InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Bier van Hoegaarden

Bier van Hoegaarden

Bier van Hoegaarden Hoegaarden is een Belgisch biermerk. Het bier wordt gemaakt door Brouwerij De Kluis, en is genoemd naar de plaats waar de brouwerij staat: Hoegaarden. De oprichter is Pierre Celis, en hij richtte het merk op in 1966. Vroeger heette het bier dat in de brouwerij gebrouwen werd Oud Hoegaards.
Het merk werd in 1985 overgenomen door Interbrew. Omdat bier commercieel is werd er na deze overname wat gesleuteld aan het recept. Op deze manier werd het bier aantrekkelijker gemaakt voor het grotere publiek en werd de productie efficiënter. In 2006 werd het merk opnieuw overgenomen, dit maal door InBev. Zij sloten de oorspronkelijke brouwerij en verplaatsen de productie naar het plaatsje Jupille. Uiteraard werd ze dit in Hoegaarden niet in dank afgenomen. Naast het verloren gaan van een lange traditie verdwenen er ook veel banen.

Verplaatsing

In oktober 2006 werd bekend dat de productie toch nog een tijdje in Hoegaarden zal blijven. In Jupile bleef de kwaliteit van het bier toch nog veel te ver achter. In 2007 kwamen de eerste leveringsproblemen door de geplande verhuizing. Veel supermarkten moesten de vaste Hoegaardedrinkers teleurstellen. Nu lijkt de verplaatsing voorlopig van de baan.

Hoegaarden Witbier

Het bekendste bier van Hoegaarden is het witbier. De ingrediënten zijn mout, tarwe, hop, water, koriander en gedroogde sinaasappelschil. Het is ongefilterd en heeft een hoge gisting. Ook is het nog eens gegist in de fles. Het bier heeft een alcohol percentage van 5%. Het bier heeft een karakteristieke smaak en is goed voor de dorst.

Schenkwijze

Het witbier heeft een aparte schenkwijze. Achterop de fles wordt deze nog eens verduidelijkt. Je moet het glas eerst met water omspoelen, vervolgens schenk je de helft van het flesje in, de gistsluier maak je hierna los door de fles 'zestien maal' te draaien en vervolgens de rest in te schenken.

Andere bieren

Andere bieren naast het gewone witbier zijn:
  • Julius (meer gehopt, 8,7% alcohol)
  • Hoegaerdse Das (donker, zoet en licht bitter, 5 % alcohol)
  • Hoegaarden Grand Cru (goed gehopt, licht en fruitig, 8,7% alcohol)
  • Verboden Vrucht (zeer zwaar, fruitig, 8,8% alcohol)
  • Hoegaarden Rosé (fruitig witbier, 4,5% alcohol)
  • Hoegaarden Speciaal (goudblond witbier, 5,6% alcohol)
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bier van Hoegaarden"

Reacties

Paula Sieben, 17-05-2011 22:14 #2
We drinken in zonnige periodes graag een heerlijk glas Hoegaarden bier. We hebben een probleem: Ik probeer al lange tijd 2 of 4 glazen voor dit bier te kopen, maar het lukt nergens. Hoe kom ik aan 2 of 4 Hoegaarden glazen, het is essentiëel om het bier uit het Hoegaarden glas te kunnen drinken. Reactie infoteur, 18-05-2011
Hallo Paula,

Hier kan ik je niet aan helpen, maar heb je al geprobeerd de glazen via internet ergens op de kop te tikken? Je zou bijvoorbeeld zelf op zoek kunnen gaan via een website als Marktplaats.

Mvg,
Dessal

Stultiens F., 25-02-2009 21:09 #1
Het witbier van Hoegaarden is een heerlijk glas bier, maar heeft Hoegaarden ook alcoholvrij witbier zoals Erdinger wit alcoholvrij bier wat ook overheerlijk is? Als Hoegaarden alcoholvrij witbier heeft kunnen jullie mij dan melden waar dit te koop is? Ik vind het zeer jammer dat ik vanwege mijn gezondheid geen alcohol meer mag gebruiken en deze week heb ik in Duitsland een heerlijk glas alcoholvrijbier gedronken, vandaar deze vraag.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 23-12-2008
Gepubliceerd: 25-02-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Reacties: 2
Schrijf mee!