InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Buon Appetito - Risotto al pomodoro & Risotto al funghi

Buon Appetito - Risotto al pomodoro & Risotto al funghi

Risotto al pomodoro is een klassiek Italiaans gerecht. Het is een simpel gerecht om klaar te maken. Risotto kan voorbereid worden met tomaten, vis, groenten en vele andere producten. Wanneer je een Italiaanse gerecht klaar maakt moet het simpel en bovenal vers zijn. Hieronder vind je twee gerechten, om lekkere en gezonde risotto gerechten klaar te maken.

Risotto al pomodoro

Risotto al pomodoro is heel simpel om klaar te maken. De smaak van verse tomaten en de aroma van verse basilicum, zal voor een verrukkelijke combinatie zorgen.

Ingrediënten

Hieronder vind je de ingrediënten op basis van vier personen, die nodig zijn voor dit gerecht. Het zal ongeveer dertig minuten duren om dit gerecht klaar te maken.

  • Verse basilicum
  • Een ui
  • Olijfolie extra vergine
  • 40 gram parmigiano reggiano
  • 400 ml gepelde tomaten
  • 400 gram risotto
  • Zout
  • Een bouillon blokje

Voorbereiding

  1. Verwarm drie eetlepels olijfolie in een pan.
  2. Snij de ui in kleine blokjes.
  3. Wanneer de olijfolie een beetje verwarmd is, voeg je de ui aan de olijfolie toe.
  4. Bak de ui op een laag vuurtje voor tien minuten.
  5. Wanneer de ui goed gebakken is, voeg je de risotto toe en bak je de risotto met de ui voor een paar minuten.
  6. Tijdens het bakken van de risotto, voeg je een bouillon blokje toe.
  7. Nu voeg je de gepelde tomaten toe, en roer je alles goed door elkaar heen (voeg wat suiker toe om het minder zuur te maken).
  8. Tijdens het koken zal de risotto droog worden. Voeg daarom steeds een beetje water toe aan de risotto.
  9. Wanneer de risotto goed is gebakken (zie verpakking voor de kooktijd) voeg je wat blaadjes basilicum toe.
  10. Strooi wat zout over de risotto.
  11. Wanneer de risotto klaar is, strooi je een beetje geraspte parmigiano erover heen.

Belangrijk: Het is belangrijk dat de risotto warm wordt geserveerd. Om wat kleur te geven aan de risotto, kan je nog verse basilicum blaadjes erop leggen. Als je van pikant houdt, kan je ook nog verse rode pepers snijden en door de risotto mengen.

Risotto al funghi

Ingrediënten

  • 400 gram risotto
  • 800 gram champignons
  • 100 ml droge witte wijn
  • Een groente bouillonblokje
  • Parmigiano reggiano
  • Verse tijm
  • Kookroom
  • Olijfolie extra vergine

Voorbereiding

  1. Borstel de paddenstoelen schoon en snijd ze in mooie stukken.
  2. Hak of knip de takjes tijm fijn.
  3. Schaaf de parmigiano in dunne plakjes en bewaar deze tot het serveren.
  4. Verhit je pan op een hoog vuurtje.
  5. Voeg een grote hoeveelheid olijfolie toe, en verhit deze tot het kookpunt.
  6. Voeg de tijm aan de olijfolie.
  7. Schep de risotto door het oliemengsel tot de risotto doorzichtig ziet.
  8. Voeg al roerend het bouillon blokje toe.
  9. Tijdens het roeren, merk je dat de risotto vocht verliest. Voeg dus steeds een beetje water toe.
  10. Wanneer de risotto bijna zacht en dik is, voeg je een beetje witte wijn aan de rijst.
  11. Roer nog een minuut of twee, en haal dan de risotto van het vuur.
  12. Bak in een aparte pan de paddenstoelen.
  13. Als de risotto zacht en smaakvol is voeg je als laatste de kookroom toe. Laat dit even intrekken.
  14. Wanneer de paddenstoelen een paar minuten zijn gebakken, voeg je het toe aan de risotto.
  15. Verdeel de risotto over de borden en bestrooi het met de parmigiano reggiano, zodat het nog wat extra smaak krijgt.

Tip: Aangezien je witte wijn gebruikt om de risotto voor te bereiden, is het een goed idee om witte wijn bij de maaltijd te serveren. Zorg dat de wijn goed gekoeld en droog van smaak is.

Zoals de Italianen zeggen : Buon appetito ed arrivederci
© 2012 - 2017 Mattania, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Rijst: lekker, gezond, gevarieerd en makkelijkRijst is een heel voedzaam soort etenswaar. Je hebt er vele soorten in, wat grote variatie mogelijk maakt. Zo heb je bas…
Risotto; diverse receptenRisotto, het Italiaanse rijstgerecht bij uitstek. Daar waar vaak gezegd wordt dat risotto moeilijk te bereiden is volgt…
De Lagostina Risotteria: de ideale pan voor risottoDe Lagostina Risotteria: de ideale pan voor risottoVoor wie regelmatig risotto maakt kent het wel: je wil een pan met een dikke bodem, die egaal warm wordt. Ook graag een…
Vegetarische Italiaanse gerechten (antipasta)Vegetarische Italiaanse gerechten (antipasta)Italiaans is heerlijk om te eten en heel leuk om klaar te maken. Hier kunt u verschillende vegetarische gerechten vinden…
Wat is het geheim van een goede risotto?Het begint met de keuze van de juiste rijst. Immers niet iedere rijst is geschikt om er risotto van te maken. Een goede…

Reageer op het artikel "Buon Appetito - Risotto al pomodoro & Risotto al funghi"

Infoteur: Mattania
Gepubliceerd: 31-10-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!