InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Curry's uit Sri Lanka zijn lekkere gerechten

Curry's uit Sri Lanka zijn lekkere gerechten

Curry's uit Sri Lanka zijn lekkere gerechten Sri Lanka ofwel het vroegere Ceylon heeft een traditie waarbij in de keuken gewerkt wordt met veel kruiden. Er zijn gerechten met groenten, vis of vlees die we curry noemen. Dit heeft niets te maken met het ons bekende kerrie die overigens wel wordt gebruikt in veel recepten.Het tropische klimaat biedt zoveel verschillende groenten en kruiden dat hier de lekkerste gerechten mee gemaakt kunnen worden.

Het eiland Sri Lanka ofwel Ceylon

Sri Lanka is een schitterend eiland. Er zijn olifanten in de natuurparken waar ook buffels te vinden zijn. Prachtige vogels vliegen rond en bij de tempels zie je apen. Een prachtige rots is gelegen in Sigiriya, waar nog oude muurschilderingen te bewonderen zijn. Er zijn grote theeplantages in de bergen en het land heeft een geweldig veelzijdige cultuur waar hindoe tempels te bezoeken zijn. Maar er zijn hier ook veel boeddhisten. De monniken met hun rode gewaden zie je bij de tempels met vaak levensgrote boeddha beelden waar mensen hun offergaven brengen. De processies in Kandy zijn wereldberoemd. In de bodem zitten nog veel edelstenen zoals topaas. In het begin van de tachtiger jaren was het nog zo dat mensen op sommige plaatsen hoog in de palm bomen kruiken hingen.

toddymantoddyman
's Morgens ging men dan van boom naar boom via lange touwen die hoog gespannen waren om de kruiden met toddy te legen. Deze stoere mannen werden toddymen genoemd. Van deze toddy wordt een alcoholische drank gebrouwen. Het is een gevaarlijk drankje omdat bij langer liggen het alcoholpercentage stijgt. Zowel de Nederlanders als de Portugezen hebben vroeger veel kruiden uit Sri Lanka geïmporteerd en er zijn nog diverse plaatsen waar de Nederlandse overblijfselen te zien zijn zoals in Galle.

Het eten van Sri Lanka

In Sri Lanka eet men voornamelijk rijst en deze wordt met de handen gegeten. Groenten en eventueel een stukje kip of vis zijn de bijgerechten. De maaltijd wordt besloten met een stukje vers fruit. Er is hier heerlijk tropisch fruit te koop en menig toerist leert hier de mangistan kennen. Maar ook kleine banaantjes die heerlijk zoet smaken zijn een delicatesse. Fruit wordt veel gepresenteerd bij de thee. De thee ceremonie is nog een overblijfsel uit de tijd van de Engelse kolonisten.

Kruiden en hun betekenis

  • pepers worden gebruikt om de eetlust op te wekken
  • komijn helpt tegen diarree
  • kardamon helpt bij urineren
  • gember verjaagt keelpijn
  • dille helpt tegen maagpijn en slapeloosheid

Kerrie is eigenlijk geen op zichzelf staand kruid maar het is een mengsel van diverse kruiden. Het waren de Engelsen die kerrie bedacht hebben. Zij maakten een mengsel van goed houdbare kruiden die ze mee konden nemen naar Engeland. De huisvrouw in Sri Lanka gebruikt ook deze kerrie wel in haar keuken maar voegt daar zelf andere kruiden aan toe die meestal met de vijzel zelf worden fijn gestampt.

Gerecht curry prei

Een lekker gerecht wat we in Nederland ook goed kunnen maken is curry prei. Dit is eenvoudig en gemakkelijk te eten met wat rijst.

Benodigdheden
  • 1 pond prei (al schoongemaakt)
  • 1 fijn gesneden ui
  • 1 groene Spaanse peper
  • 1/2 theelepel zwarte peper
  • 2 eetlepels garnalen
  • enkele stukjes rampé
  • laurierblaadje
  • olie
  • zout naar smaak

Bereiding
Doe wat olie in de pan en voeg als deze heet is de prei en de ui met het laurierblad toe. Na ongeveer 7 minuten de garnalen toevoegen en de peper en Spaanse peper met de stukjes rampé. Nog even laten sudderen en daarna opdienen met witte rijst.

Viscurry

Wie graag vis eet kan met de gerechten uit Sri Lanka heerlijke maaltijden bereiden. Hier volgt een eenvoudig recept:
Benodigdheden
  • 1 pond kabeljauw
  • 2 uien
  • 2 tenen knoflook
  • 1 citroen
  • 1 groene Spaanse peper
  • 1 eetlepel tomatenpuree
  • 1 theelepel kerriepoeder
  • 1 theelepel cayennepeper
  • stukje gemberwortel en mespuntje kaneel
  • laurierblaadje
  • olie

Bereiding
Snijd de vis in grote stukken. Snijd de uien en knoflook fijn en bak deze in de hete olie. Voeg kaneel, laurier en gember toe. Daarna de vis toevoegen en de overige kruiden en het sap van de citroen. Laat het geheel goed gaar worden. Vooral dat kleine beetje kaneel geeft een bijzondere smaak aan dit heerlijke gerecht.
Men kan in plaats van kabeljauw ook andere vis nemen, zoals schelvis bijvoorbeeld.
Gerelateerde artikelen
Kruiden en specerijen: kardemom tot en met oreganoKruiden en specerijen: kardemom tot en met oreganoBij een goed gerecht horen lekkere kruiden en specerijen. Eigenlijk kan een lekkere maaltijd niet zonder kruiden. Daarom…
Eiergerechten: 3 keer omeletEen omelet is een eenvoudig gerecht dat snel klaar is en dat aangepast kan worden naar ieders smaak. In dit artikel heb…
Recepten voor stamppotten en hutspottenTijdens deze koude winterdagen hebben we dikwijls ook zin in iets hartigs. Hutsepotten en stamppotten zijn dan ook echte…
Hoestend bijkomen van de Sri Lankaanse currySri Lanka heeft veel typische gerechten. Daar valt onder ander de Sri Lankaanse curry onder. Heet en lekker is deze Sri…
Spaghetti met prei en geitenkaas (veggie)Spaghetti met prei en geitenkaas (veggie)Geitenkaas en spaghetti kan je op verschillende manieren in een gerecht verwerken. De combinatie prei en geitenkaas al i…
Bronnen en referenties
  • Aartappel en kiribat, ceylonees koken 1977

Reageer op het artikel "Curry's uit Sri Lanka zijn lekkere gerechten"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 15-06-2016
Gepubliceerd: 30-03-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!