InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Groente koken: kooktijd, tips en aantal gram per persoon

Groente koken: kooktijd, tips en aantal gram per persoon

Groente koken: kooktijd, tips en aantal gram per persoon Als u groente gaat koken, wokken of stoven, is het handig om te weten hoeveel u per persoon moet rekenen. Tevens wilt u weten hoe lang een groente moet koken en hoe u deze moet voorbereiden. In dit artikel wordt de kooktijd van bekende groenten uitgelegd, daarnaast leest u hoeveel gram u van een bepaalde groentesoort nodig heeft om voor één of meerdere personen te koken. We behandelen de groenten andijvie, asperges, broccoli, bloemkool, sperziebonen, spinazie, tuinbonen en boerenkool.

Andijvie koken

Andijvie is een populaire groente die ook rauw gegeten kan worden. Om andijvie te koken, dient u de stronk van de struik te verwijderen en de rest in repen te snijden. Reken circa 13 minuten als kooktijd. Daarnaast is een hoeveelheid van ongeveer 400 gram andijvie per persoon voldoende.

Boerenkool koken

Boerenkool kan, als deze van de stelen is gerisd, ongeveer 15 a 20 minuten samen met de aardappels koken. Een portie voor één persoon bevat ongeveer 350 gram boerenkool.

Witte asperges koken

Witte asperges moeten, eenmaal afgesneden en geschild, ongeveer 8 tot 14 minuten koken (stomen: 10 tot 16 minuten). U kunt ongeveer 350 gram asperges voor elke eter rekenen.

Broccoli koken

Reken 250 à 300 gram broccoli per persoon. Verdeel de broccoli in roosjes, daarnaast zijn ook de broccolistelen prima eetbaar. Laat broccoli circa 3 à 5 minuten koken. Langer is mogelijk, maar resulteert al snel in (te) zachte broccoli. Broccoli kunt u ook roerbakken in circa 5 minuten.

Bloemkool koken

Bloemkool is één van de meest gegeten groenten in ons land. Ga uit van zo'n 300 gram bloemkool voor een portie voor één persoon. Bloemkool kunt u het beste maar zo'n 10 minuten koken om niet te veel van de smaak te verliezen en een 'brijige' bloemkool te voorkomen. Bloemkool roerbakken gaat ook prima; reken hiervoor zo'n 9 minuten.

Spinazie koken

Van spinazie dienen de blaadjes eerst gewassen te worden voor deze circa 5 minuten kunnen koken of roerbakken. Ga uit van een hoeveelheid van circa 450 gram spinazie per persoon.

Tuinbonen koken

Tuinbonen moet u eerst doppen, voordat ze ongeveer 12 minuten kunnen koken in water, het liefst met een beetje melk. Tuinbonen kunt u echter ook stoven, reken hiervoor zo'n 10 à 15 minuten. Reken 500 gram tuinbonen voor een portie voor één persoon.

Sperziebonen koken

250 gram sperziebonen is een prima hoeveelheid voor één persoon. Laat sperziebonen ongeveer een kwartier koken, voor roerbakken kunt u 11 tot 15 minuten rekenen.
© 2008 - 2014 Writerandus, gepubliceerd in Bereiding (Eten en Drinken) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Welke groente is in welke maand fris?Welke groente is in welke maand fris?Deze groentekalender geeft aan welke groente in welke maand fris in de supermarkt of bij de groenteboer te vinden zijn.…
Turbo Boost voedselsoortenTurbo Boost voedselsoortenEr bestaan groenten en fruit die je helpen vet te verbranden door er veel van te eten. De meeste mensen weten niet over…
Kilocalorieën groentetabelKilocalorieën groentetabelDat er in bijna alle eten en drinken calorieën zitten dat weten we zo langzamerhand wel. Op de meeste verpakkingen van v…

Reageer op het artikel "Groente koken: kooktijd, tips en aantal gram per persoon"

Reacties

Dirk Casteels, 07-11-2010 08:57 #3
Interessant en doet trek krijgen! Kooktijden : wat met diepvriesgroenten?
ik zag bij een "halogeenoven" wel erg lange gaartijden (meer dan een uur) voor niet-diepvries, bij een verbruik van 1300 Watt lijkt me dit toch erg duur of verlies ik iets uit het oog? Alvast bedankt!

Sjakie, 03-11-2010 18:55 #2
@Geert:

Halveren?!?! die porties zijn afgewogen voordat ze de pan in gaan en nog vocht verliezen.

Tenzei je een 5 gangen-menu wilt serveren natuurlijk…

Anders zijn dit precies mijn porties en ik ben 'n vent van 31 jaar, 1m83 groot en 68 Kg.

Geert, 01-02-2010 16:08 #1
Die hoeveelheden per persoon zijn wel érg ruim.
Dat kun je gerust halveren.

Infoteur: Writerandus
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Reacties: 3
Schrijf mee!