InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Lekkere en gezonde hapjes

Lekkere en gezonde hapjes

Kaas, worst en toastjes. Je kent dat vast wel. Is het niet leuk om eens iets anders te serveren in plaats van de standaard hapjes? Of wat nieuwe hapjes erbij? In dit artikel wat lekkere, vrij gezonde hapjes.
Deze hapjes bevatten ook wel de nodige calorieën, maar door het gebruik van groente zijn ze toch gezond te noemen.

Zelfgemaakte bruschetta

  • Eén stokbrood
  • Drie tomaten
  • Twee eetlepels fijn gesneden rode ui
  • Eén teentje knoflook
  • Een klein handje verse basilicum
  • Eén theelepel gedroogde oregano
  • Extra virgine olijfolie
  • Peper & zout

Snij de tomaten in kleine blokjes en doe die in een ruime kom. Zorg de de basilicum en de knoflook fijn gehakt zijn en doe deze ook in de kom bij de tomaten. Voeg daarna de overige ingrediënten toe, behalve het stokbrood, en breng op smaak met peper en zout.
Verhit een grillpan en snijd het stokbrood in mooie stukken. Besprenkel het stokbrood met olijfolie en grill deze in de grillpan tot ze mooi bruin en knapperig zijn. Doe daarna het groente mengsel er op en serveer.

Wrap met zalm

  • Wrap
  • Gerookte zalm
  • Philedelphia naturel of Boursin
  • IJsbergsla

Besmeer de wraps met de kaas en leg daarop een blaadje sla. Leg op de sla een plakje gerookte zalm en rol de wrap goed strak op. Snijd dan de wrap in stukjes en zet deze stukjes eventueel vast met een prikkertje.

Mozarella-spiesjes

  • Mini mozarella bolletjes
  • Cherrytomaatjes
  • Verse basilicum
  • Extra vierge olijfolie
  • Peper en zout
  • Prikkers (je kunt ook sateprikkers gebruiken al zijn die wel wat groot als hapje)
Rijg mozarella, basilicum, cherrytomaatje, basilicum, enzovoorts aan de prikkers en giet er een klein beetje olijfolie overheen. Strooi er dan nog wat peper en zout over en je kunt het serveren.

Gerookte kip met sla en pesto

  • Grote bladeren ijsbergsla
  • Plakjes kipfilet (vleeswaren)
  • Groene of rode pesto, eigen voorkeur

Leg een slablad op een bord met daar boven op een plakje kipfilet. De kipfilet besmeer je met de pesto en je rolt dit strak op. Snijd de rol daarna in plakken en zet eventueel vast met een prikkertje.

In de zomer, in het aardbeienseizoen, zijn aardbeien gehuld in chocolade ook een echte traktatie. Je smelt wat chocolade, dipt daar de aardbei in, even laten harden en smullen maar.
© 2012 - 2017 Linda1986, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Lekkere en gezonde hapjes"

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 13-11-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!