InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Bier en Nederland

Bier en Nederland

Nederland behoort tot één van de landen waar veel bier gedronken wordt. Van jong tot oud genieten de Nederlanders van een lekker koud biertje. Er zijn verschillende grote merken die een belangrijke rol spelen in de Nederlandse biermarkt. Deze merken zijn ook actief in het buitenland en exporteren miljarden bier naar het buitenland.

Bierafzet Nederland

Nederland is een land waar veel bier gedronken wordt. In een onderzoek van de Nederlandse Kennisinstituut wordt er aangegeven, dat Nederlandse brouwerijen in 2009 ruim 2,5 miljard liter bier hebben gebrouwen. Van deze 2,5 miljard werd 1 miljard liter in eigen land afgezet. Een conclusie is dat Nederlanders al jaren steeds minder bier drinken. In 2009 was de consumptie 72,8 liter per hoofd van de bevolking. In vergelijking met 2008 is dit 5,7 liter minder.

Nederland is één van de grootste bierexporterende landen in de wereld. Nederland exporteert ruim 1,5 miljard liter bier. Hiervan is meer dan tweederde van de export bestemd voor landen buiten Europa. In 2009 daalde de export met 7,7 procent ten opzichte van het jaar 2008. Nederland kent een aantal grote biermerken. Deze brouwers hebben een groot marktaandeel in Nederland. Een aantal grote namen zijn: Heineken, Bavaria, Amstel, Hertog Jan en Grolsch.

Prijs bier

Ondanks het feit dat Nederland steeds minder bier drinkt, heeft dit geen effect op de prijs van bier. Volgens een onderzoek van de CBS (2010) is in de afgelopen 10 jaar de prijs van een glas bier omhoog gegaan met 0,66 cent. Het gaat hierbij om een glas bier in restaurants. In het jaar 2000 kostte een glas bier gemiddeld 1,28 en in 2009 moest de burger voor een glas bier 1,94 betalen. Hieruit kan er geconcludeerd worden dat de prijs van bier is gestegen in de afgelopen jaren.

Bieronderzoek 2010

Volgens een onderzoek van de Jongh, Woerde en Vlek uit 2010 kunnen er interessante conclusies getrokken worden. Deze onderzoekers hebben een artikel gepubliceerd dat gaat over de bierconsumptie van de Nederlandse bevolking. In de Nationale Bier onderzoek wordt er aangegeven, dat de grootste groep bierdrinkers (41 procent) 0 tot 3 glazen bier drinken in een week. Meer dan een kwart (27 procent) van de bierdrinkers drinken 4 tot 7 glazen per week en de rest van de groep (29 procent) drinken 10 of meer glazen per week. Verder wordt er geconcludeerd dat een pilsje het meest favoriete bier is in Nederland. Daarna heb je in juiste volgorde de volgende soorten bier: witbier, Bockbier, rosé bier en overige bier soorten.

De deelnemers aan dit onderzoek hebben aangegeven, dat de smaak en merk van het bier een belangrijk factor is bij het consumeren van het product. De kleur en verpakking zijn minder belangrijk voor de consument die bier afnemen.

Ook is er specifiek gekeken naar de resultaten van de vrouwen met betrekking tot dit bieronderzoek. Er wordt geconcludeerd dat vrouwen meestal niet gestructureerd bier drinken. De belangrijkste reden dat een vrouw geen bier drinkt (60 procent van de vrouwen) heeft te maken met het feit dat zij de smaak van bier niet lekker vinden. Ook hebben de vrouwen andere redenen aangekaart als redenen voor het niet consumeren van bier, namelijk: bier bevat alcohol, je wordt er dik van, je moet vaker naar het toilet en het is niet elegant.
© 2012 - 2017 Fikretakin, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Radler: Zomerdrankje van 2014Het zomerdrankje van 2014 is Radler! Een zoet en verfrissend biertje met een laag alcoholpercentage. Heerlijk voor op te…
Hoe een Beertender te kopenHoe een Beertender te kopenAnders dan de naam doet vermoeden, is de BeerTender een Nederlandse uitvinding. In eerste instantie zou de Beertender do…
Radler bier in NederlandRadler bier in NederlandWat is er lekkerder dan op een warme zomerdag op een terras een lekker biertje te drinken? Juist! Op een warme zomerdag…
Geschiedenis van HeinekenGeschiedenis van HeinekenHeineken is één van de grootste bierbrouwers ter wereld. Het Heineken merk is in vrijwel alle landen ter wereld verkrijg…
ManagementsamenvattingEen managementsamenvatting zit voorin een groot ondernemingsplan om het managementboard alvast in het klein te vertellen…
Bronnen en referenties
  • Gelezen op 30 maart 2010, op de website van Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Nederlands_biermerk
  • Gelezen op 30 maart 2010, op de website van Kennisinstituutbier: http://www.kennisinstituutbier.nl/feiten-cijfers
  • Gelezen op 30 maart 2010, op de website van Nederlandsebrouwers: http://www.nederlandsebrouwers.nl/sites/nederlandsebrouwers.nl/files/downloads/nationaal_bieronderzoek_2010.pdf

Reageer op het artikel "Bier en Nederland"

Infoteur: Fikretakin
Laatste update: 04-04-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!