InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Thais koken: Soepen (Tom Yam Kung & Tom Ka Kai)

Thais koken: Soepen (Tom Yam Kung & Tom Ka Kai)

Thais koken: Soepen (Tom Yam Kung & Tom Ka Kai) Thailand staat bekend om haar fantastische keuken. In dit artikel staan recepten voor twee heerlijke en bekende Thaise soepen: de Thaise garnalensoep Tom Yam Kung en de Thaise kippensoep Tom Ka Kai (ookwel Tom Kaa Kai). Tom Yam Kung is pittig/zuur van smaak en Tom Ka Kai is voornamelijk pittig met een duidelijke kokossmaak. Beide soepen zijn niet moeilijk om te bereiden.

Thaise garnalensoep (Tom Yam Kung)

Ingrediënten
Voor het maken van Tom Yam Kung heeft u de volgende ingrediënten nodig. Meer informatie over de onderstaande ingrediënten kunt u vinden in het artikel ingrediënten in de Thaise keuken. Afkortingen: el = eetlepel, tl = theelepel, kop = circa 23 centiliter.

Voor 2 personen:
  • 50 g garnalen
  • 3-4 stukken citroengras
  • 3-4 dunne plakken Laos wortel (galangal)
  • 2 Kaffir limoenblaadjes, door midden gescheurd
  • 1-3 kleine rode of groene chilipepers
  • 30 g paddestoelen (bijvoorbeeld champignons), in kwartjes gesneden
  • 30 g ui (normale, grote uit), in kwartjes gesneden
  • 30 g tomaten, in kwartjes gesneden
  • 1 tl gesneden koriander
  • 1 tl suiker
  • 1-1½ el citroensap
  • 1 el vissaus
  • 1½ kop kippenbouillon

Bereiding
  • Verwarm de kippenbouillon en voeg citroengras, Laos wortel, Kaffir limoenblaadjes en kleine chillipepers toe. Wacht tot dit kookt.
  • Voeg paddestoelen en ui toe. Roer voorzichtig. Wacht een aantal minuten tot alles gaar is.
  • Voeg de garnalen en de tomaten toe. Breng het geheel op smaak met vissaus, suiker en citroensap. Zet het vuur uit.
  • Besprenkel de soep met koriander.

Tip: in plaats van garnalen kan hier ook kip worden gebruikt. Kip wordt bij de bereiding eerder toegevoegd dan garnalen, namelijk wanneer de soep voor het eerst kookt. Wanneer u de garnalen vervangt met kip heet uw soep in het Thais Tom Yam Kai.

Thaise kippensoep op basis van kokosmelk (Tom Ka Kai / Tom Kaa Kai)

Ingrediënten
Voor het maken van Tom Kaa Kai heeft u de volgende ingrediënten nodig. Meer informatie over de onderstaande ingrediënten kunt u vinden in het artikel ingrediënten in de Thaise keuken. Afkortingen: el = eetlepel, tl = theelepel, kop = circa 23 centiliter.

Voor 2 personen:
  • 50 g kipfilet
  • 3-4 stukken citroengras
  • 1-3 kleine rode of groene chilipepers
  • 30 g tomaten, in kwartjes gesneden
  • ½ el gesneden koriander
  • 1½ tl suiker
  • 1-1½ el citroensap
  • 1 el vissaus
  • 1½ kop kokosmelk

Bereiding
  • Verwarm de kokosmelk en voeg citroengras, Laos wortel, Kaffir limoenblaadjes en kleine chillipepers toe. Wacht tot dit kookt.
  • Voeg de kip, de paddestoelen en de ui toe. Roer voorzichtig. Wacht een aantal minuten tot alles gaar is.
  • Voeg de tomaten toe. Breng het geheel op smaak met vissaus, suiker en citroensap.
  • Zet het vuur uit.
  • Besprenkel de soep met koriander.

Lees verder

© 2011 - 2014 Ikn280, gepubliceerd in Bereiding (Eten en Drinken) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Thaise activiteiten in NederlandThaise activiteiten in NederlandLiefhebbers van Thailand kunnen ook in Nederland genieten van dit Aziatische land en haar gebruiken. Zo is er jaarlijks…
Thais Waterval rundvlees Neua Yang Nam Tok en Tom Yum GoongIn het Thais betekent nam tok een waterval. Het gerecht wordt traditioneel bereid op een barbecue waarbij de sappen op d…
Thaise gebakken rijst noodles soja saus met vlees Pad SieuwThaise gebakken rijst noodles soja saus met vlees Pad SieuwSieuw betekent soja saus in het Thais.Thaise gebakken rijsnoodles Pad Sieuw met sojaaus zijn erg lekker, maar er is wel…
Eetcultuur: ThailandEetcultuur: ThailandDe Thaise eetcultuur is zeer specifiek. Thailand heeft veel zaken overgenomen uit andere culturen, maar het nieuwe resul…
Thaise hoofdgerechten: gebakken noodles en kip met gemberThais eten is meer dan alleen rijst met curry. Ook gebakken Thaise noodles en samengestelde gerechten met veel kruiden e…

Reageer op het artikel "Thais koken: Soepen (Tom Yam Kung & Tom Ka Kai)"

Infoteur: Ikn280
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Special: Thais koken
Schrijf mee!