InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Radler: Zomerdrankje van 2014

Radler: Zomerdrankje van 2014

Het zomerdrankje van 2014 is Radler! Een zoet en verfrissend biertje met een laag alcoholpercentage. Heerlijk voor op terras onder de hete zon. De unieke mix van citroen(water) en bier zorgt voor de nodige verfrissing in de zomer.

Radler

Radler vindt zijn oorsprong in het Duitse Bavaria. Het is een verfrissend drankje door het relatief lage alcoholpercentage (ongeveer 2%). Het drankje is daarom ideaal als je nog iets op de planning hebt staan. Hier dankt de Radler ook haar naam aan, het betekend namelijk fietser in het Duits. Radler is een goede verfrissing voor de fietstoeristen in Duitsland. In tegenstelling tot bier kun je met een Radler achter de kiezen nog gewoon stevig doortrappen.

Bier met citroenwater

De samenstelling van Radler verschilt per brouwer. Meestal is de verhouding ongeveer 50% bier en 50% limonade. Soms wordt er gekozen om in verhouding iets meer of juist iets minder bier toe te voegen. Wat betreft die limonade gaat het meestal om citroenlimonade of citroenwater. Er bestaan echter ook Radlers die samengesteld zijn met een andere smaak dan citroen. Een voorbeeld hiervan is Grapefruit.

Nederland

Hoewel de Radler in Duitsland al een populair drankje is vanaf 1922 kennen we de drank in Nederland nog niet zo lang. Amstel was in de lente van 2013 de eerste die de Radler op de markt bracht. Na groot succes van deze introductie duur het niet lang of veel andere biermerken zoals Grolsch en Wieckse.

Prijs

De prijzen en de smaken van elke Radler verschillen. Deze verschillen zijn voor de Radler veel duidelijker dan voor bijvoorbeeld bier. Dit aangezien er dus naast de smaak van de limonade, ook nog onderscheidden kan worden op de verhouding tussen bier en limonade.

De prijzen van de belangrijkst en grootste Radlermerken die verkrijgbaar zijn in Nederland:
NaamPrijs per literAlcohol
Amstel Radler (citroen)1,862%
Amstel Radler Grapefruit1,942%
Bavaria Radler Lemon1,932%
Bavaria Radler Grapefruit1,932%
Budels Radler (biologisch)3,582,2%
Grolsch Radler2,012%
Schultenbrau Radler1,512%
Warsteiner Radler2,422,5%
Wieckse Radler 0,0%1,760%

Zoet, fris, Radler

Radler is kortom het ideale drankje om te drinken in de zomer op het terras of lekker tijdens de barbecue in de tuin. Het is lekker, niet duur en een bijkomend voordeel is dat je met een Radler op nog gerust achter het stuur kunt stappen.

Lees verder

© 2014 - 2017 Otisnu, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.biernet.nl/bier/prijzen
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Radler

Reageer op het artikel "Radler: Zomerdrankje van 2014"

Infoteur: Otisnu
Laatste update: 28-06-2014
Gepubliceerd: 28-06-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Special: Gezond leven
Schrijf mee!