InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Zelf appelmoes maken

Zelf appelmoes maken

Zelf appelmoes maken Zelf appelmoes maken is natuurlijk veel lekkerder dan appelmoes uit een potje of blik. Maar hoe maak je appelmoes en waar moet je op letten? In dit artikel tips en ideeën om zelf overheerlijke appelmoes te maken. Eet smakelijk!

Appels

Geen potje of blik kan op tegen eigengemaakte appelmoes. Lekker voor in de winter bij een warm (vlees)gerecht, maar ook voor in de zomer als fris bijgerecht. Voordat je zelf appelmoes kunt maken heb je eerst appels nodig. De keuze voor een bepaalde soort appels bepaalt ook meteen de smaak van je appelmoes, hoewel je deze natuurlijk na bereiding nog enigszins kunt aanpassen. Appels die geschikt zijn om in de appelmoes te gebruiken zijn bijvoorbeeld Goudreinetten, Elstar of Jonagold. Met name goudreinetten staan bekend als goede 'moesappels' vanwege de zurige smaak en de structuur. Toch is het mogelijk om van vrijwel alle appelsoorten appelmoes te maken; de keuze voor een appel hangt van je eigen smaak af. Bedenk wel dat een hele zoete appel bij het maken van appelmoes nog zoeter zal uitvallen, en dat je zure appels makkelijk wat zoeter kunt maken bijvoorbeeld door extra suiker toe te voegen.

Wat heb je nodig?

  • Een grote kookpan met deksel
  • Water
  • Appels
  • Suiker
  • Houten lepel (iets om te roeren)

Zo maak je het

Schil de appels en haal de klokhuizen eruit. Snijd de appels in kleine blokjes (hoe groter de blokjes, hoe dikker de appelmoes). Giet een beetje water in de kookpan; voor een volle pan appelmoes giet je de pan ongeveer tot net onder de helft vol. Zorg dat je niet teveel water gebruikt want dan wordt de appelmoes te waterig. Doe de in blokjes gesneden appels in de pan met water en doe er naar wens suiker bij. Je mag gerust flink wat suiker gebruiken, zeker wanneer je zure appels gebruikt. Proef zelf om te bepalen of er voldoende suiker is toegevoegd. Laat de appelblokjes nu op een middelmatig pitje koken en roer af en toe goed door. Laat de appelmoes net zolang koken tot het mengsel dik of dun genoeg is (30 minuten ongeveer). Haal de appelmoes van het vuur en haal de appelmoes eventueel door een zeef.

Variaties en tips

Hoewel de 'gewone' appelmoes al heel lekker is, kun je met appelmoes prima variëren. Voeg bijvoorbeeld een beetje kaneel aan de appelmoes toe, of honing. Ook kan het lekker zijn om de appelblokjes iets groter te laten en de appelmoes niet te zeven; zo krijg je lekkere appelcompote. Natuurlijk kun je appelmoes oud laten worden en het dan serveren, maar warm smaakt appelmoes ook heel lekker, bijvoorbeeld bij warme gerechten. Wie later nog eens van de appelmoes wil genieten kan de appelmoes gerust invriezen om het later op te eten. Nog een aantal tips om je appelmoes of compote lekker(der) te maken:
  • Voeg aan de moes of compote gekaramelliseerde (wal)noten toe
  • Voeg bosbessen of cranberries toe
  • Door citroensap toe te voegen kun je de moes frisser maken
  • Voeg rozijnen en gember toe voor een 'ouderwets' lekkere smaak
  • Maak moes van appels en peren (half om half)
  • Voeg voor light-appelmoes weinig suiker toe
© 2009 - 2014 Jolene1984, gepubliceerd in Bereiding (Eten en Drinken) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zelf appelmoes maken"

Reacties

Moniek, 08-11-2012 12:31 #4
Je kan ook appelmoes zonder suiker maken, lekker puur! Ik doe het zelfs in de magnetron.
Je schilt gewoon de gewenste hoeveelheid appels (bv. goudrenetten, elstar). Snij ze in stukken en doe ze in en magnetron bestendige schaal/bakje met een deksel. Zet ze 2 minuten in de magnetron. Haal ze er uit en probeer ze een beetje kapot te prikken/duwen met een vork. Dan zet je ze weer twee minuten in de magnetron (weer met deksel) en dan prik je weer met de vork. Dit doe je totdat je je gewenste dikte (met of zonder stukjes) appelmoes hebt. Easy as that en smaakt net zo lekker als met suiker of uit de pan ;).
Good luck!

Esther, 24-10-2011 17:13 #3
Een bodempje water is meer dan voldoende. Het gaat er alleen om dat de appels niet aanbranden en dikke appelmoes met stukjes is lekker. Gewoon met de garde tot moes slaan als de appels gaar genoeg zijn.

Floor, 27-08-2011 13:29 #2
De helft water in de pan is echt te veel! Ik had appelsoep in plaats van appelmoes!

Steve, 07-03-2010 21:36 #1
ALs diabeet maak ik al jaren zelf mijn appelmoes, bij voorkeur van goudreinetten. Ik gebruik altijd Natrena zoetjes om de appelmoes op smaak te brengen samen met een klein beetje (½ zakje maximaal) vanillesuiker en wat kaneel. Ik hou zelf het meest van een grove appelmoes, dus ik klop hem nooit op, maar roer alleen een klein beetje tegen het aanbranden. In tijd van ongeveer 20 minuten staat er een heerlijke pan warme appelmoes op tafel. Overigens ook zalig als een toetje - warm met een beetje goed koude slagroom en wat extra kanieel.
TIP: als je de appels wat langer van te voren moet schillen, besprekel ze dan met wat citroensap, dan verkleuren ze niet zo.

Infoteur: Jolene1984
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Reacties: 4
Schrijf mee!