InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Recepten voor cocktails met bier

Recepten voor cocktails met bier

Iedereen kent de gangbare cocktails zoals een Mojito, daiquiri, pina colada, blue curacao, etc. Maar wist je dat je ook veel recepten kunt vinden voor cocktails waarvan het voornaamste ingrediënt bier is? Het principe van een goede cocktail is als volgt: 'een cocktail moet beter smaken dan de afzonderlijke ingrediënten waaruit hij is samengesteld'. Wie denkt dat bier cocktails iets is van deze tijd, waarin de cocktails op zich aan populariteit winnen, heeft het mis.

Bier en het Concilie van Aken in 817

Bij het Concilie van Aken in 817 was het voor monniken verboden om bier en wijn te mengen. De Black Velvet (zie hieronder), een cocktail van Guiness met Champagne, dateert al van 186! Het klinkt misschien een beetje verrassend, maar bier mixen kan, zowel met wijn, frisdrank, likeur als met ander bier. Het is ook bijzonder lekker, op voorwaarde dat je het karakter van het bier blijft behouden.

Om de recepten niet te ingewikkeld te maken met precieze afmetingen, is gebruik gemaakt van "delen". Omdat de recepten geen uitgebreid ingrediënten pakket bevatten is dit makkelijker te volgen.

Black velvet

Dit recept dateert al uit 1861 en is hiermee de 'oudste' biercocktail!
Serveren in een champagneglas
Bestaat uit:
  • 1 deel donker bier (bv. Guinness)
  • 1 deel mousserende wijn

Bananenweizen

De naam is uit het Duits en staat voor Bananen bier. In Duitsland is deze biercocktail het populairst.
Serveren in een witbierglas
Bestaat uit:
  • 1 deel witbier
  • 1 deel bananensap

Boilermaker

De originele manier van drinken is om eerst de whiskey in een teug te drinken en vervolgens het bier daarna. Tegenwoordig wordt het gemengd geserveerd.
Serveren in een longdrink glas
Bestaat uit:
  • 1 deel whiskey
  • 4 delen bier

Doctor Pepper

Heeft deze naam omdat de smaak erg lijkt op het drankje van Dr. Pepper. Er is ook een versie waarbij je de cocktail flambeert en hem vlak erna drinkt.
Serveren in een longdrink glas
Bestaat uit:
  • 16 delen bier
  • 1 deel rum
  • 3 delen Amaretto

Irish Car bomb

Lijkt wat op de Boilermaker. Vanwege de combinatie met Baileys moet de cocktail na het mengen snel gedronken worden voor de beste smaakresultaten.
Serveren in een longdrink glas
Bestaat uit:
  • 8 delen donker bier
  • 1 deel Baileys
  • 1 deel Ierse whiskey

Lunch Box

De lunchbox is een biercocktail die wat minder elegant is en er ook wat minder elegant uitziet, maar daarom zeker niet minder lekker is!
Serveren in een longdrink glas
Bestaat uit:
  • 3 delen bier
  • 1 deel Amaretto
  • 1 deel jus d'orange

Bull

Een verfrissend drankje met een fruitige smaak. Pas op voor de kick achteraf door de toevoeging van de Tequila.
Serveren in een kan
Serveren met 2 schijfjes limoen
Bestaat uit:
  • 2 delen bier
  • 1 deel Tequila
  • 1 deel Sprite

Michelada

Een pittige cocktail die zijn origine heeft in Mexico. Houdt je van pittig, dan is dit jouw type cocktail!
Serveren in een longdrink glas
Serveren met: zwarte peper, 1 limoen schijfje en wat ijsklontjes
Bestaat uit:
  • 6 delen Mexicaans bier
  • 3 delen tomatensap
  • 1 deel limoensap
  • 1 scheutje Worcestershire saus
  • 2 scheutjes tabasco
Gerelateerde artikelen
5 heerlijke cocktails met Bailey's5 heerlijke cocktails met Bailey'sIn dit artikel komen verschillende lekkere cocktails aanbod met Bailey's. De recepten zijn allemaal erg verschillend en…
5 heerlijke cocktails met bananenlikeur5 heerlijke cocktails met bananenlikeurIn dit artikel komen verschillende lekkere cocktails aanbod met bananenlikeur. De recepten zijn allemaal erg verschillen…
5 heerlijke cocktails met Créme de Menthe5 heerlijke cocktails met Créme de MentheIn dit artikel komen verschillende lekkere cocktails aanbod met Créme de Menthe. De recepten zijn allemaal erg verschill…
5 heerlijke cocktails met perziklikeur5 heerlijke cocktails met perziklikeurIn dit artikel komen verschillende lekkere cocktails aanbod met perziklikeur. De recepten zijn allemaal erg verschillend…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.org/cocktails

Reageer op het artikel "Recepten voor cocktails met bier"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 22-02-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!