InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Israëlische keuken: techina, aubergine, hummus

Israëlische keuken: techina, aubergine, hummus

Israëlische keuken: techina, aubergine, hummus Wat zijn typische Israëlische gerechten? In dit artikel aandacht voor techina, aubergine en hummus. Techina is een dikke saus met sesamzaad als basis. Het wordt vaak gebruikt voor bovenop een falafel en andere gerechten. En de aubergine? Een Arabisch spreekwoord luidt: "Een vrouw die niet weet hoe een aubergine op 101 verschillende manieren te bereiden is nog niet klaar voor het huwelijk." Zoals techina werd hummus naar Israël gebracht door de Arabische Joden.

Techina

Techina is een typisch oriëntaalse maaltijd die Joodse vluchtelingen uit de Arabische landen hebben meegenomen naar Israël. Techina is een dikke saus met sesamzaad als basis. Het wordt vaak gebruikt voor bovenop een falafel en andere gerechten.

ingrediënten

  • 1 kop pure sesamzaad pasta (tachini)
  • 2 teentjes knoflook
  • ½ kop water
  • snufje rode peper
  • 1 theelepel zout
  • ½ bosje gehakte peterselie
  • sap van 2 citroenen
  • pekel
  • 3 eetlepels olijfolie

Bereiding

Meng de tachini, knofloof, water, peper, zout en citroensap tot je een gelijke pasta krijgt. Voeg water toe indien de techina te dik is. Serveer het als een dunne laag op een kleine plaat met een druppel of twee olijfolie, garneer met pekel. Besprenkel met peterselie.

Aubergine (op Turkse wijze)

Dit is een typisch Israëlisch recept voor aubergine. Een Arabisch spreekwoord luidt: "Een vrouw die niet weet hoe een aubergine op 101 verschillende manieren te bereiden is nog niet klaar voor het huwelijk."

ingrediënten

  • 1 medium aubergine
  • 1 fijn gehakte ui
  • zout en peper naar smaak
  • 1 theelepel kaneel
  • gehakte munt naar smaak
  • 2 tomaten, gesneden
  • ¼ kop gekookte rijst
  • 3 eetlepels olie
  • 3 eetlepels witte wijn
  • sap van 1 citroen

bereiding

Snij de aubergine door de helft, haal het vlees eruit, maak er blokjes van en bak het met ui. Voeg tomaten en rijst toe, zout, peper, kaneel en munt. Stoom het in een gesloten pan met een beetje olie. Voeg wijn en citroensap toe. Laat het afkoelen en serveer het.

Hummus (hoummous (uitspraak: goe-moes), hoemoes, humus of humous)

Zoals Techina werd Hummus naar Israël gebracht door de Arabische Joden. Het is het lekkerst wanneer het gegeten wordt met verse, warme pita.

ingrediënten

  • 2 koppen kikkererwten, uitgeperste sap van 2 citroenen
  • 1 theelepel zout
  • ¼ theelepel komijn
  • 3 eetlepels pure tachini pasta of 1 kop techina (zie recept bovenaan)
  • 2 knoflookteentjes
  • 2-3 eetlepels olie
  • peterselie

bereiding

Stop alle ingrediënten in een food processor tot alles glad is. Zet de hummus in de koelkast in een gesloten bak. Als er geen pita is kan het geserveerd worden met crackers of Frans brood.
Gerelateerde artikelen
ADSL of kabel internet?ADSL of kabel internet?Veel mensen vragen zich (terecht) af wat handiger is: ADSL of kabel internet. Hierbij een checklist die je voor jezelf k…
De Israëlische keuken: gerechten uit meer dan 100 landenDe Israëlische keuken: gerechten uit meer dan 100 landenOmdat de staat Israël bewoond wordt door emigranten uit meer dan honderd landen, is er niet echt sprake van een officiël…
Geen ISRA punt in huis?Veel mensen lopen tegen het probleem aan dat ze geen ADSL aan kunnen vragen, omdat ze geen telefoonlijn naar hun huis he…
Zuiderse gerechten: MoussakaMoussaka is een mooi voorbeeld van zomerse kost en belichaamt de Mediterraanse keuken ten voeten uit. Het is een ovensch…
Tapenades, eenvoudig, lekker en snel klaarTapenades, eenvoudig, lekker en snel klaarLast minute recepten, snel klaar, origineel en overheerlijk. Verras uw visite met een lekkere tapenade uit Italie, Spanj…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Israëlische keuken: techina, aubergine, hummus"

Reacties

Mirjam Korver, 27-04-2010 12:33 #3
Ga vanmiddag spulletjes halen om Israelische dingetjes te maken, ben net terug uit Israel, wat een geweldig land.

Kirsten, 02-03-2010 14:24 #2
Weet iemand waar techina in Nederland te koop is?

Samira, 11-04-2009 23:32 #1
Al deze gerechten zijn algemeen bekend in alle keukens van het Midden-Oosten. Ze zijn niet door Joden waar dan ook naartoe gebracht. Het is niet erg dat ze nu tot de Israelische keuken behoren, ze zijn overgenomen van de hun omringende volkeren. Ik vind alleen niet dat je net moet doen alsof er voor de komst van de Joden deze gerechten niet bekend waren, ze worden al honderden zo niet duizenden jaren al bereid. Reactie infoteur, 12-04-2009
Volgens mij staat er duidelijk in de tekst dat ze door Arabische Joden naar Israël zijn gebracht. Dus ik begrijp je probleem niet.

Groet, Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 01-07-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Reacties: 3
Schrijf mee!