InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Aperitiefbieren uit België en Groot-Brittannië

Aperitiefbieren uit België en Groot-Brittannië

Aperitiefbieren uit België en Groot-Brittannië Sommige bieren zijn geschikt om als aperitiefbier te nuttigen. Om de essentie van een aperitiefje niet voorbij te lopen, dienen deze niet in grote hoeveelheden te worden gedronken. Hieronder een overzicht van enkele aan te raden aperitiefbieren in twee van de belangrijkste bierlanden met eeuwenlange brouwtradities: België en Groot-Brittannië.

België

België is het land van de Trappistenbieren, dat ooit uitsluitend door monniken werd gebrouwen. Trappistenbieren zijn rijk van smaak, droog en fruitig en zijn zeer geschikt als aperitiefbier. Daarnaast zijn er nog tripelbieren met gerst, tarwe en haver en zijn er seizoensales, die rijk, droog en sterk zijn.

Duvel

Duvel is een verfrissende, droge, gouden ale dat wordt gemaakt door het familiebedrijf Moortgat. Het bedrijf brouwde oorspronkelijk donkere ale en sinds 1968 startte het met de productie van gouden ale. Duvel heeft een alcoholgehalte van 8,5 % en door de gisting op de fles krijgt het een dikke, bruisende schuimkraag. De smaak is heerlijk complex, met aanwezigheid van specerijen, fruit en alcohol.

Orval

Orval, letterlijk "Gouden dal", is een trappistenbier dat in de abdij Notre-Dame d'Orval in de Belgische provincie Luxemburg wordt gebrouwen. Het bier werd voor de eerste keer gebrouwen in 1936. Het heeft een alcoholgehalte van 3,5%.

Chimay

Chimay is een trappistenbier dat in de Abdij Notre-Dame de Scourmont te Chimay in Henegouwen wordt gebrouwen. Onder de Chimaybieren moeten we onderscheid maken tussen Chimay dorée, Rode Chimay, Witte Chimay, Blauwe Chimay en Chimay Spéciale Cent Cinquante.

Andere aperitiefbieren in België

  • Delirium Tremens
  • Palm Speciale
  • Cantillon Rose de Gambrinus
  • De Ranke XX Bitter
  • Hanssens oude Gueuze
  • Girardin Gueuze
  • Moinette Biologique
  • Saison Dupont
  • Saison de Silly
  • Saison de Pipaix

Groot-Brittannië

Het Verenigd Koninkrijk is het land van droge, hopachtige ale, zoals India Pale Ale (IPA); oorspronkelijk gebrouwen om tijdens de lange bootreis naar India te blijven gisten en vers te blijven.

Worthington White Shield

Jarenlang was dit het enige natuurlijk gistend, op de fles gegiste pale ale dat in Britse kroegen te verkrijgen was. Het bier heeft een volle, moutachtige smaak, krachtig bitter, met een complexe nasmaak.

Young's Special London Ale

Een heldere, hopachtige ale die oorspronkelijk door Young's Brewery werd gebrouwen voor de Belgische markt, ter illustratie van een traditioneel Engelse ale. Het bier is een complex brouwsel met aroma's van hop en vleugjes rode vruchten en zelfs bananen. Het heeft een alcoholgehalte van 6,4%. Dit bier past perfect bij worst en frieten.

Andere aperitiefbieren in Groot-Brittannië

  • Timothy Taylor's Landlord; Origineel gemaakt om de dorst van mijnwerkers te lessen.
  • Harviestoun Bitter & Twisted
  • Coniston Bluebird
  • Meantime Amba Pale Ale
  • Durham Magus
  • Fuller's Summer Ale
  • Hop Back Summer Lightning
© 2012 - 2017 Jonasd, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
11 Trappistenbieren - Een ambacht van de monniken11 Trappistenbieren - Een ambacht van de monnikenOp dit moment zijn er in de wereld 11 Trappistenbieren die gebrouwen worden in 10 Trappistenbrouwerijen. Om in aanmerkin…
Duvel, een hemels biertjeAls je door België rijdt op weg naar Brussel, dan zie je bij het plaatsje Breendonk op een groot gebouw staan :"Ssst....…
Westmalle Trappist; monnikenwerkOf je nou voor of tegen het Rooms-Katholicisme bent, één ding moet je de katholieke kloosterbewoners de Trappisten nagev…
Trappistenbier ZundertVrijdag 29 november 2013. Dit is de dag waarop de gemeente Zundert weer een aanwinst rijker is, namelijk trappistenbier…
Kinderliedjes: PalmpasenKinderliedjes: PalmpasenBinnen de Katholieke-, Orthodoxe- en Protestantse Kerk wordt de zondag voorafgaande aan Pasen, Palmzondag genoemd. Veel…
Bronnen en referenties
  • Wijn-en bierbijbel - De Morgen

Reageer op het artikel "Aperitiefbieren uit België en Groot-Brittannië"

Infoteur: Jonasd
Gepubliceerd: 09-10-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!