InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Samengestelde boters

Samengestelde boters

Samengestelde boters zijn boters waar smaak- en/of kleurstoffen aan toegevoegd worden als begeleiding bij geroosterd vlees, vis of gevogelte. Deze worden ook gebruikt ter verfijning van sausen en soepen en als afwerking van koude gerechten.

Algemeen

Samengestelde boters hebben tot doel smaak en kleur te geven aan tal van gerechten. We spreken dan vooral over vlees, vis en gevogelte gerechten, sausen en soepen en koude gerechten.

Werkwijze

  1. Malse boter vermengd met fijngehakte, doorgewreven of gepureerde smaak- en/of kleurgevende producten en kruiding.
  2. Sterk geroomde, tot tegen het smeltpunt gebrachte boter, even laten trekken met smaak- en/of kleurgevende producten. Wordt nadien soms gepasseerd en op ijs luchtig geklopt.
  3. Klontjes verse boter bij warme reductie voegen onder sterk kloppen om een luchtig geheel te bekomen.

Vormen

  • In papierrol (natgemaakt papier): opstijven in de koelkast
  • Gespoten op natgemaakt papier of vet papier of papier ingewreven met citroen: opstijven in de koelkast
  • In sauspan gedresseerd
  • Met spuitzak voor afwerking van zakouskis of koude gerechten

Enkele voorbeelden van veel gebruikte samengestelde boters

Hofmeesterboter
  • Malse boter mengen met citroensap, gehakte peterselie en pezo

Beurre Bercy
  • Malse boter mengen met een reductie van fijngesnipperde sjalotten in witte wijn. Soms gepasseerd en vermengd met dobbelsteentjes gepocheerd merg, gehakte peterselie, citroensap en pezo.

Lookboter
  • Malse boter vermengd met fijngeplette look (soms geblancheerd) en peper van de molen. Soms worden hieraan ook diverse groene kruiden toegevoegd.

Slakkenboter
  • Malse boter vermengd met fijngesnipperde sjalot, fijngeplette look, gehakte peterselie, pezo, scheutje cognac. Soms worden er nog andere producten aan toegevoegd zoals vleesglace, gehakte noten of amandelen of een ander distillaat.

Beurre blanc
  • Is een boter met een grote hoeveelheid gesnipperde, gestoofde sjalot aangelengd met citroensap of witte wijn.
  • Sterk geroomde, tot tegen het smeltpunt gebrachte boter, even laten trekken met smaak- en/of kleurgevende producten. Wordt nadien soms gepasseerd en op ijs luchtig geklopt.
  • Klontjes verse boter bij warme reductie voegen onder sterk kloppen om een luchtig geheel te bekomen.
  • Wordt gedresseerd in een sauspan en wordt geserveerd bij gekookte vis. Deze boter mag echter niet te koud zijn daar deze op de vis moet smelten.
© 2011 - 2017 Robin990, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zomerse aperitiefhapjes op de barbecueElke zomer is het uitkijken naar die eerste keer dat we gezamenlijk de barbecue kunnen buitenhalen. Een perfecte barbecu…
Recepten van de lekkerste koekjes en cakes!Recepten van de lekkerste koekjes en cakes!Zelf overheerlijke koekjes of cake bakken! Heerlijk bij de koffie of thee. Dit zijn de lekkerste recepten voor je eigen…
Tosti maken, hoe maak je een tosti?Tosti maken, hoe maak je een tosti?Een tosti maken is niet moeilijk. De basisingrediënten voor een tosti zijn brood (meestal witbrood) kaas en ham. Je kunt…
De Oostenrijkse keuken: Zoete gerechten IIDe Oostenrijkse keuken: Zoete gerechten IINog meer zoete gerechten uit Oostenrijk. U leest hier de recepten van gebakken eiwitschuim, gemarmerde tulband en een no…
Snelle bakreceptenIedereen kan bakken met deze snelle bakrecepten. Ze zijn niet moeilijk en altijd snel te maken. Vergeet de kant en klare…

Reageer op het artikel "Samengestelde boters"

Infoteur: Robin990
Laatste update: 20-10-2015
Gepubliceerd: 20-07-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!