InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > De perfecte biefstuk bakken: zo doe je dat!

De perfecte biefstuk bakken: zo doe je dat!

Veel vleesliefhebbers kunnen zich erop verheugen: het perfect gebakken biefstukje. Maar hoe krijg je de biefstuk goed gebakken? Is dit een kwestie van mals vlees kopen of de biefstuk op de perfecte temperatuur laten garen? Hieronder een aantal tips, trucs en baktips voor de perfect gebakken biefstuk.

Wat voor 'n vlees heb je in de kuip?

Een perfect biefstukje bakken kan natuurlijk niet zonder een goed stukje vlees. Een goede biefstuk is mals. Er zit niet te weinig maar ook niet teveel vet door de biefstuk. Dit kun je zien aan de mooie marmering die door de biefstuk zit. Koop de biefstuk bij voorkeur bij een goede slager of haal een biologisch biefstukje in huis. De fijnproever heeft direct door dat het om kwaliteitsbiefstuk gaat. Ook kan een goede slager je natuurlijk uitleg geven over het kopen en bereiden van de perfecte biefstuk.

Biefstuk op kamertemperatuur

Als je vlees direct uit de koelkast in de pan legt, 'schrikt' het omdat het nog te koud is om te bakken. Een belangrijke baktip is dan ook om de biefstuk eerst op kamertemperatuur te laten komen voordat je deze gaat bakken. Haal de biefstuk uit de koelkast, dek deze af met folie en leg het vlees pas in de pan als de biefstuk minstens een half uur op kamertemperatuur is gekomen.

Peper en zout voor lekkere biefstuk

Bestrooi de biefstuk voor het bakken al ruim met peper. Door dit voor het bakken te doen kan de peper goed in de biefstuk trekken en heb je een heerlijk gekruid stukje vlees. Het beste is om de biefstuk achteraf te kruiden met zout. Door dit vooraf te doen wordt het vocht aan de biefstuk onttrokken. Als je een sappig biefstukje wilt kun je het zouten beter achteraf doen.

Goed verhitten

Een belangrijke baktip voor de perfecte biefstuk is om de pan eerst goed te verhitten voor je de biefstuk gaat bakken. Het beste is om een pan met een dikke bodem te nemen. Neem ongeveer 25 gram boter voor een grote biefstuk of twee kleine lapjes. Verhit de helft van de boter in de pan op hoog vuur. Als het schuim weg is, is de boter goed op temperatuur. Leg de biefstuk vervolgens in de pan en voeg hierna de rest van de boter toe.

Baktips voor de perfecte biefstuk

Om je biefstuk goed te bakken is het aan te raden de biefstukken regelmatig te keren. Zo blijven de verschillende delen goed verhit zonder dat deze aanbranden. Ieder wil zijn biefstuk vervolgens naar wens gebakken. Afhankelijk van de schroeitijd kun je je biefstuk bakken. Er zijn globaal vier verschillende biefstukken met verschillende bereidingstijden:
  • 'rare' (aangeschroeid, 1 minuut per kant)
  • 'medium rare' (licht doorbakken, 1-2 minuten per kant)
  • 'medium' (half doorbakken, 2-3 minuten)
  • 'welldone' (volledig doorbakken, 3-4 minuten per kant)

Garingsproces

De hierboven beschreven bereidingstijden geven slechts een indicatie van het aantal minuten dat je een biefstuk moet bakken. De mate van garing is natuurlijk ook afhankelijk van de dikte van de biefstuk. Je kunt de garing het beste controleren door met een lepel of spatel voorzichtig op de biefstuk te drukken. Als de biefstuk helemaal niet mee veert, dan is deze doorbakken. Veert de biefstuk goed mee, dan heeft deze van binnen nog een rode kleur. Hou je meer van een rosé biefstuk? Hou dan een gemiddelde aan.

Sappige biefstuk

Wil je een sappige biefstuk? Leg deze dan direct uit de pan op een warm bord onder een stuk aluminiumfolie of een deksel. De sappen uit de biefstuk kunnen zich dan verdelen. Dit geeft een heerlijke malse smaak. Een biefstuk blijft overigens ook het meeste sappig door deze niet vooraf plat te slaan. Hierdoor gaan de sappen verloren.

Een perfecte biefstuk bakken? Veel doen!

Het bakken van de perfecte biefstuk is uiteraard ook een kwestie van ervaring. Al doende leert men. Schrijf dus eens op hoe lang je de biefstuk hebt gebakken en proef daarna goed hoe deze bevalt. Experimenteer ook eens met verschillende hoeveelheden boter en kijk hoe de korst van de biefstuk verandert onder het bakken. Als je het garingsproces eenmaal begrijpt zul je snel de perfecte biefstuk leren bakken.
© 2011 - 2017 Schoontje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Extra malse biefstukHeb je wat te vieren? Dan kook je natuurlijk extra lekker. Een heerlijk stuk vlees ofzo! Een tijd geleden ben ik begonne…
Gemarineerde biefstukBiefstuk is natuurlijk al lekker met alleen een beetje zout en peper, maar voor de liefhebbers van gemarineerd vlees: Ge…
Barbecue en grill: vlees roosterenHet lekkerste, makkelijkste en snelste geroosterde vlees voor op de barbecue en grill, hoe doe je dat en wat is de juist…
Ouderwetse stoofpottenOuderwetse stoofpotten, zijn vandaag de dag nog steeds erg leuk om te bereiden en erg lekker om te eten.
Makkelijke gerechten: BiefstukMakkelijke gerechten: BiefstukBij het maken van een makkelijk gerecht wordt niet snel gedacht aan biefstuk. Vaak wordt gedacht dat biefstuk bereiden i…
Bronnen en referenties
  • www.smulweb.nl
  • www.allerhande.nl
  • www.zaansekeuken.nl
  • www.landmarkt.nl/recepten/vlees-recepten/1482-pittige-biefstuk
  • www.biefstukbakken.com

Reageer op het artikel "De perfecte biefstuk bakken: zo doe je dat!"

Reactie

Vranc, 10-03-2016 18:08 #1
Ik kan het niet laten om mijn mening te gevenů : vooraf peperen is niet zo'n goed idee omdat de peper dan zal verbranden. Ook zal het aroma van de peper vervliegen.

Volstrekt eens met het regelmatig keren. Ik doe dit zelfs iedere 20 seconden om te zorgen dat de buitenkant "krokant" bakt en de biefstuk niet doormaakt. Resultaat is een biefstuk die donker/krokant is aan de buitenzijde en al vlak eronder deze laag sappig is.

Ook wel eens gedaan en succesvol: in de oven voorgegaard op lage temperatuur (60 graden) tot een kerntemperatuur van 50 graden en daarna hard afgebakken in de pan. Voordeel is dat de buitenzijde van het vlees wat droger wordt en de temperatuur in de pan niet snel daalt als het vlees erin gelegd wordt. Voor dikke biefstuk een prima methode.

Infoteur: Schoontje
Laatste update: 27-09-2015
Gepubliceerd: 12-07-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Reacties: 1
Schrijf mee!