InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > 8 klassieke Japanse snacks

8 klassieke Japanse snacks

Als je over Japans eten begint zal vrijwel iedereen gelijk denken aan sushi. Dat is ook niet vreemd, want sushi valt het meest in de smaak bij mensen over de hele wereld. All-you-can-eat-restaurants, wie heeft er niet ooit een keer eentje bezocht? Maar heeft Japan alleen maar sushi? Natuurlijk niet! De Japanse eetcultuur kent een lange geschiedenis en is daarom zeer uitgebreid. Naast sushi zijn er nog talloze soorten snacks die erg bekend en populair zijn in Japan maar in Nederland veelal niet eens te verkrijgen zijn.
Okonomiyaki / Bron: Jetalone / FlickrOkonomiyaki / Bron: Jetalone / Flickr

Okonomiyaki

Okonomiyaki is een gevulde Japanse pannenkoek. Traditioneel wordt het gemaakt met overgebleven eten. Vandaar de naam okonomiyaki die letterlijk de betekenis heeft van: 'gebakken of gegrild zoals je wil'. Je mag dus van alles erop of erin gooien, als je het maar lekker vindt. Daarom bestaan er veel varianten van dit gerecht. Gangbare ingrediënten zijn: groenten, zeevruchten en varkensvlees. Behalve het verschil in ingrediënt varieert deze pannenkoek ook in de bereiding. Sommige mensen stoppen de ingrediënten erin en anderen kiezen er voor om de ingrediënten op het beslag te doen.

Japanse crêpe / Bron: Nina.jsc / FlickrJapanse crêpe / Bron: Nina.jsc / Flickr

Japanse crêpe

In Japan hebben ze een eigen variant van de Franse crêpe bedacht. Het verschil met de Franse versie die we in Nederland kennen zijn Japanse crêpes rijkelijk gevuld met fruit en/of een ijsbolletje met een lekkere sausje eroverheen en opgerold tot de vorm van een ijshoorntje in plaats van plat opgevouwen. Daarnaast is er nog een lichtelijk verschil in het beslag, zo wordt er minder boter gebruikt in het beslag van de Japanse versie.

Imagawayaki

Imagawayaki is een dikke pannenkoek gevuld met rode bonenpasta, banketbakkersroom, fruit, kaas, vlees, aardappelpasta of curry. Het wordt bereid op een speciale pan die op een poffertjespan lijkt. Dit gerecht wordt warm geserveerd en is vergelijkbaar met dorayaki, een dunnere pannenkoek gevuld met rode bonenpasta.

Dorayaki

Zoals eerder is genoemd is dit een soort pannenkoek dat lijkt op imagawayaki. Een dorayaki is alleen wat dunner en kan ook koud worden gegeten naast warm. Van oorsprong is een dorayaki een pannenkoekje gevuld met rode bonenpasta. Tegenwoordig bestaat het uit twee dunne pannenkoekjes met daartussen de vulling.

Taiyaki

Taiyaki is een wafeltje in de vorm van een vis. De gebruikelijke vulling is hier ook zoete rode bonenpasta, maar ook banketbakkersroom, chocolade, kaas of zoete aardappels. Deze wafel kan alleen met een speciale wafelijzer gemaakt worden in verband met de aparte vorm. Mocht je het zelf willen maken, geen zorgen, er zijn kleinere thuisversies van de speciale wafelijzer verkrijgbaar.

Imagawayaki / Bron: Greggman / FlickrImagawayaki / Bron: Greggman / Flickr
Dorayaki / Bron: Yoshing BT / FlickrDorayaki / Bron: Yoshing BT / Flickr
Taiyaki / Bron: Yomi955 / Wikimedia CommonsTaiyaki / Bron: Yomi955 / Wikimedia Commons

Takoyaki / Bron: Insatiablemunch / FlickrTakoyaki / Bron: Insatiablemunch / Flickr

Takoyaki

Takoyaki is een bolvormig snack dat gemaakt is met meel en voornamelijk gevuld is met inktvis. Het wordt geserveerd met een speciale takoyaki-saus (vergelijkbaar met worcestersaus) en Japanse mayonaise op de top. Takoyaki is een van de populairste straatsnacks van Japan en ook te vinden in veel Japanse restaurants in Nederland.

Senbei

Senbei is een soort rijstwafel. Het is verkrijgbaar in allerlei kleuren (bijvoorbeeld wit), smaken (zoete, zoute, enz.) en vormen (rond, geribbeld etc.). Senbei's zijn het lekkerst als ze net vers van de grill zijn. Ze zijn tegenwoordig heel makkelijk te verkrijgen in Nederland. In vrijwel alle Aziatische supermarkten zijn ze te koop.

Dango

Dango is een gekookte deegbal en gemaakt van rijstebloem. Het wordt meestal als dessert gegeten met een kopje groene thee toe. Op zichzelf smaakt de dango bijna nergens naar, daarom wordt het ook samen met een sausje gegeten. Om het een beetje leuk te maken worden er soms een kleurstofje aan toegevoegd en heb je dango's in verschillende kleuren. De dango's worden net als saté op een stokje geserveerd met aan elk stokje drie tot vier balletjes.

Senbei / Bron: DryPot / Wikimedia CommonsSenbei / Bron: DryPot / Wikimedia Commons
Dango / Bron: Maakun / Wikimedia CommonsDango / Bron: Maakun / Wikimedia Commons

De bovengenoemde snacks zijn het meest bekend in Japan en tref je vrijwel overal aan in Japanse straten. Door de populariteit is er veel concurrentie en dat heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van allerlei nieuwe snackvarianten om de concurrenten voor te blijven. Mocht je een keer Japan bezoeken, je zult vast en zeker versteld staan van de vele eetkraampjes.
© 2015 - 2017 Realyy, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Takoyaki  Gefrituurde Japanse inktvis balletjesTakoyaki Gefrituurde Japanse inktvis balletjesTakoyaki Balls, kortweg Takoyaki genoemd, zijn één van de meest populaire fast food snacks van Japan. Het zijn gefrituur…
Eetcultuur: JapanWie aan Japans eten denkt denkt al gauw aan sushi, rauwe vis en tempura. Japans voedsel is zeer gezond, calorie-arm en h…
Recensie Para Para Japans Restaurant in LelystadRecensie Para Para Japans Restaurant in LelystadPara Para All You Can Eat Japans Restaurant is een nieuw restaurant in het centrum van Lelystad. Het is een sfeervol res…
Japans voor beginnersJapans voor beginnersVan alle talen die op deze planeet gesproken worden staan de Aziatische talen (zoals het Japans) wel het verst van ons e…
Japans wonen: natuurlijk inrichten!Het land van de rijzende zon heeft een eigenzinnige woonstijl die ervaren wordt als authentiek, minimalistisch en modern…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "8 klassieke Japanse snacks"

Infoteur: Realyy
Laatste update: 11-11-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!