InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Het beste bokbier en het lekkerste bokbier (2016/2017)

Het beste bokbier en het lekkerste bokbier (2016/2017)

Het beste bokbier en het lekkerste bokbier (2016/2017) Traditiegetrouw start het nieuwe bockbierseizoen op de eerste maandag van oktober. In 2016 was dat maandag 3 oktober. Bokbier (of bockbier) is het enige echte seizoensbier dat Nederland kent. Bokbier is verkrijgbaar van oktober t/m februari, of zolang de voorraad strekt. Het hoogseizoen ligt in oktober en november. In Nederland waren er in 2015 ruim 125 verschillende soorten bokbier te koop. Wat is volgens bierliefhebbers in 2016 eigenlijk het lekkerste bockbier? En welke bieren hebben professionele proevers als beste bockbieren van 2016 verkozen?

Wat is bokbier?

Dat is nog best lastig te omschrijven, want de definitie is erg vrij. Formeel moet het een ondergistend bier zijn van ongeveer 6,5%. De kleur ligt ergens tussen robijnrood en donkerbruin. De smaak is vrij zoet en karamelachtig. Brouwers permitteren zich veel vrijheden met bockbieren. Hoewel dat officieel niet hoort, zijn er in meerdere bockbieren kruiden terug te vinden. Ook worden er bovengistende bokbieren gebrouwen en bokbieren met hogere alcoholpercentages. Die heten dan dubbelbock. De echt zware jongens zijn de eisbocks. Dit is bier dat na de gisting deels bevroren is, waardoor een vloeistof met een hoger alcoholpercentage overblijft.

PINT Bokbierfestival

Het bokbierseizoen is ook een goede aanleiding voor een festival. Het bekendste en oudste festival is het jaarlijkse PINT Bokbier Festival, dat in 2017 voor de 40e keer plaatsvindt. Bezoekers betalen entree. In ruil daarvoor krijgen ze een speciaal festivalglas en muntjes. Daarmee kun je langs de lange rijen taps om je glas te laten vullen tegen inlevering van zo'n muntje. Het is altijd een drukke en gezellige boel, dus als je niet lang in rij wilt staan, kun je beter maar op tijd komen.

Uitslag beste bokbier 2016

Het 39e PINT bokbierfestival vond plaats van 28 t/m 30 oktober 2016 in de Beurs van Berlage. Elk jaar wordt op het PINT Bokbier Festival het beste bockbier van Nederland bepaald. De ingezonden bieren worden gekeurd door echte experts. Een serieuze aangelegenheid. Dit zijn de winnaars van 2016:

Standaard bokbier

  1. Muifel - D’n Ossebock
  2. Brouwerij ’t IJ - IJbok
  3. Lindeboom - Herfst Bock

Zwaar bokbier

  1. Lepelaer - Beemster Bock Bock
  2. Scheveningen - Provenier Dubbelbock
  3. SNAB - Ezelenbok

Het Lekkerste Bockbier

Er is ook een alternatieve competitie waarin bokbieren gekeurd worden door bierliefhebbers. De verkiezing van het Lekkerste Bockbier werd in oktober 2001 voor het eerst georganiseerd door twee genootschappen van bierliefhebbers: het biergilde “De Dubbele Arend” uit Purmerend en het biergilde “Geheim Genootschap Arendsnest”. De bieren worden blind geproefd door ongeveer 150 biergenieters. In principe kan iedereen die zich op tijd opgeeft meedoen met deze proeverij. Je hoeft er niets speciaals voor te kunnen. Het is wel een serieuze proeverij. Proevers houden hun mening voor zich, zodat ze tafelgenoten niet beïnvloeden.

Nederlandse brouwerijen gastheer

Elk jaar is een andere Nederlandse brouwerij gastheer van Het Lekkerste Bockbier. Deze brouwerij ontvangt alle proevers en schenkt traditiegetrouw aan het eind van de proeverij zijn eigen bokbier. In 2015 vond de proeverij bij Burg Bieren in Ermelo plaats en in 2016 bij de Texelsche Bierbrouwerij op Texel. Het Lekkerste Bockbier deed verder onder meer de brouwerijen van Jopen, het IJ en Heineken aan. Je inschrijven als proever is gratis. De bieren worden beschikbaar gesteld door de deelnemende brouwerijen.

