InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Vlees bij de Griek van bifteki tot souvlaki, wat is wat?

Vlees bij de Griek van bifteki tot souvlaki, wat is wat?

Vlees bij de Griek van bifteki tot souvlaki, wat is wat? Gyros, souvlaki, bifteki, tigania, keftedakia. Je hebt het vast allemaal wel eens op een menu van een Grieks restaurant zien staan. Maar wat is nu wat? De in Nederland talrijke Griekse restaurants en afhaalrestraurants zetten vaak trots de Griekse namen van hun gerechten op de kaart, maar dat maakt het er voor de Nederlander niet makkelijk op om zijn favoriete stukje vlees te bestellen.

De Griekse menukaart

Heb je moeite te onthouden wat nu de naam was van dat Griekse vleesgerecht dat je vorige keer zo lekker vond? Je bent niet de enige. De meeste mensen weten nog wel wat gyros is, maar souvlaki, bifteki, tigania en keftedakia of keftès... De meeste menukaarten vermelden alleen dat het gaat om bijvoorbeeld varkensvlees of rundvlees. Heb je nog wat hulp nodig bij het kiezen? Onderstaande omschrijvingen van de populairste Griekse vleesgerechten kunnen dienen als een leidraad.

Bron: Bykst / PixabayBron: Bykst / Pixabay

Gyros

Gyros (ook wel geschreven als giros) is waarschijnlijk wel het bekendste vleesgerecht uit de Griekse keuken en wordt hier ook wel verkocht als fastfood. Het gerecht bestaat uit aan een spies gegrild varkensvlees dat in kleine, dunne reepjes is gesneden en goed is gekruid. De smaak is vrij zoutig, maar niet pikant. Het is enigszins vergelijkbaar met shoarma, dat in tegenstelling tot gyros niet bestaat uit varkensvlees maar vaak uit lamsvlees of kip. Het gerecht is oorspronkelijk afgeleid van het Turkse döner kebab, dat al bestaat sinds de 14e eeuw.

Bestel je in een Grieks restaurant een schotel met gyros dan krijg je het vlees meestal los met enkele bijgerechtjes zoals rijst, aardappel, sla, rode ui en tzatziki. Een broodje gyros wordt traditioneel geserveerd met een pitabroodje met tomaat, ui en tzatziki of knoflookssaus.

Bifteki

Bifteki is ook zo'n bekend vleesgerecht uit de Griekse keuken. Bifteki bestaat uit gekruid gehakt, vaak geserveerd in de vorm van balletjes of in een pitabroodje. Voor de bereiding worden vaak onder andere ui, paneermeel, citroensap, peterselie, verse munt, zout en peper gebruikt.

Bifteki wordt veelal gegeten met Griekse feta of andere kaas, (rode) ui en sla. Bifteki wordt soms ook gevuld met feta of groente. Op het gehakt zijn de donkere ruitvormige lijntjes van de grill meestal nog goed waar te nemen.

Souvlaki

Bron: Kalleboo / FlickrBron: Kalleboo / Flickr
Een souvlaki (ook wel geschreven als soeflaki) is altijd een vleesspiesje dat van de grill komt. Het kan bestaan uit kip, lamsvlees of varkensvlees. Tussen het vlees zit traditioneel geen groente, zoals bij vleesspiesjes vaak gebruikelijk is, maar in restaurants worden soms varianten aangeboden die wel groente bevatten. In Griekse restaurant wordt het meestal opgediend aan het spiesje. Eet je echter een souvlaki in Griekenland dan wordt deze meestal in de keuken al ontdaan van het stokje en geserveerd tussen een pitabroodje. De kruiden die veel gebruikt worden voor een souvlaki zijn onder andere knoflook, wilde marjolein, oregano, rozemarijn, peterselie, tijm en laurierbladeren.

Tigania

Tigania is wellicht iets minder bekend dan bovengenoemde gerechten, maar toch ook vaak terug te vinden op een Griekse menukaart. Tigania bestaat uit in kleine stukjes gesneden varkensvlees, gemaakt met ui, knoflook, mosterd en citroenschil dat langzaam is gaargekookt.

Keftedakia

Keftedakia zijn op Griekse wijze bereide gehaktballetjes. Deze worden vaak koud opgediend en staan daarom bij de voorgerechten of mezze. Voor keftedakia wordt normaliter gebruik gemaakt van kalfsgehakt, rundergehakt, of een combinatie van beide.
Gerelateerde artikelen
Pasen in GriekenlandPasen in GriekenlandHet Pasen in Griekenland is nog steeds een traditionele aangelegenheid, waarin het lijden en de kruisiging van Christus…
Tzatziki: Grieks (bij)gerechtTzatziki is een Grieks traditioneel gerecht. En wordt gemaakt van Griekse yoghurt, knoflook, komkommer, olijfolie en kru…
Griekse taalhulp voor op vakantieGrieks is geen makkelijke taal; niet alleen omdat het niet op onze germaanse taal lijkt qua uitspraak, maar zeker door d…
Bijbelstudie voor diaconale jongerenreisBijbelstudie voor diaconale jongerenreisDe basis van een diaconale jongerenreis is het evangelie van Jezus Christus uit dragen in woorden en werken. Tijdens ont…
Gezond uit etenJe bent lekker aan het afvallen. Je bent al behoorlijk wat kilo’s kwijt. Nu wordt je gezellig mee uit eten gevraagd. Dat…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vlees bij de Griek van bifteki tot souvlaki, wat is wat?"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 10-11-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!