InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Westmalle Trappist; monnikenwerk

Westmalle Trappist; monnikenwerk

Of je nou voor of tegen het Rooms-Katholicisme bent, één ding moet je de katholieke kloosterbewoners de Trappisten nageven: ze kunnen ontzettend goed bier brouwen! Dat is zowel een argument voor als tegen het katolicisme. Men probeert de zieltjes van de burgers te winnen door ze alcohol te geven. Aan de andere kant bedient men de wensen van bierliefhebbende mensen op hun wenken.
Bierdop westmalleBierdop westmalle

Inhoudsopgave

Dubbels en Tripels

Er zijn in België 6 trappistenkloosters en in Nederland is er één bij Tilburg. Van deze kloosters maakt het klooster in West-Malle het lekkerste bier; de West-Malle trappist. Ze maken een donkere trappist die dubbel hergist is en een lichte trappist die 3 maal hergist is; oftwel tripel. De Tripel is een heerlijk biertje van 9%. De donkere dubbel heeft een alcoholpercentage van 7%. Sommige fervente trappistenliefhebbers zweren erbij dat je een trappist nooit koud mag drinken want wie de trappist in de ijskast doet 'vermoordt' de trappist. Toch is een trappist op kamertemperatuur te warm. Een trappist moet op een koele plaats bewaard worden en is zeer lekker als hij rond de 12 graden Celcius is. Een trappist van 4 of 5 graden Celcius verliest inderdaad veel aan smaak en aroma.

Natuurzuiver

Een trappist is een bier om uitgebreid van te genieten. Wie hem snel drinkt doet de rijke smaak van deze gegiste moutwijn tekort. Allereerst voel je de heldere tintelingen die de tong opvangt. Een trappist is een bier van hoge gisting en daardoor is hij zacht van smaak. De intense, fruitige smaak rolt om de tong heen. Daarna kent het bier een licht bitter afdronk maar veel minder scherp als een ordinair pilsje. In tegenstelling tot de meeste pils is de trappist een natuurzuiver produkt. Er worden voor het bier de volgende ingrediënten gebruikt: water, mout, gist, suiker en hop. Puurder kan het bijna niet. Het bier is daardoor op de fles zeker 2 jaar houdbaar. Ter vergelijking: een Heineken-biertje waaraan chemische conserveringstoffen zijn toegevoegd is 3 maanden houdbaar.

Koken met Westmalle Tripel

Op het internet zijn zeer veel goede recepten verkrijgbaar om te koken met bier. Een westmalle heeft levend gist op de fles daarom kun je het goed gebruiken bij het bakken van appelflappen. Je maakt appelflappen volgens oud-Hollands recept maar je voegt het laatste restje bier uit de fles waar veel gist in zit toe aan het beslag. Zo kun je ook ragouts maken met een half flesje bier of een lekkere saus met trappistenbier voor bij de gebakken vis. Je kunt ook een hele kip of kalkoen klaarstomen met bier. Wie een beetje creatief is heeft al die recepten niet nodig en verzint zelf een leuke keukenuitdaging met een trappist.

Gebruik beslist geen pils voor bierecepten

Maak nooit de fout om ander bier dan trappistenbier te gebruiken en al helemaal geen pils. Doe je dat toch dan kun je je eten net zo goed direkt weggooien zo vies is dat. Enkel abdijbiertjes komen ook in aanmerking om mee te koken. Na enige ervaring met het koken met trappistenbier kun je als kok zelf oordelen of een lokaal stads- of abdijbiertje geschikt is om mee te koken. Vooral in België zelf zijn er veel restaurants te vinden waar de chefkoks een menu met Belgisch bier voorschotelen aan de bezoekers.

Trappistenkloosters

Trappistenkloosters in Belgie:

  • Achel: de Achelse Kluis in Hamont-Achel
  • Rochefort: de Abdij Notre-Dame de Saint-Rémy in Rochefort
  • Chimay: de Abdij Notre-Dame de Scourmont in Chimay
  • Westmalle: de Abdij van Onze-Lieve-Vrouw van het Heilig Hart in Westmalle
  • Orval: de Abdij van Orval in Villers-devant-Orval
  • Westvleteren: de Sint-Sixtusabdij in Westvleteren

Trappistenklooster in Nederland:

  • La Trappe: de Abdij Koningshoeven in Berkel-Enschot (nabij Tilburg)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Site van westmalle
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Westmalle Trappist; monnikenwerk"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 25-11-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Special: Bierproeven
Schrijf mee!