InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Tips om van een kater af te komen

Tips om van een kater af te komen

Tips om van een kater af te komen Je wordt wakker door een gort droge mond en een zwaar kloppend hoofd. Gisteravond heb je een feestje gehad en dat is een beetje uit de hand gelopen, waarbij je een paar glazen te veel hebt gedronken. Je voelt je zeer belabberd en wilt liever verder slapen. Maar dat gaat niet, je hoofd staat op springen. Wat kun je aan een kater doen om er snel van af te zijn? Hoe kun je van je kater af te komen?

Tips bij kater

Wees voorbereid

Weet je dat je naar een feest gaat waarbij je grote hoeveelheden alcohol gaat innemen, dan is het noodzaak dat je je voorbereidt. Dit betreft dus de maagvulling. Zolang de maag goed is gevuld stroomt alcohol traag door naar de darmen. Pas in de darmen wordt alcohol door het lichaam opgenomen. Met een goed gevulde maag krijgt je lichaam slechts geleidelijk aan alcohol in het bloed, waardoor de alcohol door de lever gemakkelijker kan worden afgebroken. Let wel dat je dan tijdens het feest ook hapjes moet innemen, zodat er altijd een goede bodem in de maag blijft. Op die manier blijven de gevolgen van alcoholgebruik langer uit. Ben je op het feestje eenmaal begonnen met het drinken van een drank probeer dan niet te veel andere dranken daarbij te combineren blijf aan het bier of de wijn maar wijzig tussendoor niet van drank.

Invloed van alcohol en plassen

Indien je veel drinkt zorgt alcohol ervoor dat de werking van het ADH hormoon wordt stopgezet. Dit anti-diuretisch hormoon stuurt de nieren aan om vocht terug te winnen. Wordt dit verminderd door alcoholgebruik dan vertaalt dit in een toename van plas, waardoor de geregelde toiletstop moet worden gemaakt. De inname van alcohol zorgt er dus voor dat het lichaam wordt uitgedroogd, spieren kunnen verkrampen maar ook dat het bovenbeen gaat tintelen. Dit effect verloopt bij vrouwen sneller, omdat de vrouw relatief minder water heeft opgeslagen dan de man. Het verkoelende biertje in de zomer kan voor de mond verkoelend zijn, echter gedurende de continue inname van bier droogt het lichaam uit. Vandaar het logisch klinkende advies om naast de inname van alcohol ook geregeld water te drinken, zodat het vochtgehalte in het lichaam wordt aangevuld en de alcohol eveneens wordt verdund. Daarmee kan nadorst worden voorkomen, omdat slijmvliezen in de maag en darmen niet uitdrogen.

Afbraak van alcohol

Om weer nuchter te worden moet de lever erg zijn best doen. De hardwerkende lever onttrekt overal aan het lichaam suikers zo ook uit het hoofd en spreekt voedselreserves aan. Alcohol wordt afgebroken tot asceetaldehyde en dat veroorzaakt de kater. Dit is een giftige stof, waardoor vaten verwijden en het bonkende gevoel in het hoofd wordt veroorzaakt. Met voldoende tijd wordt dit eveneens door het lichaam afgebroken. Tot het compleet is afgebroken voelt het lichaam dus brak aan. Een tekort aan suikers zorgt er eveneens voor dat het afbraakproces traag verloopt, waardoor we langdurig brak kunnen zijn. Om het afbraak proces te kunnen versnellen is het noodzaak om voldoende suikers in te nemen. Daardoor zal het lichaam versnelt herstellen en neemt het trillerige gevoel af. De gifstoffen kunnen versneld worden afgebroken en suikergehalte in het bloed wordt hersteld. Bij het uitblijven van inname van suikers zal de kater en brakheid relatief lang aanhouden.

Huismiddeltjes om kater te verminderen

Na een feest is de belangrijkste remedie: rust. Veel slaap zorgt ervoor dat het lichaam alcohol geleidelijk aan kan afbreken. Wat zijn zoal de tips om een kater te laten afnemen:

Water drinken

Omdat het lichaam veel vocht heeft verloren is het noodzaak om dit aan te vullen. Ben je thuis gekomen van een feest neem extra veel water in voor het slapen gaan, eventueel gecombineerd met een aspirine. Drink eveneens water zodra je weer wakker bent geworden.

Inname van suiker of cola

Voor de afbraak van alcohol heeft de lever veel suikers nodig. Word je wakker met een kater, neem dan voldoende suiker in. Goed om in te nemen is cola, omdat deze frisdrank boordevol suikers bevat. In cola zit eveneens een hoeveelheid cafeïne, waardoor je helderder gaat denken. Een alternatief voor cola is een sportdrank zoals AA.

Koffie

Om iets helderder te kunnen denken ook al heb je hoofdpijn kun je koffie drinken. Koffie werkt slechts iets verhelderend, echter heeft minder positieve eigenschappen ten opzichte van cola.

Neem een voedzaam ontbijt

Omdat het lichaam bij inname van voedsel wordt aangezet om te verbranden, neemt de afbraak van gifstoffen in het lichaam ook toe. Vitamine C zorgt er daarnaast voor dat de lever aanvullend wordt geactiveerd. Een combinatie van fruit met suiker is goed om een kater te verminderen.

Rooibosthee en beweging

Het drinken van rooibosthee na de maaltijd zorgt ervoor dat je ontspant en dat de adrenaline in het lichaam afneemt. Een lange wandeling in de vroege ochtend laat het bloed weer lekker stromen. Je voelt je daarna ook weer als herboren, juist omdat je hersenen weer voldoende zuurstofrijk bloed krijgt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe kom ik van mijn kater af?Hoe kom ik van mijn kater af?Hoe ontstaat een kater? En hoe voorkom je een kater? Een kater krijg je doordat er een probleem in het afbraak proces va…
Wat kan je doen tegen een katerWat kan je doen tegen een katerJe bent een avondje uit geweest en hebt nu last van een kater. Meestal gaat dit gepaard met hoofdpijn, misselijkheid en/…
Symptomen die bij een kater horenSymptomen die bij een kater horenEen avondje drinken kan voor een hoop plezier en gezelligheid zorgen, maar de volgende dag zul je toch echt met de gevol…
Alcohol, de kater komt later: antikatertipsAlcohol, de kater komt later: antikatertipsEen kater, een hangover, een kegel, brak, strontziek, iedereen heeft zo zijn eigen benaming voor die vervelende dag na e…
De kater: hoe voorkom je hem?Op het moment dat je dit artikel leest is het waarschijnlijk te laat om de kater te voorkomen. (ik neem aan dat je pas o…

Reageer op het artikel "Tips om van een kater af te komen"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-11-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Alcoholinname
Schrijf mee!