InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Koffie de meest gedronken drank ter wereld

Koffie de meest gedronken drank ter wereld

Koffie de meest gedronken drank ter wereld Koffie is de meest gedronken drank ter wereld. Er zijn verschillende soorten bonen die soms gemengd worden en soms puur gedronken. Ook kun je hier meer lezen over de duurste koffie ter wereld.

De verschillende soorten koffie

Koffie is na olie de grondstof waar het meeste geld in omgaat. Het is ontstaan in de hooglanden van Ethiopië in de 15e eeuw, en 125 miljoen mensen zijn afhankelijk van koffie voor hun levensonderhoud. De Wereldbank schat dat bijna er 500 miljoen mensen zijn in de koffie industrie werken als je ook de mensen die de kartonnen bekers en dergelijke maken, meetelt. Koffie is big business geworden, en met de recente explosie van koffiehuizen in de hele wereld, toont de koffiemarkt geen tekenen van vertraging.

Verschillende soorten koffie

Er zijn veel verschillende soorten koffie beschikbaar uit verschillende delen van de wereld. Er zijn verschillende soorten bonen. En ook wordt er onderscheid gemaakt tussen arabica en robusta bonen. Hiernaast zijn er nog diverse instant producten zoals cappuccino en lattes. Dit zijn de best verkopende instant mengsels. Met instant koffie, zal de smaak nooit zo sterk of intens zijn als die van echte koffie. Instant koffie is gemaakt met een low-grade robusta, een soort koffieboon. De wijze van verwerking elimineert alle aroma en smaak die wordt geassocieerd met echte koffie.

Melanges of zuivere bonen

Er zijn lange tijd discussies geweest over de vraag of oorspronkelijke koffie beter of lekkerder is dan mengsels. Alpha bonen bevatten complexe eigenschappen en zijn het lekkerst als je ze niet mengt, maar inferieure bonen kunnen een meer afgeronde smaak krijgen door ze mengen met andere bonen. Mengsels smaken beter wanneer je er koffie van maakt door middel van een espresso machine. Oorspronkelijke koffie soorten kun je beter niet in een machine bereiden. Dit verstoort de smaak en verhoogt de zuurgraad. Enkele bijzondere koffiesoorten zijn het lekkerst als je een filter gebruikt.

Sterke koffie of juist slappe koffie

De kracht van uw drankje hangt af van hoeveel koffie je gebruikt bij het maken er van. Een theelepeltje koffie op een glas water zal slappe koffie opleveren, acht gram koffie zal een sterke koffie opleveren. Dark Roasted koffie zorgt voor een verhoging van de bittere en gebrande smaak, maar je krijgt er niet automatisch sterkere koffie door.

Een latte

Een latte is een zeer populaire drank, maar volgends deskundigen, is het niet echt koffie. Lattes bestaan niet in Italië, ondanks de Italiaanse oorsprong van de naam. De naam latte werd uitgevonden in de Verenigde Staten door verkopers in de jaren 1980. Het is warme melk met een scheutje koffie. Kortom, sommigen mensen vinden, dat het koffie is voor mensen die niet graag koffie drinken.

Elke boon zijn eigen specifieke smaak

Koffiebonen worden overal op de wereld geteeld. De hoogte het klimaat en de samenstelling van de bodem geven elke boon zijn eigen specifieke smaak. In Ethiopië wordt de Yirgacheffe boon geteeld op het hoogste hoogvlaktes in de wereld, (2.13 km), en deze koffie smaakt heel goed bij curries. Indonesië heeft de oude Sukawesi boon, die wordt na het oogsten meerdere jaren opgeslagen in rietgedekte schuren onder vochtige omstandigheden. Het resultaat is een zware smaak en een extreem lage zuurgraad.

De duurste boon ter wereld

De duurste boon in de wereld wordt geproduceerd in Indonesië. De Kopi Luak boon, deze koffie kost 500 euro per kilogram en heeft een smaak die onmogelijk te imiteren is. De reden hiervoor is dat de civetkat de boon eerst moet opeten en uitpoepen. De boon wordt vervolgens gewassen en geroosterd, en de intense geur van de drank komt door de muskus die wordt afgescheiden door de anale klieren van de kat. Misschien is dit niet de beste drank voor bij het ontbijt
© 2010 - 2017 Bastiaan271, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Koffie de meest gedronken drank ter wereld"

Infoteur: Bastiaan271
Gepubliceerd: 12-02-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!