InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Zelf verse pindasaus maken

Zelf verse pindasaus maken

Satehsaus maken met pindakaas? In Indonesië wordt hard gelachen of meewarig met het hoofd geschud als je vertelt dat men in Nederland pindasaus maakt met pindakaas of saus uit een potje danwel zakje. Pindasaus is alleen lekker als het vers is. En iedereen kan het zelf vers maken. Ervaar het enorme verschil in smaak.

Inhoud

Benodigdheden:

  • Platte, stenen schaal of stenen vijzel
  • Boemboe (blok boemboe, geen zakje droge boemboe)
  • Hete peper
  • Teentje knoflook
  • Tamarinde (blok geperste tamarinde) of limoensap
  • Pinda´s
  • Ketjap

Platte stenen schaal of vijzel

Er is maar één echte manier om pindasaus te maken. Pindasaus wordt gemaakt van...pinda´s! Om zelf pindasaus te maken heb je een schaal of vijzel nodig waarop je de pinda´s met de hand kan malen. In Indonesië heeft men een stenen platte schaal met een vijzel. Daarmee worden de pinda´s vermalen.

Hete peper, knoflook en boemboe malen

Eerst wordt er een heet pepertje op de schaal vermalen, samen met een teentje knoflook. Dit gaat samen met boemboe. Geen droge boemboe uit een zakje, maar een blokje verpakte boemboe dat hier voor een paar euro te koop is bij een Indonesische toko. In sommige pindasauzen gaat iets van het beetje zurige tamarinde om de saus extra lekker te maken. In plaats van tamarinde kan ook limoensap worden gebruikt.

Pinda´s malen

Wanneer alle groenten vermalen zijn, dat is al heel snel, dan gaan er losse pinda´s in de schaal. Deze worden ook met zelfverzekerde, stevige hand vermalen. Wanneer de pinda´s kleine kruimels zijn geworden gaat er heet water bij. De worden de stukjes pinda´s zacht en kan met de vijzel de rest vermalen worden tot een gladde saus. Daarna gaat de ketjap erbij. Nu hoeft alleen nog even geroerd te worden en de saus is klaar.

Ideale dipsaus voor komkommer

Pindasaus is een uitstekende dipsaus voor groente snacks. Zet een schaaltje pindasaus op tafel. Leg er een bordje naast met komkommer en bleekselderij. Doop de groente in de satehsaus, doe je ogen dicht en geniet! Als extraatje kun je ook blokjes gebakken tahoe en tempeh op een schaal leggen om te dopen in de satehsaus.

Waarbij eet je satehsaus?

Satehsaus kan over een bord met groenten worden gegoten om een zelf gado-gado te maken. Zelfgemaakte pindasaus is lekker bij een satehgerecht. Probeer eens sateh te maken van tempeh of tahoe; ook erg lekker! Verder kan pindasaus zoals de meeste mensen wel weten prima bij aardappelen of patat. Daar hoort dan uiteraard zelfgemaakte mayonaise bij zodat je een zelfgemaakte patat oorlog kunt voorschotelen.

Temperatuur van pindasaus

De saus hoeft niet te koken in een pannetje op het vuur. Dan gaan veel van de voeding- en smaakstoffen weer kapot. Wanneer je de saus met heet water bereid wordt het heet genoeg. De temperatuur is uitstekend voor een gado-gado; dat wordt immers lauwwarm gegeten. Ook voor een rijstgerecht is het goed genoeg. De hete rijst maakt de pindasaus precies goed van temperatuur.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Observatie en interviews met koks in Indonesië
  • Zelf tig keer verse pindasaus maken
  • Foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "Zelf verse pindasaus maken"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 25-11-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Special: Zelf eten maken
Schrijf mee!