InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Wijn: een overzicht van de wijnen van Bourgogne

Wijn: een overzicht van de wijnen van Bourgogne

Wijn: een overzicht van de wijnen van Bourgogne De Bourgogne is een streek waar heelwat wijngebieden verspreid liggen. De kwaliteit van de wijn hangt in grote mate af van de ligging van de wijngaarden en de druivensoort. Voor de rode wijn wordt vooral de pinot noir druif en de gamaydruif gebruikt, terwijl voor de witte wijn de chardonnay en de aligoté essentieel zijn. Voorts is ook de productiemethode van de wijnbouwer belangrijk voor de typische stijl van een Gourgogne wijn. Welke bekende namen behoren tot het lijstje van de grootste Bourgogne wijnen?

Wijnen van Bourgogne: Chablis

De Bourgogne is een van de grote regio's van Frankrijk met Dijon als hoofdplaats. Deze regio staat vooral bekend om haar uitstekende rode druiven (pinot noir) en witte druiven (chardonnay). De streek waar de Chablis geproduceerd wordt bevindt zich niet zo ver van de Champagnestreek. In de regio van de Chablis gelden dan ook ongeveer dezelfde voordelige meteorologische omstandigheden als in de Champagnestreek. Chablis is een uitstekende witte wijn die in verschillende categorieën is onderverdeeld. Volgens kwaliteit en volgens ligging van de wijngaarden kan je kiezen tussen Petit Chablis, Chablis, premier cru en grand cru.

Côtes wijnen

Enkele van de meest befaamde wijnen van Bourgogne hebben de term "côtes" in hun benaming. Dit betekent letterlijk: "helling, heuvel" en is terug te leiden naar de prachtige heuvelachtige wijngaarden waar de druiven van deze wijnen geteeld worden.

Côte de Nuits

In de Côte d' Or (de gouden helling) vind je de Côte de Nuits, wat letterlijk de "helling van de nachten" betekent. De Côte de Nuits wordt gemaakt met de pinot noir druiven en levert een heleboel grand crus op. De Côte de Nuits kan je een hele tijd bewaren. De bekendste voorbeelden van deze soort zijn de klassewijnen van Romanée Conti en van Clos de Vougeot.

Côte de Beaune

Samen met de Côte de Nuits vormt de Côte de Beaune het gebied van de Côte d' Or. In de Côte de Beaune worden zowel witte als rode wijnen geproduceerd. Deze regio is de belangrijkste producent van de chardonnay in de wereld. Kenmerken van de Côte de Beaune zijn onder meer de intense smaken van noten en honing, die je bijvoorbeeld kan terugvinden in de befaamde Montrachet en de Meursault.

Côte Chalonnaise

Ten westen van de stad Châlon-sur-Saône en tussen de Côte de Beaune en de Mâconnais zijn de heuvels van de Côte Chalonnaise gelegen. De Côte Chalonnaise wordt vooral geproduceerd op basis van de pinot noir en de chardonnay. Qua stijl en smaak is de Côte Chalonnaise een beetje te vergelijken met de Côte de Beaune.

Le Mâconnais

Ongeveer halfweg Beaune en Lyon vind je de streek van Le Mâconnais. Le Mâconnais produceert een zeer grote hoeveelheid witte wijn, die de grootste is van de hele Bourgognestreek. De bekendste wijnen van Le Mâconnais zijn te vinden in het zuiden van deze streek. Een voorbeeld is hiervan is de Pouilly Fuissé.

Beaujolais

Beaujolais is de streek waar rode wijn wordt geproduceerd op basis van de gamay-druif. Iedere wijnliefhebber kent wel het spreekwoord "le Beaujolais nouveau est arrivé" (letterlijk: de nieuwe Beaujolais is aangekomen). Dat is de uitdrukking die wordt uitgesproken wanneer in het begin van november de nieuwe Beaujolais wordt aangekondigd en op de markt gebracht. De wijnen van Beaujolais zijn frisse wijnen die meestal jong worden gedronken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Bourgogne_(wijnstreek), bezocht op 16/08/2015.

Reageer op het artikel "Wijn: een overzicht van de wijnen van Bourgogne"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 08-09-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Special: Wijntips
Schrijf mee!