InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Jodendom en voeding: het gebruik van alcohol/wijn

Jodendom en voeding: het gebruik van alcohol/wijn

Jodendom en voeding: het gebruik van alcohol/wijn Over alcohol wordt door de Tora (Bijbel) zowel positief als negatief geoordeeld. Wijn maakt een belangrijk onderdeel uit van het Bijbelse menu. Druiven zijn één van de zeven vruchten waarmee Israël gezegend is. Wijn wordt bij verschillende offers als plengoffer gebruikt. Maar over wijn wordt ook negatief geoordeeld. Denk aan Noach en Lot die beiden dronken waren.

Wijn als onderdeel van het Bijbelse menu

Wijn maakt een belangrijk onderdeel uit van het menu in de Bijbel. In Genesis 49:12 staat: ”Dat zijn ogen rood mogen zijn van wijn en zijn tanden wit van melk.” Zo zegent Jakob zijn zoon Juda. Wijn verblijdt het hart en ontbreekt niet bij feesten. Ook in de Tempel werd wijn gebruikt als plengoffer. Een dronken priester is uit den boze. En een Nazireeër drinkt helemaal geen wijn gedurende een bepaalde periode.

Negatief alcoholgebruik in de Tora

Er zijn een aantal verhalen in de Bijbel die de negatieve kant van alcoholgebruik belichten. Zo wordt Noach dronken en wordt hij naakt door zijn zoons aangetroffen. Lot wordt dronken gevoerd door zijn dochters om gemeenschap met hem te hebben en het geslacht zo voort te zetten. Koningin Esther voert Haman dronken en deze wordt door koning Ahasverus ter dood gebracht.

De Talmoed over wijnconsumptie

Ook de Talmoed praat zowel positief als negatief over wijngebruik. Een kleine hoeveelheid wijn is gezond en wekt de eetlust op. Wijn kan, zoals later bekend werd, hart- en vaatziekten voorkomen. Wijn was vroeger ook de drank bij uitstek omdat er niet veel anders was. Er waren verschillende soorten wijn: uit het vat, oude wijn en zeer oude wijn. Sterke wijn werd met water verdund.

In negatieve zin wordt ook in de Talmoed over wijn gepraat. Priesters, rechters en geleerden mochten bijna geen wijn drinken. De laatste twee mochten geen uitspraken doen bij 100 milliliter of meer. “Drink niet – zondig niet,” adviseert een rabbijn. Ook wordt in de Talmoed uitvoerig een dronkaard beschreven.

Wijn als medicijn

Wijn is goed voor de algehele gezondheid, maar ook buikpijn, hartkloppingen, wormen en niersteen. Zelfs voor vrouwen die borstvoeding geven is wijn gunstig. De melkproductie zou hierdoor verhoogd worden.

Geen alcohol verbod

Voor het Jodendom geldt: ”Geniet, maar drink met mate.” Gecontroleerd alcohol gebruik leidt tot meer zelfbeheersing. Alcoholgebruik wordt in de religieuze context geplaatst zodat het beheersbaar blijft.

Wijnrituelen

Het dankgebed gebeurt over een beker met wijn. Bij het Sjabbatsmaal wordt een liturgische tekst over de wijn uitgesproken. Dit heet kiddoesj. Ook de afloop van de Sjabbat wordt gekenmerkt door het gebruik van wijn (hawdala). Wijn wordt tevens gebruikt bij geboorte, huwelijk en de dood.

Poeriem – verplicht wijn drinken

Op Poeriem is het verplicht om wijn te drinken. Volgens één rabbijn moet men dronken worden om niet meer het verschil te weten tussen 'Gezegend zij Mordechai' en 'Vervloekt is Haman.'. Maar andere rabbijnen waarschuwen voor excessen.

Symboliek van wijn

De Boom van Kennis zou volgens sommige bronnen een wijnstruik zijn. Daarnaast wordt wijn in de toekomstige wereld gebruikt als feestmaal voor de rechtvaardigen en vromen. Hierbij zou wijn gebruikt worden uit de zes eerste scheppingsdagen. 'Wijn' wordt als metafoor gezien voor Goddelijke Kennis.

Wijn als testcase

Door het drinken van wijn komt de ware aard van een persoon naar boven. Dit geldt niet alleen voor alcoholgebruik, maar ook voor de houding t.o.v. geld en woedeaanvallen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Welke Wijn bij Welk Gerecht?Welke Wijn bij Welk Gerecht?Welke wijn moet je kiezen bij een gerecht of voorgerecht? Een diner of lekker etentje en alcohol gaan prima samen. De ju…
Vrouwen: waarom een glaasje wijn goed voor je isVrouwen: waarom een glaasje wijn goed voor je isDe effecten van een glaasje wijn op het lichaam van vrouwen zijn volgens wetenschappelijk onderzoek zo gek nog niet. Wat…
Rode wijn en de gezondheidRode wijn en de gezondheidAf en toe een glaasje wijn kan heerlijk zijn. Maar helpt het tegen veroudering? Beschermt het tegen een hartinfarct? Voo…
Rode wijn gezond of niet?Rode wijn gezond of niet?Er wordt veel geschreven over wijn en de meningen lopen uiteen hoe goed of niet wijn voor je is. ‘Te’ is altijd fout, du…

Reageer op het artikel "Jodendom en voeding: het gebruik van alcohol/wijn"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 31-07-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Special: Jodendom - voeding
Schrijf mee!