InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Gouden regels voor bier

Gouden regels voor bier

Gouden regels voor bier Het gebruik van bier in de keuken komt weer in opmars. Het is helemaal niet meer vreemd om bij een gerecht een glas bier te drinken. Sommige verkiezen bij de bereiding het bier te schenken dat voor het gerecht werd gebruikt, andere hebben liever bier met een tegengestelde smaak. Er zijn een aantal gouden regels om bier en gastronomie perfect te combineren.
Bier is meer dorstlessend en verfrissend dan wijn, bier heeft een breder smaakpakket en bevat minder alcohol. Ook het lagere caloriegehalte trekt mensen meer om bier te drinken. Bier bevat koolzuurgas wat voor een snellere vertering zorgt en alcohol sneller afbreekt.

De gouden regels bij gebruik van bier in de keuken

  • Ga uit van de bereiding en zoek daar een passend bier bij. Het bier én de bereiding moeten er beter van worden.
  • Bier en de bereiding moeten eenzelfde smaakgehalte of smaaksterkte hebben. Licht bier bij een lichte bereiding, bier met meer smaak bij een sterkere bereiding.
  • Zoek naar de perfecte harmonie tussen zuur, zoet en bitter in de bereiding en bier. Herhaal de zelfde smaken in bereiding door bier te schenken met een gelijkaardige smaak.
  • U kunt bier voor de saus gebruiken, is echter niet noodzakelijk. Sauzen veranderen het smaakbeeld en de keuze en smaak van de saus bepalen de bierkeuze.
  • Begin met een lichter bier als aperitief of voorgerecht en serveer bij het hoofdgerecht bier met een sterke smaak. Fruitbieren zijn bijvoorbeeld heerlijk bij nagerechten.
  • Smaak is persoonlijk. Sommige gebruiken liever hetzelfde bier van de bereiding ook als drankje, terwijl andere een ander bier prefereren. Hier zijn geen regels voor, wees creatief en probeer beide te ontdekken, zodat u weet waar uw voorkeur ligt.

Overzicht als richtlijn

U ziet hier een tabel met de verschillende soorten bier, bij welk gerecht u het het beste kunt gebruiken. Dit is niet verplicht, het is een richtlijn.
Aanbevolen bierAperitiefhapjeSchaaldieren, zeevruchtenGebakken visGekookte visWit vlees, gevogelteRood vleesWild
Alcoholvrij XXXXXX
Pils XXXXXX
Luxebier XXXXXX
Witbier XXXXXX
Geuze X XXX
Zuur-zoete bieren XXXXX
Amber XXXXX
Abdijbier X XX
Scotch XX
Fruitbier XX X
Gerelateerde artikelen
Filetlapjes op z'n HongaarsFiletlapjes op z'n HongaarsLekker en niet duur, zo kun je dit gerecht omschrijven. De meeste ingrediënten zijn in een gemiddelde voorraadkast wel a…
Recept bouillabaisse + rouilleBouillabaisse is een traditioneel Frans recept. Het was oorspronkelijk een eenvoudig gerecht wat van visafval werd gemaa…
Zuiderse gerechten: MoussakaMoussaka is een mooi voorbeeld van zomerse kost en belichaamt de Mediterraanse keuken ten voeten uit. Het is een ovensch…
Chinese gerechten: zoetzure kip en zoetzure visChinese gerechten: zoetzure kip en zoetzure visZoetzure saus krijg je meestal bij Chinese afhaalgerechten. Een erg bekend gerecht met deze saus is de zoetzure kip. De…
Makkelijke pasta op twee manierenMakkelijke pasta op twee manierenPasta is een makkelijk product dat zich met vele etenswaren laat combineren. Bij de bereiding kun je kiezen voor optimaa…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gouden regels voor bier"

Reacties

Devriesere Pascal, 28-01-2011 12:00 #3
Hallo ;
Welke biersoort zou er goed passen bij hartige schotels zoals tartiflette.
Of Quiche s'?
grtn Pascal

Monk, 27-11-2009 08:49 #2
Sorry hoor maar abdijbieren?
Er zijn zoveel verschillende abdijbieren dat die onmogelijk onder één noemer te plaatsen zijn.

ik noem alleen al een grimbergen blond en een st feuillien bruin, allebei abdijbieren (erkende zeg ik er even bij) maar totaal verschillend.
wil je dat alsjeblieft uit je lijstje halen want het slaat nergens op.

verder goed artikel.

Willanja (infoteur), 10-12-2007 21:32 #1
De Belgische keuken en zijn gerechten: De Belgen staan bekend als Bourgondiërs en als men naar hun keuken kijkt kan dat enkel bevestigd worden!?

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 05-09-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Reacties: 3
Schrijf mee!