InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Eetcultuur: Griekenland

Eetcultuur: Griekenland

Eetcultuur: Griekenland Griekenland, land van zon, zee en lekker eten. Waar komt de Griekse eetcultuur vandaan? Wat zijn de belangrijkste producten in de Griekse keuken? En hoe zit het met de invloed van de Turken en vice versa?

Olijfolie

Al sinds de vroegste geschiedenis lag Griekenland op een kruispunt van culturen en karavanen en er werden al vroeg producten van over de geheel toendertijd bekende wereld geïntroduceerd. Producten die van buiten af kwamen en tot op de dag van vandaag populair zijn in de Griekse keuken zijn oregano, mint, knoflook, tijm en basilicum. In het noorden van Griekenland wordt ook regelmatig gebruik gemaakt van kaneel en kruidnagels. Andere belangrijke producten zijn tarwe, yoghurt, honing, vlees, veel vers fruit en groente, wijn en vis. Het meest belangrijke product in de Griekse keuken is olijfolie, daarom is het hele land ook overdekt met olijfbomen.

Invloed van Buitenaf

Veel Griekse gerechten vinden hun oorsprong buiten Griekenland, de Romeinen introduceerde bijvoorbeeld al macaroni. Ook zijn er Arabische en Perzische invloeden. En er is uiteraard Turkije. De beide landen staan altijd op voet van oorlog met elkaar en betwistten elkaar ook hun keukens. Omdat de Ottomanen honderden jaren lang vaste voet in Griekenland hadden is het zeer aannemelijk dat zij ook op culinair gebied hun sporen hebben nagelaten. Wie precies welk gerecht heeft bedacht is uiteindelijk niet zo belangrijk, beide keukens hebben een overlap en bereiden zeer smakelijke gerechten. De Grieken beweren de grondleggers te zijn van de bouillabaisse soep, die zou afgeleid zijn van de Griekse kakavia. Ook keftedes, dolmades, moussaka, baklava en yuvarelakia zouden de basis vormen van diverse beroemden Europese en Turkse gerechten.

Kaas

Kaas is een belangrijk product in de Griekse keuken. De Grieken produceren veel soorten kaas, en dat gaat verder dan alleen de bekende feta. Ook Kasseri, Kefalotyri, Graveiera, Anthotyros, Ladotyri, Anevato, Batzos, Mizithra en Metsovone zijn Griekse kazen, die worden geëxporteerd. De geschiedenis van de feta en kasseri gaat zon 6000 jaar terug, waarmee ze tot de oudste bekende kazen ter wereld behoren.

Wijn

Wijn is ook een product dat van oudsher een belangrijke plaats inneemt in de Griekse keuken. De oude Grieken waren al dol op wijn en ter ere van de god Dionysus werden wijnfeesten gehouden. Ten tijde van de Ottomanen liep de wijnproductie terug, maar tot op de dag van vandaag wordt er in Griekenland wijn geproduceerd en gedronken.

Maaltijden

Eten is een sociaal gebeuren in Griekenland. Bij elke kleinigheid worden mensen uitgenodigd om te blijven eten en een Griek zal zelden of nooit alleen eten. Eten wordt geassocieerd met liefde en met liefde bereidt. Het ontbijt is meestal vrij eenvoudig, bestaande uit koffie, brood, kaas en vers fruit. De lunch, die rond een of twee uur wordt gegeten is de belangrijkste maaltijd. Later op de middag eet men vaak mezethes, allerlei soorten kleine gerechtjes, min of meer als de Spaanse tapas of de Turkse of Libanese mezzes. Rond een uur of tien s avonds wordt vaak nog een maaltijd gegeten.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Eetcultuur: Griekenland"

Infoteur: Sasati
Gepubliceerd: 13-02-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!