InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Percentage alcohol in drank, hoe sterk is de drank?

Percentage alcohol in drank, hoe sterk is de drank?

Wie een slijterij binnenstapt ziet daar een groot arsenaal aan diverse dranken, van dranken die slechts enkele procenten alcohol bevatten tot zeer sterke drank die voor meer dan 50% uit alcohol bestaan. Hoeveel alcohol er in welke drank zit leest u in dit artikel.

Percentage alcohol in bier

Bier is er in vele soorten; blond of donker, hoge gisting of lage gisting, met een fruitig smaakje of normale pils. Het alcoholpercentage van bier is dan ook zeer afhankelijk van het soort. Vaak wordt er met bier echter de 'normale' pilsener bedoeld zoals deze in kratten in winkels te koop is van diverse merken. Het alcoholpercentage van pils is 5% en verschilt vaak bijzonder weinig.

Oud Bruin bier, fruitig bier en sommige light-bieren hebben een lager alcoholpercentage; vaak tussen de 2,5% en de 5%. Ook zijn er geheel alcoholvrije bieren, de malten. Hoewel deze niet altijd bestempeld zijn als letterlijk alcholvrij, is het percentage afgerond vaak wel 0,0%. Een variant daarop is de Grolsch Stender, hier zit nog wel 0,5% alcohol in met oog op een wat meer natuurlijke smaak en bereiding. Deze is dus niet alcholvrij te noemen, maar wel 10x 'lichter' dan normale pils en dus voor gezonde mensen goed te drinken in combinatie met autorijden.

Bokbieren (of bock, veschillende spelwijzen), zowel lente-, herfst- als ander bokbieren, zijn veelal iets zwaarder dan pilsener en bevatten circa 6 a 7% alcohol. Dubbel en trippel bieren zijn de zwaarste bieren, met een alcoholpercentage van 7 a 11%. Zwaardere bieren dan 11 procent alcohol zijn er niet tot nauwelijks.

Wijnen

Wijnen zijn er in duizenden verschillende soorten en van minstens zo veel verschillende wijngaarden. Het alcoholpercentage van een wijn valt dan ook niet als standaard te noemen. Volgens de definitie zou wijn tenminste 8% alcohol moeten bevatten en zou gesteld kunnen worden dat dit uitloopt tot zo'n 15%. Echter worden er ook 'wijnen' verkocht met minder alcohol of meer, zowel rood, rosé als wit.

Versterkte wijnen

Naast de 'gewone' wijnen bestaan er ook vele soorten versterkte wijnen, waarvan Port, Sherry en Vermout de bekendste zijn. Het alcoholgehalte hiervan bedraagt tenminste 15%.
  • Port is een Portugese wijn die er in vele soorten is; wit, rood, rosé en nog meer soorten. Deze bevat 18 a 20% alcohol
  • Vermout is een versterkte witte wijn, met een alcoholpercentage van circa 15%. Martini is hiervan een bekende merknaam.
  • Sherry is een Spaanse wijn met een alcoholpercentage uiteenlopend van 15 tot en met 20%

Alcoholpercentage van likeuren en sterke dranken

Een overzicht met diverse dranken en hun normale alcoholpercentage;
  • Absint*; 40 á 92%
  • Baileys; 17%
  • Brandewijn; 35 á 60%
  • Cognac; 40% en meer
  • Gin; 40 á 55%
  • Jägermeister: 35%
  • Jenever: 35% en meer
  • Rum; 40 a 80%
  • Tequila; 35 á 60%
  • Wiskey; 40 á 65%
  • Wodka; circa 40%

*: Absint is een sterke drank op basis van anijs, venkel en andere kruiden. Vroeger werd gemeend dat absint een hallucinerende werking heeft, maar met de normale bereidingswijze zou slechts met een zéér hoge dosis enig hallucinerend effect merkbaar zijn, ware het niet dat de verbruiker dan allang zeer dronken zal zijn door het hoge alcoholpercentage. Na een eerder verbod is sinds 2005 de verkoop weer legaal in Nederland. Absint is er vanaf 40%, maar wordt (vooral in het buitenland) ook veel sterker verkocht, tot zelfs over de 90%.
© 2012 - 2017 Appelflap, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe wordt alcoholische drank zoals wijn en bier gemaakt?Hoe wordt alcoholische drank zoals wijn en bier gemaakt?Vierduizend jaar voor Christus werd er al bier gedronken. Dit werd gemaakt van gist, gerst, hop en water. Dit basisprinc…
10 fabeltjes over 'het glaasje te veel'"Bier na de wijn is venijn", een bierbuik krijg je na het drinken van te veel bier en zo zijn er nog wel meer fabeltjes…
Alcoholpercentage's en toegestane promillage'sHet is inmiddels wel algemeen bekend dat alcohol en verkeer niet samen gaan en dat het lichaam ruime tijd nodig heeft vo…
Variaties op de Bloody MaryVariaties op de Bloody MaryDe Bloody Mary is een van de bekendste cocktails die er bestaat. Maar kent u ook de volgende variaties op dit drankje al…

Reageer op het artikel "Percentage alcohol in drank, hoe sterk is de drank?"

Infoteur: Appelflap
Gepubliceerd: 08-12-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!