Hoe gaat de proeverij van Het Lekkerste Bockbier in zijn werk?

Je wordt vanaf 11.00 uur verwacht op de locatie. Daar krijg je aan de inschrijftafel je proefnummer. Als je met meerdere mensen komt, word je wel in dezelfde ronde ingedeeld, maar niet aan dezelfde tafel. De eerste ronde start om 12.30 uur. Hier doet de helft van de proevers aan mee, die de helft van de ingezonden bieren proeft. In de tweede ronde is het de beurt aan de andere helft proevers en de andere helft van de bieren. Je proeft per ronde 6 of 7 bieren in een proefglas. Je spuugt bier (in tegenstelling tot wijn) nooit uit. Dit omdat je om echt goed te proeven bier moet doorslikken, pas dan kun je de zo belangrijke nasmaak van bier ervaren. De glazen hoeven echter niet leeg! Na de eerste twee ronden zijn alle bieren geproefd en door de proevers met een cijfer beoordeeld. De eerste groep proevers proeft nu de bieren die door zijn naar de halve finale. Daaruit ontstaat een finale, die weer geproefd wordt door de tweede groep proevers.

De prijsuitreiking

Na de vierde ronde is het wachten op de uitslag. Het is dan meestal al 17.00 uur geweest. Veel brouwers komen hiervoor speciaal naar de locatie toe, zodat ze bij winst hun prijs persoonlijk in ontvangst kunnen nemen.

Uitslag Lekkerste Bockbier 2016

De verkiezing van het Lekkerste Bockbier van 2016 vond plaats op zaterdag 15 oktober bij de Texelse Bierbrouwerij op Texel. Dit is de uitslag:

Standaard bockbier

  1. Brouwerij Rodenburg - Bronckhorster IJsselbock
  2. Texelse Bierbrouwerij - Texels Bock
  3. De Gulzige Gans - Bokkige Bok

Zwaar bockbier

  1. Walhalla - Walhalla Heimdal
  2. Christoffel Bieren - Christoffel Bock
  3. Jopenbier - Jopen Johannieter

Je ziet dat bierliefhebbers een andere smaak hebben dan bierexperts. Dat komt onder andere omdat de experts anders oordelen. Zij kijken of een bier 'klopt'. Het bier wordt beoordeeld op helderheid, schuimstabiliteit, mondgevoel, maar de experts letten bijvoorbeeld ook op mogelijke smaakafwijkingen. Bierliefhebbers hoeven maar op één criterium te keuren: lekker.

Proost, op een mooie herfst!

Lees verder

© 2016 - 2017 Lonica, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is bokbier?Wat is bokbier?Bokbier wordt gezien als de 'handtekening' van een brouwerij. Bokbier is een bier voor echte liefhebbers, zegt men. Maar…
La Trappe, de enige Nederlandse trappistLa Trappe is het enige Nederlandse trappistenbier. Over de gehele wereld gezien bestaan er zeven trappisten. Zes hiervan…
AChouffe: de abdij en het bierDe brouwerij van Achouffe is vooral bekend van La Chouffe en de Mc Chouffe. Naast deze twee bieren telt het gamma nog vi…
Biermuseum Praag (Prague Beer Museum)Biermuseum Praag (Prague Beer Museum)In Tsjechië is bier erg populair, en ook veel bieren worden in het land zelf gebrouwen. In de hoofdstad van dit land is…
Texels speciaalbierTexels speciaalbierIn de Texelse Bierbrouwerij wordt Texels speciaalbier gebrouwen. Het bier is erkend als Echt Texels product omdat het ge…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: StockSnap / Pixabay
  • http://www.beursvanberlage.com/nl/agenda/bokbierfestival-2016 (bezocht op 11/08/2016)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Bokbier (bezocht op 11/08/2016)
  • http://bokbier.nl/index.html (bezocht op 11/08/2016)
  • http://bierista.nl/actueel/klein-duimpje-heeft-het-beste-bokbier-van-het-land/ (bezocht op 11/08/2016)
  • http://www.lekkerstebockbier.nl/ (bezocht op 11/08/2016)

Reageer op het artikel "Het beste bokbier en het lekkerste bokbier (2016/2017)"

Infoteur: Lonica
Laatste update: 01-01-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Special: Bier in Nederland
Schrijf mee!