InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > De perfecte manier om goed te wokken

De perfecte manier om goed te wokken

De perfecte manier om goed te wokken Wokken gebeurt steeds meer en vaker. Iedereen kent het ook wel.... het is gemakkelijk en erg gezond. Daarnaast is het ook nog eens ontzettend lekker. Maar hoe werkt het wokken en wat is wokken eigenlijk precies. In dit artikel vindt u de juiste manier hoe u een heerlijke wokmaaltijd op tafel zet.

Wat is wokken

Wokken is een heerlijke, makkelijke en uiterst gezonde manier van eten. Veelal gebeurt het met groenten en vlees, maar kip en vis zijn uiteraard ook helemaal geschikt voor het wokken. Het voordeel van wokken is dat het een korte manier van koken is, maar wel heel gevarieerd. De pan is namelijk zo verhit dat bijna alles geschikt is voor de wok.

De groenten zijn vaak verschillende soorten groenten. Men kan zelf thuis de groenten snijden en wokken, maar tegenwoordig zijn er in elke supermarkt ook kant en klare pakketten te vinden met verschillende soorten roerbakgroenten. Zo heb je vaak de Chinese roerbakgroenten waar vaak taugé in zit, maar ook bijvoorbeeld Italiaanse waar het taugé ontbreekt, maar weer vulling heeft met courgetteschijven. Allemaal heerlijk en zeer verantwoord.

Hieronder ziet u een beschrijving wat de beste volgorde is om een goede wokmaaltijd op tafel te krijgen.

De juiste manier van wokken voor een heerlijke wokmaaltijd

  • Voordat u begint met wokken is de voorbereiding erg belangrijk. Het is handig om de groenten en het vlees al klaar te hebben liggen. Dit omdat het wokken namelijk erg snel gaat, maar ook van de kok alle tijd in beslag neemt. Het is dan ook verstandig om rekening te houden met de grootte van het vlees en de groenten. Fijner snijden is sneller gaar, maar omdat sommige groenten sneller gaar zijn dan "dikkere" groenten is het verstandig om de dikkere wat fijner te snijden. Taugé bijvoorbeeld zal sneller gaar zijn dan peultjes of worteltjes. Deze laatste kunnen dan ook beter fijner gesneden worden.
  • Als de voorbereiding van de benodigde ingrediënten klaarliggen, kan het wokken beginnen. U zet de wok op de wokbrander en laat de pan op het hoogste vuur flink heet worden. Door de ronde, bolvormige kant van de wokpan worden alle kanten van de pan gelijkmatig verhit. Zo worden alle groenten en vlees gelijkmatig gaar. Als de pan op het vuur staat schenkt u een scheutje olie in de pan. Dit laat u flink verhitten.
  • Als uiteindelijk de olie verhit is dan kan het feest beginnen. Men kan nu de ingrediënten toevoegen in de wok. Pas hierbij op met eventueel gespetter van de olie. U kunt allerlei soorten vlees, groenten en/of vis toevoegen in de pan. Het mooiste is om, als u bijvoorbeeld vlees wilt wokken, hiermee te beginnen. Vrij vlot daarna kunt u de groenten en andere ingrediënten toevoegen. Zorg ervoor dat de pan niet overstroomd. Het is ideaal om te wokken in kleine porties. Hooguit voor 4 personen is genoeg. Op deze manier werkt het het mooist.
  • Als alles in de pan ligt begint u met het continu omscheppen van de ingrediënten. Dit is een continu proces en hiervoor gebruikt u een houten pollepel, ofwel spatel. Een keer even wat schudden met de wokpan is ook een manier om de etenswaar gaar te maken. Dit doet een aantal minuten lang en ook dit alles gebeurd op hoog vuur.
  • Als uiteindelijk de ingrediënten gaar zijn kunt u diverse kanten op. Op dit moment is het klaar en kan het gegeten worden. Serveer dit het liefst op een verwarmd bord. Dit zorgt ervoor dat het eten niet "schrikt" wanneer het een koud bord aanvoelt. Een andere mogelijkheid is om nog wat noedels of wokrijst toe te voegen aan het geheel in de pan en dit nog even laten mee wokken. Zo hoeft u niet nog een pan op het fornuis te plaatsen, maar kunt u uw hele maaltijd in één pan bereiden. Wanneer u er dan noedels of rijst doorheen mengt, dan is het gebruik van twee pollepels ideaal voor het omscheppen.
  • Als laatste kunt u de maaltijd nog een extra smaakje geven. Dit hoeft uiteraard niet, want de groenten en vlees kunt u zonder toevoegingen gerust heerlijk eten. Maar houdt u van een wat pittige wokmaaltijd of een milde variant hiervan, dan kunt u bepaalde woksauzen hieraan toevoegen. Dit laat u dan even een enkel minuutje of twee mee wokken. Naast woksaus kunt u er tevens ook voor kiezen om bijvoorbeeld ketjap of sambal toe te voegen aan het gerecht. Dit alles hangt puur van uw eigen smaak af.

Ik wens u bij deze veel succes met het bereiden van de heerlijkste maaltijden. Smakelijk eten!
© 2009 - 2014 Martinq79, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Roerbakken en roerbakreceptenRoerbakken en roerbakreceptenRoerbakken of wokken wordt steeds vaker gedaan. Roerbakken is gemakkelijk en snel, lekker en gezond.
Heerlijk Chinees wokken met kipHeerlijk Chinees wokken met kipDe Chinese keuken zal voor de hobbykok een iets moeilijkere opgave zijn, maar eens je deze recepten begrijpt en je volgt…
Recept voor krachtsoepIn dit artikel vind je mijn eigen recept voor krachtsoep. Dit is een gezonde en snelle soep dat je kan maken op momenten…
Wokken op inductie: lekker en gezond!Wokken op inductie: lekker en gezond!Wokken is allang geen exotische kooktechniek meer, maar wel een dagelijkse manier om snel en lekker te koken. Ook op ind…
Varkensreepjes met prei en champignonsEen gerecht met varkensvlees hoeft niet vet te zijn! Prei en champignons geven hier een bijzonder tintje. Dit gerecht be…
Bronnen en referenties
  • Met dank aan Conimex

Reageer op het artikel "De perfecte manier om goed te wokken"

Infoteur: Martinq79
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!