InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Zelf makreel roken

Zelf makreel roken

Zelf makreel roken Zelf makreel roken is gemakkelijk. Lees hier hoe je makreel schoonmaakt, pekelt en rookt. Met deze bereidingswijze heb je binnen drie uur vers gerookte makreel op tafel staan.

Het roken van makreel

Makreel is een heerlijke en vette vis. Er zijn veel manieren om makreel te bereiden. Maar de populairste bereidingswijze voor makreel is roken. Door een makreel te roken verleng je de houdbaarheid ook met enkele weken. Zelf makreel roken is helemaal niet moeilijk.

Schoonmaken van makreel

Als je verse makreel op de markt koopt of je zelf makreel gevangen hebt, zul je de vis eerst moeten schoonmaken. Het schoonmaken van verse makreel is zeer eenvoudig. Je legt de makreel in de aanrecht en je zorgt ervoor dat je een scherp mes hebt. Het is aan te raden om een plastic zak naast de aanrecht te zetten waar je de ingewanden van de vis in kunt doen. Op deze manier kun je na afloop alle ingewanden gelijk weggooien. Zet de punt van het mes in de anus van de makreel en snij de vis open tot de borstvin. Maak een mooie rechte snede en snij niet te diep in de vis om de ingewanden niet te beschadigen. Ga met je vinger door de buikholte heen en trek de ingewanden er voorzichtig uit. Als je licht over het visvlees wrijft zal ook het vlies waar de ingewanden in zaten loslaten. Maak alles vis op deze wijze schoon.

Pekelen van makreel

Voordat je makreel kunt roken zul je het eerst in zout water moeten pekelen. Erg veel mensen doen hier erg ingewikkeld over, met name over de duur die de makreel in het zoute water moet blijven. Omdat de makreel al in de aanrecht ligt is het handig om gewoon het stopje in de aanrecht te doen en de aanrecht vol te laten lopen. Als je ongeveer tussen de drie en vijftien makrelen hebt past dit gemakkelijk. Als de makreel net aan onder water staat voeg je twee kilo zout toe. De makreel zal hierdoor gaan drijven. Om dit de voorkomen kun je het beste een stenen bord op de makreel zetten om er voor te zorgen dat de makreel onder water blijft. Na een uur is de makreel zout genoeg.

Roken in een rookton, rookoven of barbecue van makreel

Of je nu gebruik maakt van een rookton, rookoven of barbecue, het principe van makreel roken blijft hetzelfde. Zorg er voor dat de gepekelde makreel droog is. Als je de makreel aan een speet rijgt, prik de speet dan door de ogen van de vis. Dit werkt bij makreel heel goed, doe dit niet bij forel want dan kan de vis breken en heb je verbrande forel in plaats van gerookte forel. Als je met een barbecue gaat roken kun je de vis op een zo hoog mogelijk geplaatst rooster leggen. Bij dierenwinkels hebben ze zakken met kleine beukenhoutjes te koop, deze houtjes zijn klein, droog en goedkoop. Ze zijn perfect om vis mee te roken. Vul de rookton, rookoven of barbecue met deze houtjes en steek ze aan. Zorg dat je de rookton of barbecue niet afdekt. Hang of leg de vis boven het lage vuur. Laat de temperatuur laag zodat de vis mooi kan drogen. De huid van de vis zal na ongeveer een half uur aanvoelen als papier. Dek nu de rookton, rookoven of barbecue af en laat de houtjes rustig een half uurtje smeulen, voeg af en toe wat verse houtje toe, dit zorgt voor een wat lagere temperatuur en alvast wat rook. Zorg er voor dat de vis niet gaat lekken, gebeurt dit wel verlaag de temperatuur door met een plantenspuit op de smeulende houtjes te spuiten.

De rookmot

Nu de vis een uurtje hangt wordt het tijd om het echte roken te beginnen. Dek het smeulende vuur gedeeltelijk af met rookmot en zorg er voor dat er geen vlammen ontstaan. Doordat de rookmot vrij fijn is zal het smeulende vuur gaan roken en de temperatuur dalen, dit is niet erg. Laat de vis minimaal een half uur a drie kwartier in de rook hangen. Als er niet voldoende rook ontstaat, kun je proberen het vuur opnieuw aan te steken en te doven met rookmot. Rookmot kun je kopen op internet, bij een dierenwinkel of bij een horeca groothandel. Als de makreel mooi goud van kleur is kun je hem van de speet afhalen. Warm gerookte makreel is erg lekker, je kunt gerookte makreel ook invriezen of in de koelkast bewaren.
© 2011 - 2017 Bastiaan271, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zelf makreel roken"

Reacties

Sander, 23-04-2012 19:43 #2
Nee Coen ik denk dat je een redelijk normaal aanrecht hebt. Dit is geen instructie Hoe rook ik makreel, maar Hoe vern**k ik vis. Als ik 3 makrelen in mijn spoelbak leg, staan ze met 3 liter water net onder. Als ik daar 2 kilo zout bij doe, heb ik moeite om het opgelost te krijgen. Dit slaat kant nog wal. 100 tot 125 gram per liter water en dan 60 tot 75 minuten afhankelijk van de grote van de makreel (75 minuten voor een exemplaar van 500 gr.) Proef je ook nog makreel ipv gerookt zout.

En dan ben ik maar een gelegenheids roker…

Coen Lange, 20-04-2012 14:19 #1
"… gewoon het stopje in de aanrecht te doen en de aanrecht vol te laten lopen. Als je ongeveer tussen de drie en vijftien makrelen hebt past dit gemakkelijk. Als de makreel net aan onder water staat voeg je twee kilo zout toe. De makreel zal hierdoor gaan drijven. Om dit de voorkomen kun je het beste een stenen bord op de makreel zetten om er voor te zorgen dat de makreel onder water blijft. Na een uur is de makreel zout genoeg."

Dit heb ik geweten. Ik vond twee kilo al een redelijke hoeveelheid, dus besloot ik één kilo te nemen, op 10 makrelen. Na het roken, wat op zich best gelukt was, bleek de vis brem- en bremzout te zijn. Is plusminus 125 gram per liter water niet een betere verhouding, of heb ik zo'n klein aanrecht?

Infoteur: Bastiaan271
Gepubliceerd: 05-09-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Reacties: 2
Schrijf mee!