InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Het gebruik van een vleesthermometer

Het gebruik van een vleesthermometer

Het gebruik van een vleesthermometer Hoe vaak is het u gebeurd dat de kip die u serveerde niet helemaal gaar was? Of de rosbief ietsjes te gaar, zodat het verdacht veel leek op de zolen die de schoenmaker net vakkundig onder uw oude schoenen had gespijkerd? Groot vlees wordt vaak geserveerd bij speciale gelegenheden of als er veel mensen komen eten. Juist dan is het belangrijk dat het 'gebraad' in topvorm op tafel komt. Maar ook als u zelf wilt genieten van een goed gebakken stuk vlees is een vleesthermometer een handig hebbeding.

Soorten vleesthermometers

Vleesthermometers zijn te koop in analoge en digitale vorm. De digitale thermometers zijn over het algemeen wat luxer uitgevoerd, en werken op batterijen. Ze geven de temperatuur tot op de graad nauwkeurig weer. Sommigen hebben zelfs een afstandbediening.
De analoge exemplaren bestaan uit een sterk warmte geleidende pin met daarop een ronde schijf met temperatuuraanduiding en een wijzertje. De temperatuur is vaak iets minder secuur af te lezen. Ze zijn in aanschaf echter veel goedkoper dan de digitale meters.

Het gebruik

Steek, als u een groot stuk vlees gaat bakken, braden of barbecueën, de pin van de thermometer in het dikste gedeelte van het vlees. Zitten er botten in het vlees dan is het belangrijk dat de thermometer daar niet tegenaan komt. Vervolgens bereidt u het vlees volgens uw recept. Tegen het einde van de bereidingstijd kunt u op de thermometer aflezen of het vlees gaar is. Vooral bij kip en kalkoen is het van belang dat het goed gaar geserveerd wordt in verband met mogelijk aanwezige (salmonella)bacterieën.

Bij welke temperatuur is het vlees gaar?

In onderstaande lijst kunt u simpel nakijken bij welke temperatuur het vlees de juiste gaarheid heeft.

Rundvlees
  • Rauw: 40-45 C
  • Rood: 50-55 C
  • Rosé: 55-60 C
  • Doorbakken: 65-70 C

Kalfsvlees
  • Rosé: 65-70 C
  • Doorbakken: 75-80 C

Varkensvlees
  • Doorbakken: 70-75 C

Lamsvlees
  • Rosé: 60-65 C
  • Doorbakken: 70-75 C

Kip
  • Doorbakken: 80 C

Kalkoen
  • Doorbakken: 80-85 C

Buitenlandse termen voor mate van gaarheid

U kunt in de horeca (of in een recept) te maken krijgen met verschillende buitenlandse termen voor de mate van gaarheid van het vlees. Hieronder volgen deze termen in het Nederlands, Frans en Engels.

Nederlands Frans Engels
RauwBleuRaw
RoodSaignantRare
RoseA pointMedium
DoorbakkenBien cuitWelldone
© 2010 - 2014 Woods, gepubliceerd in Bereiding (Eten en Drinken) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het gebruik van een vleesthermometer"

Reacties

Dries, 04-11-2013 14:43 #2
Bleu en Rare zijn niet gelijk aan rauw. Een rauwe steak is niet gebakken. Bij bleu en Rare wordt het vlees zeer kort gebakken zodat de kern inderdaad rauw is maar de buitenkant is wel gebakken.

John Rieuwers, 11-01-2011 18:52 #1
Een geweldig goed wekend apparaat, het klopte allemaal precies. Een aanwinst in iedere keuken.

Infoteur: Woods
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Reacties: 2
Schrijf mee!