InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Cultureel koken - Mexico

Cultureel koken - Mexico

Eten in Mexico is heel divers net zoals de Mexicaanse cultuur zelf. Een mengelmoes van de Indiaase, Spaanse, Franse en natuurlijk de Mexicaanse eetcultuur. Ook staat Mexicaans eten bekend om het diverse pepergebruik en natuurlijk om de tortilla's. Dus wat eten we vanavond?

Cultuur

In de mexicaanse cultuur zit een grote kloof tussen arm en rijk behalve om twee uur in de middag want dan is het lunchtijd en dan zie je kantoorbazen tot bouwvakkers samen eten bij de tacokraam. Mexicaans eten is een rijke mengelmoes van de Indiaanse, Franse en de Spaanse keuken. Voedsel is een typisch voorbeeld van de diversiteit van de Mexicaanse cultuur. De basis van het originele en typerende eten uit Mexico is de maistortilla, dit zijjn kleine, platte, ronde en hartige pannekoekjes die gemaakt worden van maismeel of bloem.

Eetgewoontes

Mexicanen houden heel veel van eten en daarbij ook nog eens lekker vettig eten. Wel lekker maar niet gezond. Ook is eten een gezellige bezigheid wat kan plaats vinden in huis, een restaurant, bar met livemuziek of lekker makkelijk op straat eten bij een eetkraampje. Teveel regels over eten hebben de Mexicanen niet, als het maar lekker is.

Nachos met gehakt
Ingrediënten
  • 100g nachos met chilli smaak
  • 100g geraspte kaas
  • 200g gehakt
  • 1 pot bruine bonen
  • mexicaanse kruiden
  • 1 ui, gesnipperd
  • 1 bakje zure room

Bereidingswijze
Rul het gehakt en breng het op smaak met mexicaanse kruiden. Vet een oven in en verspreid de nachos met daarover het gehakt. Verdeel de uitjes,bruine bonen en de kaas erover en plaats de schaal ongeveer 15minuten onder de grill tot de kaas ietsje gekleurd is. Zet de room bij de nachos tijdens het serveren.

Enchilada's
Ingrediënten
  • 1 ui, gesnipperd
  • 1 rode Spaanse peper, smalle reepjes
  • 3 eetlepels olie
  • 500 g rundergehakt
  • 1/2 liter gezeefde tomaten
  • zout en versgemalen peper
  • 1 pakje enchilada sausmix
  • 16-20 kleine maistortilla's uit blik
  • 75g geraspte belegen kaas
  • zure room

Bereidingswijze
Verwarm uw oven op 180 Graden, neem een braadpan en roerbak het gehakt en bak de ui en peper 3 minuutjes mee. Voeg nu anderhalve deciliter van de gezeefde tomaten toe en breng alles op smaak met zout en peper. Maak de enchiladasaus klaar zoals aangegeven op de verpakking en roer hier de rest van de gezeefde tomaten doorheen. Schenk nu eenderde van de enchiladasaus in een ovenschaal.
Pak de tortilla's, 2 porties en verpak deze in magnetronfolie. Laat ze zacht worden in de magnetron in 75 seconden op de hoogste stand. Schep daarna op elke tortilla wat van het gehaktmengsel en rol de tortilla's op, leg de met de naad naar beneden in de saus. Strooi overal wat kaas overheen en zet het gerecht 25 minuten in de oven.
Bij het serveren zet u de zure room op tafel met bijvoorbeeld wat rijst, sla, mais, tomaat en komkommer.

Mangomousse
Ingrediënten
  • 2 rijpe mango's
  • 1 stukje verse gember, gesnipperd
  • 120g gezeefde poedersuiker
  • sap van een limoen
  • 1/8e liter slagroom

Bereidingswijze.
Pak de mango en snij deze doormidden aan de kant van de grote pit. Snij twee reepjes en bewaar deze, de rest van het vruchtvlees mag in een blender. Voeg in de blender de gember, het poedersuiker en de limoensap toe en pupeer alles tot een glad mengsel. Klop de slagroom stijf en spatel deze door de mangomousse. Verdeel alles nu over schaaltjes om te serveren en laat het nog een uur in de koelkast staan. De mangoreepjes die u heeft acdhtergehouden kunt u gebruiken om de mouse mee te garneren.

Wat drinken we erbij?

Mexicaanse koffie met een scheutje tequila

Ingredienten
  • Tequila
  • 2 eetlepels grof gemalen koffie
  • 1½ dl water
  • bruine basterdsuiker
  • Slagroom
  • kaneelstokje

Bereidingswijze
Meng de koffie met water en wat suiker naar smaak en doe er een stuk van het kaneelstokje bij.
Breng het aan de kook en daarna giet u door een filter. Spuit over de koffie wat slagroom en doe er nog een scheutje (hoeveelheid naar wens) tequila bij.

Tip: Als u een echte Mexicaanse sfeer wilt brengen aan het etentje zorg dan voor wat Mexicaanse muziek, Mexicaans gekleurde tafelkleden en vergeet de nodige alcohol niet.
© 2010 - 2017 Ditiseenoveral, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Eetcultuur: MexicoEetcultuur: MexicoDe eetcultuur in Mexico is zeer oud en van oorsprong Indiaans. Later zijn er Europese ingrediënten aan de keuken toegevo…
Mexicaanse burrito’sEen van de bekendste Mexicaanse gerechten is Chili con carne. Naast Enchilada’s en Taco’s zijn er ook burrito’s. Een ger…
De 20 lekkerste cocktails op basis van tequila zelf maken!De 20 lekkerste cocktails op basis van tequila zelf maken!Ze zijn hip, ze zijn cool maar bovenal zijn ze ontzettend lekker! Wie lust er nou geen lekkere cocktail? Een mix van ver…
Sangrita en TequilaOver Frida Kahlo is al heel wat gescheven en er is ook een film aan haar gewijd. Maar de Mexicaanse schrijver Haghenbeck…
De Chimayó cocktail met tequilaDe Chimayó cocktail met tequilaZin in een lekkere cocktail, maar niet in de standaard Margarita of Tequila Sunrise? Misschien moet je dan de Chimayó co…
Bronnen en referenties
  • www.smulweb.nl www.recepten.net

Reageer op het artikel "Cultureel koken - Mexico"

Infoteur: Ditiseenoveral
Laatste update: 21-04-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!