal deze vitamine totaal mislopen en zal deze vitamine dan door middel van tabletten binnen moeten krijgen. Iemand die vlees eet heeft deze tabletten niet nodig. Als laatste mis je zink. Zink is een goede griepverkorter, maar heb je ook nodig voor alle mannelijke voortplantingsorganen. Een voordeel is dat te veel vlees slecht voor je is. Iemand die geen vlees eet heeft wat nadelen, maar iemand die veel vlees eet loopt grote risico’s om ernstige ziektes op te lopen. Een vegetariër loopt veel minder kans om dikke darmkanker te krijgen. Vegetarisme werkt daarnaast ook nog bloeddrukverlagend. Er zijn ook studies die beweren dat vegetariërs langer leven dan mensen die wél vlees eten, maar weer andere beweren van niet.

De gevolgen zijn nu duidelijk. Het is aan de mensen zelf om een afweging te maken. Het gevolg dat voor de ene zwaarder telt, hoeft dat niet te doen voor de andere.
© 2012 - 2017 Ripri, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • www.vegetarisme.be

Reageer op het artikel "Gevolgen van wel of geen vlees eten"

Reactie

Joop Tiggelman, 02-09-2015 09:19 #1
Omdat ik mijn hele leven al gek ben op rood vlees, zijn de waarschuwingen niet van de lucht. Tot op heden mankeer ik iets en gebruik GEEN enkel medicijn. Drink niet en rook niet. Eet iedere dag fruit weinig aardappels en veel rauw kost. Mijn geboorte datum is 09 - 12 - 1936. Mijn redenatie is, die paar jaar nog een verandering aan brengen, zal niet helpen de gewoonte van de lichamelijke reactie op deze "afwijking" te corrigeren. Wat is uw idee daar over. Schroomt u niet, ik had een betrekkelijk goed leven dat heeft een einde waar ik op wacht.

Infoteur: Ripri
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!