InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Indonesische pannenkoeken: Kue Dadar Gulung en Srabi

Indonesische pannenkoeken: Kue Dadar Gulung en Srabi

Indonesische pannenkoeken: Kue Dadar Gulung en Srabi Elk land heeft zo haar eigen soort pannenkoek. Zo kennen we in Rusland de Blinis, Roemenië heeft haar Clătită, Frankrijk haar Crêpes Suzette, in de VS is er de pancake, Roti is een soort pannenkoek uit de Indiase keuken, in Hongarije kent men de Palacinken, in Mexico en Zuid-Amerika is er de Tortilla, de Turken hebben hun Dürüm en in Nederland hebben we de Oud-Hollandse spekpannenkoek met stroop. Dit artikel gaat over Kue Dadar Gulung en Srabi, Indonesische pannenkoeken.

Kue Dadar Gulung

Kue Dadar Gulung is een Indonesisch opgerold flensje gemaakt van Gula Djawa (Javaanse suiker), pandan en geraspte klapper (kokos). De groene kleur van de flensjes wordt verkregen door een paar druppeltjes groene levensmiddelen-kleurstof toe te voegen aan het beslag.
Kue Dadar Gulung is een heel simpel te bereiden lekkernij, maar daarom niet minder lekker en geliefd bij zowel de lokale bevolking als bij de vele toeristen.

Kue Dadar Gulung wordt ook wel kortweg Kue Dadar genoemd of Dadar Gulung. Kue Dadar is het Indonesische woord voor pannenkoek, flensje of crêpe en “Gulung” geeft aan dat het opgerold is.
Soms wordt er bij de Kue Dadar Gulung een bolletje ijs geserveerd.
De originele kleur van Kue Dadar Gulung is groen, maar dankzij het veelvuldig gebruik van natuurlijke kleurstoffen heb je tegenwoordig ook Kue Dadar Gulung in andere kleuren.

De originele Kue Dadar Gulung
De originele Kue Dadar Gulung
"Moderne" Kue Dadar Gulung
"Moderne" Kue Dadar Gulung

Srabi

Srabi is een Indonesische pannenkoek gemaakt van rijstemeel, kokos en kokosmelk, en wordt gegeten met een zoete saus.
Srabi wordt maar aan één zijde gebakken, dus wordt niet omgedraaid zoals bij een pannenkoek. Eerst wordt de Srabi even gebakken tot de randen bruin en knapperig zijn en vervolgens wordt het verder gegaard door een deksel op de pan te doen. De onderkant van de Srabi is dus alleen bruin, de bovenkant blijft licht van kleur. Soms is de Srabi groen van kleur; aan het beslag is dan pandan toegevoegd.
In het midden van de Srabi wordt vaak nog een stuk fruit gelegd, zoals bijvoorbeeld banaan, durian of jackfruit.
De Srabi wordt opgediend met een zoete saus van santen (kokosmelk), Gula Melaka (palmsuiker) en pandan.

Er zijn veel verschillende versies van Srabi, meestal vernoemd naar de regio waar ze vandaan komen, veelal van het eiland Java. Zo heb je Srabi Wonosobo (Wonosobo een plaats aan de voet van het Diëng Plateau in Midden Java) en Srabi Solo (Surakarta (ofwel Solo) een plaats in Midden Java).
Srabi wordt ook Serabi, Kue Serabi, Srebe of Surabi genoemd.

Srabi op een stuk pisangblad
Srabi op een stuk pisangblad

Srabi-potjes

Srabi wordt traditioneel bereid in speciale Srabi-potjes van aardewerk (tanah liat) op kleine comfoortjes met houtskool. Tegenwoordig gebruikt men meestal hiervoor speciale grote platte Srabi-pannen, gemaakt van gietijzer of aluminium, die een paar uitsparingen hebben om de Srabi in te maken. Vergelijkbaar met een poffertjespan, maar dan groter.
Srabi wordt heel veel langs de kant van de weg verkocht in heel Indonesië. Het lekkerste is natuurlijk vlak voor je neus vers bereide Srabi.

Traditionele Srabi-potjes van aardewerk
Traditionele Srabi-potjes van aardewerk

Bij de traditionele aardewerken Srabi-potjes wordt geen gewone olie gebruikt, maar olie verkregen uit “candle nuts” oftewel kemirinoten (Aleurites moluccana). De olie wordt gehaald uit verse, zeer fijn gemaakte kemirinoten.
Degenen die de smaak van de ouderwetse, originele Srabi kent, zal zweren dat die vele malen beter smaakt dan de Srabi uit de moderne metalen pannen.

Javaanse verkoopster van traditioneel bereide Srabi Solo
Close up: De Srabi is klaar en wordt er uit geschept
© 2008 - 2014 Drem, gepubliceerd in Buitenlands (Eten en Drinken) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kwee Mangkok (Gestoomde kokoskoekjes)Kwee Mangkok (Gestoomde kokoskoekjes)Nasi, Bami en sate zijn inmiddels zo ingeburgerd in Nederland, dat zij het exotische feitelijk zijn kwijtgeraakt. Ook zi…
Franse Klassiekers: Crêpe NormandeFranse Klassiekers: Crêpe NormandeHet Normandische flensje is een wereldwijd gekend en vermaard klassiek Frans dessert. Gewonnen uit de rijke bodem van No…
3 Authentieke Indonesische recepten3 Authentieke Indonesische receptenNasi koening is een typisch Indonesisch gerecht. Dit heerlijke gerecht bestaat uit een geurige rijst die gekookt wordt i…
Recepten voor de Indische rijsttafel en de boemboeRecepten voor de Indische rijsttafel en de boemboeVoor de liefhebbers van de Indische keuken volgen hier enkele recepten. De Indische gerechten zijn te integreren in een…
Uit de keuken van het oude "Indië"De Indische keuken heeft een eeuwenoude traditie en tegenwoordig is het bijna in iedere plaats mogelijk om de kruiden en…
Bronnen en referenties
  • Mijn eigen website www.assas.nl

Reageer op het artikel "Indonesische pannenkoeken: Kue Dadar Gulung en Srabi"

Infoteur: Drem
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!