InfoNu.nl > Eten en Drinken > Cocktails > Een heerlijke cocktail gin tonic

Een heerlijke cocktail gin tonic

Een heerlijke cocktail gin tonic Anno 2015 is en blijft de cocktail gin tonic een zeer populaire longdrink. Men drinkt het als aperitief, afsluiter van een avond of gewoonweg als men zin heeft in een verfrissende cocktail. Gin tonic wordt geserveerd in een verhouding van 2 eenheden tonic en één eenheid gin, aangevuld met ijs. De bereiding ervan is niet moeilijk en met wat gin en tonic in huis, kan je al snel genieten van deze overheerlijke longdrink. Op medisch gebied heeft de kinine in tonic al bewezen dat het een antistof is voor malaria. Een nadeel van kinine is dat het libido ervan een forse knauw krijgt.

Wat is een cocktail gin tonic?

Gin tonic is een verfrissende cocktail op basis van de dranken tonic en gin. Door beide dranken samen te voegen (in de verhouding van twee eenheden tonic en één eenheid gin) en aan te vullen met ijs, verkrijgt men de lekkere, unieke en frisse smaak van gin tonic. De cocktail bestaat al sinds de 18de eeuw en werd geïntroduceerd door het leger van de Britse Oostindië Campagnie in India. De aanwezige stof kinine in tonic is een bewezen stof voor de bestrijding van malaria. De bittere smaak van kinine werd ontkracht met een mengsel van water, suiker, limoen en gin. Nu wordt het tonic water zoeter gemengd met minder kinine, waardoor de tonic minder bitter is.

Soorten gins

We onderscheiden verschillende soorten gins, waarvan London Dry de bekendste is:
  • London Dry Gin: deze ginsoort is de meest gekende en wordt beschouwd als de klassieke manier om gin te maken. London Dry staat voor de éénmalige distillatie waarin alle ingrediënten worden meegedistilleerd. Het enige ingrediënt dat mag worden toegevoegd is water. Populaire merken zijn Bombay Sapphire, Gordon’s, Tanqueray.
  • Distilled Gin: deze gin kenmerkt zich door hetzelfde proces als London Dry, maar hier worden na afloop nog infusies toegevoegd of extra ingrediënten mee gedistilleerd. Populaire merken zijn Tanqueray No.Ten en Beefeater 24.
  • Compound Gin: Deze ginflessen kenmerken zich door de vermelding van gin op de fles. Het gaat hier meestal over huismerken. Deze gins bevatten toegevoegde smaken zonder dat er een effectieve distillatie van kruiden heeft plaatsgevonden. Voorbeelden hiervan zijn de huismerken van de lokale supermarkten.
  • Old Tom Gin: dit is een weinig voorkomende ginsoort, maar hij is wel verkrijgbaar. Het is een zoete gin, om de scherpe alcoholsmaak te verhullen. Voorbeelden hiervan zijn Hayman’s Old Tom Gin en Both’s Old Tom Gin.

Hoe maak je een goede gin tonic?

Vul een cocktailglas met ijsblokjes. Het glas mag tot twee derde gevuld zijn met ijsblokjes. Vervolgens schenk je over het ijs gin in. Zorg ervoor dat je twee eenheden tonic toevoegt voor één eenheid gin. Achteraf doe je er de tonic bij. Tonic neem je uit een éénpersoonsflesje en zet je naast het cocktailglas bij. Zo kan degene die drinkt zijn glas verder aanvullen naargelang hij de gin wat minder straf wil. Op de zijkant van het glas kan je een limoentje steken om nog wat extra aroma achter te laten.

Gin tonic en het libido

Tonic bevat het ingrediënt kinine dat voor de bittere smaak zorgt. In positieve zin wordt kinine ingezet in de strijd tegen malaria. Een nadeel is dat kinine het libido fel vermindert. Eens stevig in de gin tonic vliegen alvorens je het bed met iemand gaat delen is dus zeker niet aan te raden.

Drie weetjes over gin

  • De grootste consumptie van gin is in de Filipijnen. Andere uitgesproken gin-landen zijn Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.
  • De grootste gin tonic die ooit werd gemaakt was in 1982 en staat op naam van Franz Steinbach. Zijn naam staat dan ook vermeld in het “Guinness Book of Records”. Er zat maar liefst 9.500 liter gin tonic in zijn zwembad.
  • De Doce Gin Club in Valencia verkoopt het meest aantal gins ter wereld. Ook in de Lage Landen zijn er veel cocktailbars waar je verschillende soorten gins kan verkrijgen. Voorbeelden hiervan zijn de Rotterdamse "Gin and Tonic Club" en de "Ginotheek Mr. Hendrickx" in Antwerpen.

Lees verder

© 2015 - 2017 Auteurjr, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zwartwaterkoorts, blackwater feverZwartwaterkoorts, blackwater feverZwartwaterkoorts, ook wel blackwater fever genoemd, is een zeldzame ziekte geworden. Het komt voor bij malaria tropica.…
Tonicum: een natuurlijke geneeswijzeTonicum: een natuurlijke geneeswijzeEen tonicum is geen geneesmiddel, en moet dan ook niet als zodanig beschouwd worden. Wel kan een tonicum ter ondersteuni…
De geneeskracht van kinineDe geneeskracht van kinineDe kinineboom wordt 15 tot 20 meter hoog en heeft roze of gele bloemen. Deze boom komt oorspronkelijk met name voor in d…
Tips om de bevalling op te wekkenTips om de bevalling op te wekkenWanneer je uitgerekende datum nadert, wil je natuurlijk graag dat je kindje geboren wordt! Van deze tips wordt gezegd da…
De geneeskracht van rode kinaRode kina is een boom die in de tropen groeit. Hij is het rood aangelopen broertje van de kinineboom. De Spanjaarden wer…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tom69green / Pixabay
  • Standaard.be, http://www.standaard.be/cnt/dmf20141223_01443822, 18 juli 2015
  • Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Gin_en_Tonic, 18 juli 2015
  • Hln.be, http://www.hln.be/hln/nl/35/Seks-Relaties/article/detail/2247967/2015/03/11/Gin-tonic-7-andere-voedingsmiddelen-die-slecht-zijn-voor-je-seksleven.dhtml, 18 juli 2015
  • Drankenwereld.be, http://www.drankenwereld.be/NL/gin, 18 juli 2015

Reageer op het artikel "Een heerlijke cocktail gin tonic"

Infoteur: Auteurjr
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Cocktails
Special: Eet-en drankadvies
Schrijf mee!