InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Geschiedenis Israëlische wijnen

Geschiedenis Israëlische wijnen

Geschiedenis Israëlische wijnen Wijn wordt al sinds de tijd van de Bijbel in Israël gemaakt. Maar pas de laatste jaren kan van kwalitatief goede wijnen gesproken worden. De moderne productie van wijn begon in 1870 toen de Mikwe Jiraeel Agrarische School bij Jaffo, begon te experimenteren met geïmporteerde wijn uit Europa. In 1882 nam de wijnverbouw enorm toe dankzij grote investeringen van Baron Edmond de Rothschild. Sinds de laatste decennia maken Israëlische wijnen internationale faam.

Baron Edmond de Rothschild

Baron Edmund de Rothschild hoopte van wijn één van de belangrijkste economische sectoren te maken. Hij bouwde twee wijnfabrieken: in Rishon Lezion en Zichron Ja'akov. Deze bestaan nu nog steeds en maken onderdeel uit van Carmel Mizrachi, de grootste wijnproducent van Israël. Toch ging het met deze twee fabrieken aanvankelijk niet goed. Eerst was er een overschot aan druiven en betaalde de Baron de boeren om hun wijngaarden om te zetten in olijfvelden, citrusboomgaarden en amandelbomen. De lucratieve Amerikaanse en Russische markt ging verloren vanweg de drooglegging in Amerika en de revolutie in Rusland.

Lage kwaliteit

De kwaliteit van de wijn was laag. En hoewel religieuze Joden wijn dronken, was de consumptie laag. Dit ondanks het feit dat de wijn kosher was.

Golan Hoogvlakte

Toen men op de Golan Hoogvlakten wijn ging maken in 1983, ontstond er een revolutie. Er werd wijn uit Californië geïmporteerd en jonge Amerikaanse wijnmakers hielpen de wijnbouw op de Golan te ontwikkelen. Aan de druiven werden hoge eisen gesteld met veel suiker en zuur. Wijn uit Cabernet Sauvignon, Sauvignon Blanc, Chardonnay, Pinot Noir, witte Riesling, Merlot, en Gewurztraminer gingen de kwaliteit bepalen.

De wijn uit de Golan was vanaf het begin een succes. Kibboetsiem en ander coöperatieve nederzettingen produceren tegenwoordig over de 3 miljoen flessen per jaar en de productie neemt elk jaar met 20% toe. Sinds 1991 is 30% procent van de wijn voor export bestemd naar vooral de Verenigde Staten en Engeland

Carmel Mizrachi, grootste wijnproducent

Carmel Mizrachi blijft de grootste wijnproducent met 13 miljoen flessen. Het beheerst voor 50% de lokale wijnmarkt. Het heeft vooral droge wijnen, hoewel 20% van hun productie uit zoete wijnen bestaat.

Andere wijnproducenten

Baron Winery en Segal Brothers produceren respectabele witte en rode wijn. Ook Barkan en Binyamina doen het goed op de lokale markt. Efrat wijn, die voornamelijk de religieuze bevolking voorziet, produceert tegenwoordig ook beter wijnen.

Wijnboetieken

De laatste jaren zijn er ook wijnboetieken die jaarlijks zo'n acht tot twintigduizend wijnen op de markt brengen. Het gaat om Meron Wijnboetiek (Sauvignon Blancs, Chardonnays en Cabernet Sauvignons), Tzora Wijnboetiek (Cabernet Sauvignons en Sauvignon Blancs), Ya'ir Margalit Wijnboetiek (Cabernet Sauvignon) en Eli Ben Zaken (Cabernet Sauvignons).

Toename aantal wijndrinkers in Israël

Jarenlang was de jaarlijkse hoeveelheid wijn 3,9 liter per persoon. De laatste jaren is dit toegenomen tot 5,5 liter per persoon per jaar. Dit is echter nog weinig vergeleken met de VS (11 liter per persoon) en Frankrijk (60 liter per persoon). Maar de Israëliërs zijn bezig met een inhaalslag en verlangen naar steeds beter kwaliteit. Ook is er een verschuiving te zijn naar de vraag om droge wijnen.

Concurreren met ander landen

Israël kan nog niet concurreren met een land als Frankrijk. Maar de beste Israëlische wijnen doen niet onder voor wijnen uit Californië, Chili, Australië en andere landen.
Gerelateerde artikelen
Wat zegt een etiket over de kwaliteit van de wijnWat zegt een etiket over de kwaliteit van de wijnDe kwaliteit van wijn in de winkel is voor velen een vraagteken. Enig houvast is vaak het etiket, maar voor de meesten o…
Wijn & Spijs, de juiste wijn bij het juiste gerechtHet voorbereiden van een diner met bijpassende wijnen vraagt praktische voorbereiding. Het kiezen van de juiste wijn is…
Kwaliteitswijn, hoe te herkennen aan het etiketEen goede wijn wordt niet per definitie erkend aan het etiket. Desondanks is het mogelijk om van het etiket af te lezen…
Wijn: een overzicht van de wijnen van BourgogneWijn: een overzicht van de wijnen van BourgogneDe Bourgogne is een streek waar heelwat wijngebieden verspreid liggen. De kwaliteit van de wijn hangt in grote mate af v…
Wijn bewaren: wordt wijn altijd beter naarmate hij ouder is?Wijn bewaren: wordt wijn altijd beter naarmate hij ouder is?Sommige mensen denken dat wijn altijd beter wordt als hij ouder wordt. De oudste flessen wijn worden bij bezoek voor de…

Reageer op het artikel "Geschiedenis Israëlische wijnen"

Infoteur: Etsel
Gepubliceerd: 20-03-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!