InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Soep maken in een slow cooker

Soep maken in een slow cooker

Soep maken in een slow cooker Een slow cooker is ontzettend handig in de keuken om gerechten klaar te maken. Omdat gerechten langer worden gekookt op een lagere temperatuur komen alle smaken beter tot hun recht. Het is een makkelijke manier om de lekkerste curry's, stoofpotten en andere eenpansgerechten klaar te maken. Ook voor soepen is het een makkelijke manier. Recepten kunnen vaak worden aangepast zodat ze in de slow cooker kunnen worden bereid, door een deel van het vocht weg te laten.

Inhoud

Wat is een slow cooker

Een slow cooker is een handig keukenhulpmiddel dat is overgewaaid uit Amerika. Het wordt vooral gebruikt voor eenpansgerechten zoals stoofpotten, curry's maar ook voor heerlijke soepen. Doordat de gerechten op een lagere temperatuur voor een langere tijd worden gegaard komen de smaken beter tot hun recht.

De cooker bestaat uit een metalen omhulsel dat dient voor de warmteregeling. Hierin wordt een keramieken of porseleinen pot gezet waar het gerecht in wordt gekookt. Dit wordt afgesloten met een deksel zonder gaatjes zodat er geen waterdamp ontsnapt. Slow cookers variëren in grootte van ongeveer 0,5 liter tot 7 liter afhankelijk van het aantal personen waarvoor u wilt koken.

Recepten aanpassen

Wanneer u een soeprecept wilt aanpassen kunt u eigenlijk altijd dezelfde hoeveelheden groente en vlees toevoegen. U moet er wel op letten dat u minder vocht toevoegt. In een slow cooker verdampt het vocht namelijk wel, maar het blijft in de pan. Er is een handige vuistregel om in te schatten hoeveel vocht u toe moet voegen:

Stop alle ingrediënten in de slow cooker en voeg de bouillon of ander vocht toe. Zorg er voor dat de groente ongeveer een centimeter onderstaan. Wanneer u op het einde vindt dat er te veel vocht in de soep zit kunt u de deksel er af halen en de slow cooker aan laten staan voor ongeveer een half uur zodat een deel van het vocht verdampt.

Om er voor te zorgen dat alle ingrediënten met de zelfde snelheid gaar worden is het van belang om alles in dezelfde grootte te snijden. Groenten kunnen rauw worden toegevoegd samen met de bouillon. Sommige vleessoorten moeten eerst worden gekookt voordat ze worden toegevoegd. Over het algemeen kunnen alle ingrediënten in het begin worden toegevoegd. Wanneer de soep op de lage stand wordt gekookt lopen alle smaken mooi in elkaar over en krijgt u een heerlijke soep.

Het is natuurlijk ontzettend makkelijk om alle ingrediënten in de pan te gooit en de slow cooker zijn werk te laten doen. Als u uw soep net even wat lekkerder wilt maken kunt u voordat u de groente toevoegt ze wat bruin laten worden in de pan en ook het vlees laten dichtschroeien. Hierdoor krijgt de soep een betere en vollere smaak.

Meestal moeten gerechten 6-8 uur op de lage stand koken in een slowcooker. Het is bijna onmogelijk om eten in een slow cooker te lang te koken zolang er genoeg vocht in zit en de deksel gesloten is. Hoe lager de temperatuur hoe langer het kan koken, maar probeer gerechten op de stand laag niet langer dan 10 uur te laten garen. Bij sommige gerechten kan het eten namelijk wat papperig worden. Denk hierbij vooral aan overgare groente en vis. De regel voor soepen is dan ook dat ze op de hoge stand meestal ongeveer 3-4 uur moeten koken en op de lage stand 6-8 uur.

Kippensoep uit de slow cooker

Dit recept is voor een slow cooker van 3,5 liter. De hoeveelheden kunnen verhoudingsgewijs worden aangepast aan een slow cooker van een ander formaat. Het recept is een basisrecept, naar smaak kunt u het aanvullen met extra ingrediënten. Wanneer u vegetarisch bent kan de kip uit het gerecht gehaald worden en worden vervangen door extra groente.

Ingrediënten:
  • 2 kippenbouten (600 gram)
  • Soepgroente (300 gram)
  • 1,75 liter kokend water
  • Bouillonblokjes (kijk op de verpakking voor de juiste hoeveelheid)
  • Eventueel een handje vermicelli

Bereiding kippensoep
  • Zet de slow cooker aan en voeg het kokende water en de bouillonblokjes toe.
  • Voeg de kippenbouten en de groente toe, zorg er voor dat de kippenbouten goed onder het water liggen.
  • Laat de soep voor 3-4 uur koken op de hoge stand, maar liever voor 6-8 uur op de lage stand.
  • Voeg daarna de vermicelli toe en kook dit nog 10-15 minuten mee.

Tomatensoep uit de slow cooker

Ontzettend makkelijk en ontzettend lekker is tomatensoep uit de slow cooker met verse tomaten. Dit recept kan ook weer aangepast worden naar eigen smaak. Er kan bijvoorbeeld basilicum worden toegevoegd en de ui en knoflook kan van tevoren gefruit worden in wat boter in een koekenpan. Maar het basisrecept voor de slow cooker van 3,5 liter is als volgt:

Ingrediënten:
  • 1,5 kilo tomaten
  • Een kopje water
  • 1 blokje groentebouillon
  • 2 uien
  • 2 teentjes knoflook
  • Eventueel: peper, zout en 1 dl room

Bereiding tomatensoep
  • Snij de tomaten in vieren, snipper de uien en pers de teentjes knoflook uit.
  • Doe deze ingrediënten in de slow cooker samen met het water en het bouillonblokje.
  • Pureer de soep met een staafmixer (dit kan in de slow cooker).
  • Voeg eventueel nog wat peper en zout toe voor de smaak of voeg 1 dl room toe voor een romige tomatensoep.

Lees verder

© 2015 - 2017 Sanj, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Eten bereiden in de slowcookerNa jaren van snel en gehaast koken raakt het maken van slow food steeds meer in. Slow food is eten wat lang moet koken,…
Basisrecept voor doorgestoken groentesoep en pureesoepEen doorgestoken soep is een soep dat gemixt is. Pureesoepen zijn gepureerde soepen. Lees hier welke bestanddelen deze s…
Recept voor krachtsoepIn dit artikel vind je mijn eigen recept voor krachtsoep. Dit is een gezonde en snelle soep dat je kan maken op momenten…
Basisrecept voor niet-doorgestoken groente-&peulvruchtensoepEen niet-doorgestoken soep bevat zeer fijn gesneden groenten. Er zijn verschillende soorten, zoals meelspijssoepen en gr…
Je hoeft geen keukenprinses te zijn om lekkere soep te makenJe hoeft geen keukenprinses te zijn om lekkere soep te makenVerse soep smaakt op ieder moment van het jaar. Uiteraard hebben we er minder zin in tijdens de zomermaanden, maar omdat…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dno1967b / Flickr
  • http://lifehacker.com/5853859/make-better-soup-in-a-crock-pot-by-using-less-water

Reageer op het artikel "Soep maken in een slow cooker"

Infoteur: Sanj
Laatste update: 20-10-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Special: Slow cookers
Schrijf mee!