InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Recepten voor kinderen – tussendoortjes

Recepten voor kinderen – tussendoortjes

Recepten voor kinderen – tussendoortjes Kinderen vinden het vaak erg leuk om mee te helpen in de keuken. En vaak kunnen zij al prima zelf iets lekkers klaarmaken, of meehelpen met de bereiding van een gerecht of drankje. In dit artikel een aantal kindvriendelijke recepten voor leuke en lekkere tussendoortjes.

1. Aan de slag met bladerdeeg

Bladerdeeg is bij uitstek geschikt voor (jonge) kinderen, en er zijn veel lekkere variaties mee te maken. Een aantal voorbeelden:
  • Appelflapjes
  • Saucijzenbroodjes
  • Chocoladerolletjes
  • Kaasflapjes
  • Worstenbroodjes
De basisingrediënten voor de bereiding van verschillende soorten bladerdeeghapjes zijn:
Een pakje bladerdeeg (diepvries, bijvoorbeeld van Koopmans)
  • 1 ei
  • Vulling (zoals appels, rundergehakt of plakjes kaas)
  • Eventueel kruiden als kaneel of Italiaanse kruiden
  • Eventueel suiker
Haal de velletjes bladerdeeg tijdig uit vriezer (ongeveer 30 minuten van tevoren) en laat ze ontdooien. Per velletje bladerdeeg kunnen ongeveer 2 hapjes gemaakt worden (dit hangt af van de grootte van het hapje). Verwarm de oven voor. Als de bladerdeeg ontdooid is, kan het worden ‘opgevuld’ met de vulling. Gebruik niet teveel vulling in een hapje, anders heb je kans dat deze in de oven ‘openspringt’. Vouw de velletjes bladerdag één voor één dicht en druk de zijkanten met een vork plat. Klop nu het ei los en bestrijk daarmee de hapjes (hierdoor worden ze krokant en krijgen ze een mooi bruin kleurtje). Stop de hapjes tenslotte in de oven (volgens de bereidingstijd op de verpakking van de bladerdeeg).

2. Knutselen met fruit

Fruit is gezond en lekker. Er zijn veel tussendoortjes te bedenken die met fruit te maken zijn. Voor kinderen is het leuk om van fruit spelenderwijs een verantwoord tussendoortje te (laten) maken. Hier een aantal ideeën voor een ‘fruitig’ tussendoortje:
  • Fruit aan een stokje
  • Fruitlolly
  • Dieren van fruit
  • Fruitbowl
  • Vormpjes van fruit
Met satéprikkers, verschillende soorten fruit en eventueel hartige lekkernijen zoals worstjes, kaas, uitjes, augurken en tomaatjes kun je veel lekkere variaties maken. Fruit aan een stokje (zoals meloen, aardbei, ananas enzovoorts) valt heel goed te combineren met bijvoorbeeld kaas en worst. Ook leuk als traktatie. Voor een lolly kun je een door de midden gesneden appel gebruiken als ‘voet’ en een lange satéprikker als stokje. Dieren van fruit zijn eenvoudig te maken door bijvoorbeeld een peer doormidden te snijden, en met satéprikkers ‘armen’ en ‘benen’ te maken. Rozijntjes kunnen dienen als oogjes. Een fruitbowl is lekker wanneer je fruit (in stukjes gesneden) vermengt met vruchtensap. En natuurlijk kun je vormpjes maken van fruit, bijvoorbeeld met een mesje. Maar ook kun je vormpjes uitsteken zoals bij koekjes.

3. Een koekje van eigen deeg

Wat is er leuker dan koekjes bakken met kinderen? Als basis kun je het recept voor zandkoekjes nemen:
  • 250 gram bloem
  • 100 gram suiker
  • 1 ei
  • 1 pakje vanillesuiker
  • 125 gram margarine of roomboter
Zandkoekjes zijn simpel te maken door alle ingrediënten samen te voegen en tot één deeg te maken. Rol het deeg uit tot het ongeveer 1 centimeter dik is. Nu kunnen vormpjes in het deeg uitgestoken worden, maar natuurlijk kun je het deeg ook op andere manieren verwerken. Er kunnen bijvoorbeeld kleine bolletjes van gemaakt worden, of rolletjes. De zandkoekjes hebben ongeveer 15 minuten nodig om gaar te worden (oven van 200 graden).
Nadat de koekjes gebakken zijn, kunnen ze eventueel nog versierd worden. Glazuur is bijvoorbeeld snel gemaakt. Meng poedersuiker met een klein beetje water en limonadesiroop in een pannetje op het vuur. Het mengsel kun je op de koekjes smeren. Daarnaast zijn er verschillende soorten (eetbare) versieringen in de supermarkt te koop. Serveer de koekjes in een dubbelgevouwen servet of puntzakje om het tussendoortje extra feestelijk te maken.
Gerelateerde artikelen
Geld verdienen met je receptenVeel mensen plaatsen heerlijke recepten op internet. Er zijn vele websites waar deze kunnen worden geplaatst. Het is ook…
Tips om meer groente en fruit te etenTips om meer groente en fruit te etenMeer groente en fruit eten is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Ook al weten we dat het gezonder is dan de meeste hart…
Dr. Frank dieet... val je werkelijk af?Fijn... het dieet van Dr. Frank zorgt dat je lange tijd een verzadigd gevoel houdt na de maaltijd. Het dieet omvat de bo…
Tips voor gezonde en lekkere tussendoortjes voor kinderenTips voor gezonde en lekkere tussendoortjes voor kinderenSteeds vaker zie je het, kinderen met overgewicht! De laatste jaren neemt het aantal kinderen met overgewicht flink toe…
Het Libelle dieetHet Libelledieet is een dieet waarbij u absoluut geen hongergevoel zult hebben. Het dieet streeft ernaar mensen te laten…

Reageer op het artikel "Recepten voor kinderen – tussendoortjes"

Infoteur: Jolene1984
Laatste update: 19-05-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!