InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Zelf kibbelingen of lekkerbekjes maken

Zelf kibbelingen of lekkerbekjes maken

Kibbeling en lekkerbekjes zijn één van de meest geliefde en verkochte vissoorten in Nederland. Ze worden bereid in de frituurpan met een beslag wat een goudkleurig korstje word. Buitenom dat u deze kant en klaar kunt kopen kunt u het ook zelf maken. In dit artikel vind u daar alle informatie over.

Vissoort

Voor beide kunt u de vissoort kabeljauw goed gebruiken. Deze in de pan bakken gaat lastig aangezien deze vis snel uit elkaar valt maar in de frituurpan gaat deze vis prima.
Kabeljauw is een witvis met een fijne vrij neutrale smaak. Eventueel als de viswinkel of supermarkt het heeft kunt u ook heekfilet gebruiken, deze is een stuk goedkoper en komt qua smaak vrij dicht in de buurt van de kabeljauwfilet. De meeste viskramen in Nederland gebruiken heekfilet om lekkerbekjes te maken.

Hoeveelheid

Zowel voor kibbeling als voor een lekkerbek zult u ongeveer 150 gram á 200 gram per persoon nodig hebben afhankelijk van of u een grote eter bent. Als u van kabeljauwfilet een lekkerbek wilt maken kunt u kiezen voor een kabeljauwhaasje, dit is het dikke stuk van een filet, zo houdt u ook echt een stuk vis over als deze eenmaal gebakken is.
Voor de kibbeling is het verstandig de stukjes een beetje gelijk te snijden zodat deze even lang in de frituurpan moeten.

Kruiden op de kibbeling

Er zijn viskruiden te koop bij de viswinkels en supermarkt, u kunt ook zelf combineren met kruiden zo kunt u er ondere andere:
  • paprikapoeder
  • knoflookpoeder
  • nootmuskaat
overheen doen en zelf expimenteren wat u het beste bevalt. U kruid de kibbeling voor u deze in de frituurpan doet, wees niet te zuinig met de kruiden zo krijgt u een lekker smakend korstje.

Beslag

Voor beslag kunt u zowel water als melk gebruiken en daarbij bloem. Het mengsel dient net iets losser te zijn dan pannekoekenbeslag. Maakt u het te dik dan kan het zijn dat de kibbeling of de lekkerbek niet goed gaar word van binnen, maakt u het te dun dan kan het zijn dat het laagje er al af is voordat het de frituurpan in gaat waardoor de kibbeling sneller zal verbranden en uit kan drogen.

Bakken

De frituurpan zal op 180 graden moeten zijn alvoor dat u de vis er in doet. Probeer bij kibbeling de stukjes los van elkaar erin te leggen door ze één voor één langzaam dicht bij het vet los te laten. Laat het niet te hoog er in vallen in verband met het hete vet dat kan opspatten. Hou een lekkerbekje eventueel nog even bij het uiteinde vast en sleep deze zachtjes door de vet/olie zodat deze niet zo snel op zal krullen. Een lekkerbekje heeft ongeveer 5 minuten de tijd nodig en kibbelen rond de 3 minuten, ze moeten allebei een goud/lichtbruin korstje hebben. Bij een lekkerbek kan het voorkomen dat een deel lichter is doordat een stuk dankzij opkrulling boven het vet is gekomen.

Combineren

Beide vissoorten zijn goed te combineren met bijvoorbeeld krielaardappels en u kunt kiezen voor een wat sterker smakende groente zoals sperziebonen of wortels. Gewaardeerde sauzen bij deze vis zijn:
  • ravigotte saus
  • cocktail saus
  • knoflook saus
  • remoulade saus
Gerelateerde artikelen
Gefrituurde vis en andere zeedieren informatie/kopenBijna iedereen heeft in zijn leven wel eens kibbeling gegeten. Kibbeling isdan ook de meest bekende gefrituurde vissoort…
Recept: kibbelingKibbeling is gefrituurde witvis. Vroeger werd de kibbeling gemaakt van de wangetjes van kabeljauw. Dit is een dure vis.…
Vis op de barbecueMet lekker weer mogen Nederlanders graag buiten barbecueën. Buitenom vlees is ook vis goed klaar te maken op de barbecue…
Lekkere pannenkoeken bakken zonder ei en koemelkLekkere pannenkoeken bakken zonder ei en koemelkVoor veel mensen is een pannenkoek een echte traktatie, lekker met zoetigheid of juist hartig. Het is ook leuk om zelf p…
Aparte hartige pannenkoekenHeb je zin in pannenkoek maar wil je niet de normale pannenkoek met spek of kaas, kijk dan eens hieronder voor iets apar…

Reageer op het artikel "Zelf kibbelingen of lekkerbekjes maken"

Reacties

M. den Uijl, 22-03-2016 14:08 #3
Ik gebruik af en toe een T.lepeltje dille en citroen peper door het beslag smaakt heerlijk. Voor de viskruiden ga ik naar onze visboer in de buurt, voor een eur koop ik wat kibbeling of lekkerbek kruiden. Voor de rest bak ik ze zoals jullie schrijven, heerlijk. Alleen iets langer ca 5 minuten

Ij Vreugdenhil, 10-02-2015 08:29 #2
Wat ik ook probeer, ze worden niet mooi goudbruin!

Eugenie Lovers, 28-11-2013 15:48 #1
Super goed. Nu kan ik dat lekker thuis maken. We gaan over naar de vis want die zitten niet volgepropt met antibiotica.

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 11-11-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Reacties: 3
Schrijf mee!