InfoNu.nl > Eten en Drinken > Cocktails > Drie lekkere cocktail recepten

Drie lekkere cocktail recepten

Onder het motto: ‘Een lekkere cocktail smaakt altijd’ kan je hieronder de recepten terugvinden van enkele ontzettend lekkere cocktails.
Cocktails zijn drankjes die steeds met twee of meer (alcoholische) dranken geserveerd worden. Ze bestaan in allerlei verschillende soorten en kleuren, met alcohol of zonder, met vers fruit, ijsblokjes… . Enkele klassiekers zijn de Bloody Mary, Gin Tonic, Mojito, Margarita, Daiquiri, Cosmopilitan, Sex On The Beach… .

Oorspronkelijk komt de cocktail uit de 18de eeuw. 'Cock' - 'Tailed' was de term die gebruikt werd om paarden aan te duiden die niet raszuiver waren. Omdat cocktails ook niet 'zuiver' zijn, omdat ze bestaan uit verschillende drankjes die gemixt worden, werd de naam 'cocktail' al snel gebruikt. Het maken van cocktails gebeurde echter al veel langer. In de 16de eeuw dronken mensen bijvoorbeeld al Bloody Mary's.

De volgende drie cocktails zijn allemaal gebaseerd op wodka en zeker het proberen waard! Geniet ervan.

Lazy Red Cheeks

De Lazy Red Cheeks is een lekkere cocktail die niet zo bekend is omdat hij nog niet zo lang geleden is uitgevonden door Belg Manuel Wouters, eigenaar van cocktailbar SIPS in Antwerpen. De naam van de cocktail werd verzonnen door de leadzanger van dEUS, Tom Barman. Het is een cocktail met een mooie rode kleur die je zo zoet kan maken als je zelf maar wilt.

Benodigdheden voor 1 glas

  • 4,5 cl wodka
  • 1 cl violetsiroop
  • 1 cl rietsuikersiroop (naar smaak, meer of minder)
  • 4 cl limoensap
  • 6 verse frambozen
  • 1 theelepel suiker
  • Ijsblokjes

Bereidingswijze

  • Kneus de verse frambozen samen met de theelepel suiker tot fijne stukjes.
  • Voeg er de wodka, de violetsiroop, de rietsuiker en het limoensap aan toe.
  • Vul op met ijs.
  • Werk eventueel af door je glas te garneren met een verse framboos of een limoenschijfje. Serveer met een rietje.

Kiwitini

De Kiwitini is een lekkere, fruitige cocktail die je zowel met martini bianco als met wodka kan drinken. Hij ziet er mooi uit en is nog eens enorm lekker ook. Kiwi's bevatten bovendien vitamine E, vitamine K en vitamine C. Ze zijn daarbovenop ook arm aan verzadigde vetzuren en cholesterol, en bevatten enkel natuurlijke suikers. Reden te meer om van deze lekkere cocktail te genieten.

Benodigdheden

  • 4,5 cl martini bianco (Ook lekker met wodka in plaats van met martini)
  • 1 cl rietsuikersiroop
  • 3 cl limoensap
  • 0,5 kiwi
  • 1 theelepel suiker
  • Ijsblokjes

Bereidingswijze

  • Kneus de halve kiwi samen met de theelepel suiker tot fijne stukjes.
  • Voeg er de martini, de rietsuiker en het limoensap aan toe.
  • Vul op met ijs.
  • Werk eventueel af met een schijfje kiwi en serveer met een rietje.

Blue Lagoon

De Blue Lagoon is een cocktail op basis van wodka en Blue Curaçao. Door de mooie heldere blauwe kleur van de Blue Curaçao en de frisse smaak van het drankje krijg je het gevoel op een tropisch eiland te liggen. De naam 'Blue Lagoon' zou zijn afgeleid uit de gelijknamige film met actrice Brooke Shields uit 1980. Blue Curaçao zelf is afkomstig van het tropisch eiland Curaçao, waar de likeur gemaakt wordt van zure sinaasappels die daar 'Lahara's' genoemd worden. De likeur is verkrijgbaar in het rood, oranje, geel, groen, blauw en kleurloos. De bekendste variant is echter de blauwe versie.

Benodigdheden

  • 2,5 cl wodka
  • 2,5 cl Blue Curaçao
  • Spa citroen of sprite
  • IJsblokjes

Bereidingswijze

Voeg de wodka en de Blue Curaçao samen, voeg naar smaak sprite of spa citroen toe en werk af met ijsblokjes.

Tips

Zelf suikersiroop maken? Dat kan! Hiervoor heb je 1 liter water en 1 kilo kristalsuiker nodig.
Laat het water in een pan verwarmen, maar zorg ervoor dat het niet gaat koken. Doe dit door je vuur laag te zetten. Voeg geleidelijk aan al de kristalsuiker toe en blijf constant in het water roeren tot alle suiker is opgelost. Haal dan de pan van het vuur en laat de siroop afkoelen. De afgekoelde suikersiroop kan je vervolgens in een fles gieten en op een koele plek of in de koelkast bewaren.

Crushed ice? Wikkel enkele ijsblokjes in een theedoek en geef er enkele tikken op met een hamer. Op deze manier kan je zelf snel makkelijk ijs breken.
© 2014 - 2017 Sarahh, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Kamikaze CocktailDe Kamikaze CocktailDe lijsten cocktails met wodka zijn eindeloos, en ook triple sec is een populair ingrediënt. Zo is ook de Kamikaze een c…
De lekkerste roomcocktailsDe lekkerste roomcocktailsEr zijn honderden verschillende cocktails, elk met z'n eigen kenmerk (kleur, geur, vormgeving etc.). Room is in sommige…
De Long Island Iced Tea cocktailDe Long Island Iced Tea cocktailZin in een lekkere cocktail? Misschien is dit wel echt jouw drankje! Het bevat onder andere wodka, tequila, witte rum, g…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Cocktail

Reageer op het artikel "Drie lekkere cocktail recepten"

Infoteur: Sarahh
Gepubliceerd: 27-09-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Cocktails
Schrijf mee!