InfoNu.nl > Eten en Drinken > Cocktails > Zomerse drankjes

Zomerse drankjes

Zomerse drankjes Bij zomerse temperaturen drinken we het liefst koude drankjes. Dat kan natuurlijk van alles zijn, maar een aperitief of een cocktail in een mooi glas verhoogt de feestvreugde. Voor dergelijke drankjes kunnen we ook putten uit het Spaanse assortiment. Daar waar de zon een grotere rol speelt, ontstaan vanzelf recepten voor koele bebidas, zoals horchata, sangria, agua de Valencia of wijn met prik.

Een aperitief op basis van port

OTIMA 10 is een Ten Year Old Tawny Port. Een Tawny Port wordt zo genoemd naar de taankleur die ontstaat door het rijpen van de drank in eiken vaten. Het rijpingsproces voor de OTIMA 10 neemt tien jaren in beslag, zoals de naam al doet vermoeden. In het drankje proef je rozijnen, honing, noten en toffee. Deze port is geschikt om lichtgekoeld als aperitief te serveren met een schijfje citroen of on the rocks, maar je kunt het ook nog een beetje spannender maken door er grapefruit en frambozen aan toe te voegen. Een mooi contrast van een fris zuurtje met de zoete wijn. En zo maak je de OTIMA Perfect Serve:
vul een groot wit wijnglas voor de helft met ijsblokjes; pers er een stuk grapefruit boven uit en doe het uitgeknepen deel er vervolgens ook in; voeg frambozen toe en schenk er OTIMA 10 bij; tenslotte even roeren.
OTIMA 10 is verkrijgbaar bij Albert Heijn en Gall & Gall. Adviesprijs: ± 12,99.

Gezonde cocktail

Je kunt natuurlijk 15 koppen groene thee achterover slaan, als je erg dorstig bent. Daarmee krijg je dan in ieder geval de nodige antioxidanten binnen. Maar met een extract van Pure Inventions kun je ook een lekkere cocktail maken met diezelfde antioxidantkracht. Pure Inventions is een hoog geconcentreerd antioxidant extract, gezoet met stevia en 100% natuurlijk. Verkrijgbaar in meerdere smaken zoals Pomegranate & Acai Berry, Chocolate, Green Tea Pineapple + Coconut. Voor alle informatie over Pure Inventions zie www.skinnovators.nl. De prijzen van de extracten variëren tussen de 30 en 45.
Hier een voorbeeld van een cocktail met Wild Cherry Apple + Resveratrol:
doop de rand van een mooi glas in citroensap en vervolgens in suiker; doe 30 ml wodka, 90 ml Spa Citroen, het sap van een 1/4 citroen en 2 pipetjes Pure Invention Wild Cherry Apple + Resveratrol in een cocktail shaker met gecrushte ijsklontjes, zodat de shaker voor een derde is gevuld. Even shaken en klaar.

Horchata

Horchata is een Spaans drankje op basis van aardamandelen, water en suiker. De aardamandelen (chufa's) zijn afkomstig van de knolletjes van de knolcyperus, deel uitmakend van de cypergrassenfamilie. In Spanje groeien deze wortelstokken in de regio Valencia, waar ze tijdens de Moorse bezetting zijn geïntroduceerd. Het dorp Alboraya is het episch centrum van de horchata. Hier in Nederland zijn de aardamandelen te koop in natuurwinkels of via internet. Het recept zoals Claudia Roden het in haar boek De smaken van Spanje beschrijft volgt de methode hoe in het oude Egypte amandelmelk werd gemaakt. Voor vier personen heb je nodig: 250 gram aardamandelen, 1 liter water en 4 eetlepels suiker. Het recept heeft wel een lange voorbereidingstijd. De aardamandelen moeten 12 uur weken. Daarna moet je er in de keukenmachine een zachte pasta van maken door het water glas voor glas toe te voegen. Dan moet het spul 2-3 uur de koelkast in. Als de melk koud is, moet je deze zeven (bijvoorbeeld door een linnen doek). Voeg daarna de suiker erbij. Eventueel een reepje citroenschil in het mengsel en vóór het serveren bestrooien met wat kaneel.

Sangria

De basis van een sangria kan bestaan uit wijn, cognac, rum en priklimonade (of in plaats daarvan spuitwater en citroensap). Dit is het recept van een barman uit Sevilla:
2 appels of perziken, 3-4 eetlepels suiker, sap van 4 sinaasappels, sap van 1 citroen en 1 reepje schil, 1 dl cognac, 1 dl donkere rum, 1 fles koude rode wijn, 5 dl koud spuitwater. Doe alle ingrediënten in een kom en zet een uur in de koelkast. De koude wijn en het spuitwater voeg je pas vóór het opdienen toe, net zoals de ijsblokjes.

Valencia water, agua de Valencia

Agua de Valencia is een drankje wat in 1959 door Constante Gil, kunstenaar en eigenaar van Café Madrid in Valencia, werd verzonnen. Dat sloeg aan en het is nog steeds hét drankje van Valencia. Simpel te maken en een genoegen om te drinken: 2,5 dl koude cava mengen met 2 dl vers geperst sinaasappelsap, eventueel wat suiker erbij en flink wat ijsklontjes. Te serveren in cocktailglazen of wijnglazen.

Wijn met prik

Sevilla heeft ook haar eigen drankje: rebujito. Het is een mengsel van 2,5 dl fino sherry of wijn met 2,5 dl priklimonade (bijvoorbeeld 7Up). Je kunt de priklimonade ook vervangen door spuitwater met vers citroensap en suiker. Serveer in hoge glazen, ijsblokjes toevoegen en een paar blaadjes munt. In plaats van witte wijn kun je ook een lichte rode wijn nemen en eventueel nog een paar eetlepels rum toevoegen.
Gerelateerde artikelen
Verfrissende sangria makenOp een zomerse dag smaakt niets zo lekker als een heerlijke sangria. Met een paar eenvoudige ingrediënten en wat tips ka…
Cocktails met champagneCocktails met champagneJe vindt hier een overzicht met een aantal van de meest fameuze cocktails met champagne. Je kunt ze allemaal thuis maken…
Alles over sangria, en een lekker receptAlles over sangria, en een lekker receptHet woord sangria is zo'n mooi klinkend woord, is het niet? Het betekent "bloedige" in het Spaans! Waarschijnlijk is het…
Witte sangria om zelf te bereiden: receptenNiets is zomers zo heerlijk als een lekker glas koele sangria, of je nu in Nederland, Portugal of in Spanje bent. We ken…
Bronnen en referenties
  • www.otima10.nl
  • www.skinnovators.nl
  • Wikipedia
  • De smaken van Spanje, Claudia Roden
  • Persbericht TOT PR

Reageer op het artikel "Zomerse drankjes"

Infoteur: Plato
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Cocktails
Schrijf mee!